Avatar billede Btimmer Seniormester
28. juni 2020 - 14:22 Der er 15 kommentarer

Sikkerhedskopiering

Jeg har en PC Windows 7 som er opgraderet til Windows 10.
Jeg har periodevis lavet en sikkerhedskopi over på en ekstern harddisk (E)
Pludselig vil den ikke fuldføre sikkerhedskopieringen.
Hvad kan det skyldes?
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2020 - 14:44 #1
nu er der mange måder og mange programmer til sikkerhedskopiering - du må nok ud med flere oplysninger - herunder fejlmeldinger for at få hjælp.

Tjek for plads og rettigheder - kør som administrator.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juni 2020 - 14:50 #2
Er det ikke fordi der ligger mange tidligere kopier på disken?
Jeg bruger at slette de tidligere så jeg kun har de nyeste 2 liggende
Avatar billede Btimmer Seniormester
28. juni 2020 - 15:36 #3
Tak. Jeg har slettet alle tidligere kopier, men det hjalp ikke.
Sikkerhedskopieringen stopper efter et stykke tid og meddeler fejlkode 0x807800c5
Windows anbefaler så programmet RESTOR0 som vil løse problemet.
Jeg downloadede programmet, men så skulle man betale, hvilket jeg ikke ville.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2020 - 17:10 #4
Muligvis kan det gavne at tage den i fejlsikret tilstand.

Mne der er ande muligheder for image backup - jeg foretrækker Macrium Reflection Free.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2020 - 17:21 #5
https://www.macrium.com/reflectfree
scroll ned til "Download Macrium Reflect 7 Free Edition" og vælg den blå "for home use"
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2020 - 18:30 #6
Jeg bruger Aomei Backupper Free til Image filer.
Aomei kan også lave backup af private filer. Har også her brugt Allway Sync.
Har ikke synes at sikkerhedskopiering havde den mest fede brugerflade, og jeg var også i tvivl om den levede op til det at være "sikker" :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2020 - 22:02 #7
Du bør nok først finde ud af, hvad fejlkode 0x807800c5 er og få den rettet.
Måske er der noget her?
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-files/window-system-image-backup-fails-error-code/7ff836a5-7ec9-40bf-aeec-ed420017b7bd
Avatar billede Btimmer Seniormester
29. juni 2020 - 07:44 #8
Tak allesammen.
Jeg er ikke en ørn til dette og forstår heller ikke meget engelsk.
Jeg har nu prøvet alt for at få lavet en Windows Sikkerhedshedskopi på min gamle PC over på en ekstern hardisk (Element E:)  Ledig plads på E: er 1,62 TB, men den vil kun overføre 58% så stopper den.
Jeg har nok misforstået alt. Jeg troede et af de nævnte programmer reparerede fejlen, men det sker ikke. De skulle nok bruges til at lave backup på og skal vel så installeres både på den gamle og nye PC.
Jeg har installeret Macrium Reflect på den gamle, men kan ikke finde ud af hvordan det fungere. Her står iøvrigt nævnt min harddisk E; som jeg jo ikke skulle bruge hvis jeg valgte Macrium, eller er der noget jeg helt har misopfattet.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2020 - 08:14 #9
Macrium viser eksistensen af E: men har typisk kun hak ved den første disk. Det er for at vise, at du kan gemme image/backup på E:
Avatar billede Btimmer Seniormester
29. juni 2020 - 09:33 #10
claes57. Tak, men har du tid til at fortælle mig lidt om det jeg skriver, er det korrekt eller har jeg opfattet forkert og hvordan gør jeg. Skal begge computere installeres med programmet etc.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2020 - 10:11 #11
der er to ting, der skal gøres.
1) du vil jo meget gerne kunne gendanne din pc hvis alt går ned, så du skal:
i menuen Other Tasks - Create rescue media
i Select Device vælges Windows Boot Menu
i Boot menu options vælges Add boot menu
klik på Build og den kører (henter 1gb fra nettet og installerer) - din pc vil få en startmenu, hvor du kan vælge mellem alm og win-pe (som kan gendanne fra backup - ekstern disk skal være tilsluttet)
2) backup:
i menuen Backup vælges Image selected disks...
i nyt vindue Source sæt kun hak i Disk 1 (din pc, ikke den eksterne)
og i Options markeres Folder, og skriv E:\ (hvis du klikker på ... så kan du bladre frem i stedet for at skrive det)
klik Next, og bare drop nye vindue, klik Next igen, klik så Finish, og backup går i gang.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2020 - 10:16 #12
Hvis du installerer Macrium på den anden pc, så kan du (når den eksterne disk er tilsluttet) dobbeltklikke på backup-filen (langt navn med endelsen .mrimg ) og så vil den åbne i stifinder. Der kan du trække enkelte filer (fx et dokument) til en mappe på pc'en. Du kan ikke flytte programmer på den måde - de skal installeres.

Denne måde at bruge stifinder er en nem måde lige at hente et par slettede dokumenter eller billeder på.
Og husk at tage en ny backup før du sletter en gammel...
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2020 - 11:01 #13
Tilføjelse til #11
Punkt 1) skal kun laves én gang
Punkt 2) hver gang du vil tage en ny backup

Så er alt vist med...
Avatar billede Btimmer Seniormester
29. juni 2020 - 11:15 #14
Claes57
Er #11 når jeg er inde i Macrium?
1000 tak for hjælp og din tålmodighed.
Desværre er mit YouSee bredbånd nede idag,
så jeg har kun telefonen.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2020 - 12:00 #15
#11 er i Macrium - og pøj pøj med Yousee