Avatar billede 1Dorte Guru
27. juni 2020 - 14:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel - "alarm", hvis jeg skriver æ, ø eller å - måske Look up?

Jeg skal løbende skrive tekst i et excel-ark. Jeg vil gerne undgå æ, ø og å. Men mine finger/hoved skriver æ, ø og å, uden at tænke over det. Derfor vil jeg gerne have en alarm, når jeg skriver et af bogstaverne. Det er helt ok, hvis alarmen kommer, når jeg trykker på enter (for at afslutte/gå ud af feltet).

Kan jeg lave fx lave et (eller 3) felt(er) i excel, som får en farve, får teksten "falsk" eller noget andet, som virker som en alarm.

Mvh
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. juni 2020 - 14:54 #1
Du kan for eksempel skrive æ, ø, å i A1:C1 og så bruge denne formel (for D3) i Data Validation:

=OG(D3<>$A$1:$C$1)

Valideringen kan kopieres til andre celler.
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juni 2020 - 14:55 #2
Hvad med at bruge betinget formatering?
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juni 2020 - 15:03 #3
Betinget formatering -->
Formater kun celler, der indeholder -->
Bestemt tekst  --> Der indeholder  --> æ, vælg format.

Betinget formatering -->
Formater kun celler, der indeholder -->
Bestemt tekst  --> Der indeholder  --> ø, vælg format.

Betinget formatering -->
Formater kun celler, der indeholder -->
Bestemt tekst  --> Der indeholder  --> å, vælg format.
Avatar billede 1Dorte Guru
27. juni 2020 - 15:19 #4
Jeg kunne umiddelbart ikke få formlen, som xl-Enthusiast skrev til at passe. Men betinget formatering virker bare.

Takker for hjælpen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. juni 2020 - 15:52 #5
Avatar billede 1Dorte Guru
27. juni 2020 - 16:18 #6
Det er pænt af dig xl-Enthusiast, men jeg har fået en løsning, som fungere rigtigt fint for mig.
Jeg værdsætter dit ønske om at hjælpe.