Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 20:04 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Reparation af stationær computer

Min stationære Dell computer med nogle år på bagen kan ikke længere tænde.

Der har været nogle dage, hvor den ikke ville tænde, men så alligevel kom i gang senere.

Jeg er ret sikker på, det er et hardware problem - måske strømforsyningen eller tænd/sluk-knappen.

- Kan jeg tage harddisken ud, inden jeg sender den til reparation? Som udgangspunkt skal man jo gerne have tillid til teknikeren, men jeg har ret følsomme data på den og vil gerne slippe for først at skulle sidde og flytte data via dockingstation eller lign.

- Hvad kan man regne med det koster at få reparereret, hvis det viser sig at være strømforsyningen, der skal skiftes?

- Kan nogle anbefale en prismæssig fornuftig og hurtig reparatør, der ligger omkring København? Evt. nem at komme til med metro eller lign.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juli 2020 - 21:00 #1
Det vil jo ikke være smart at tage HHD´en ud, da det er der Windows ligger installeret.
Er der tale om strømforsyningen PSU´en, så koster en ny ikke en bondegård, og hvis du ved en lille smule om tingene så kan du selv let udskifte den. Kabelforbindelserne er udforet således at mand ikke kan sætte dem forkert. Bare husk Ydelsen i Watt SKAL være minimum den samme som i den gamle PSU
Men der er adskillige muligheder for hvor fejlen ligger.

https://www.google.com/search?ei=BboIX-P0EJPbmwWgo5ugAg&q=pc+reparation+k%C3%B8benhavn&oq=pc+reparation+k%C3%B8benhavn&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQDDICCAAyBggAEBYQHjIGCAAQFhAeMgYIABAWEB4yBggAEBYQHjIGCAAQFhAeMgYIABAWEB4yAggmMgIIJjICCCY6BAgAEEc6BAgAEENQn0ZYlWNg9XRoAHABeACAAVSIAfQFkgECMTCYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiji8zDrsPqAhWT7aYKHaDRBiQQ4dUDCAw
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 21:12 #2
@ ErikHg Tak for svar. Næh, jeg tænker bare, at når det nu klart er et hardware problem, så kræver det måske ikke harddisken til at få den i gang igen. Man kan vel se, når blæser m.m. atter virker, at den er repareret. Jeg ville gerne slippe for at skulle slette personlige dokumenter først.

Jeg ved ikke noget om at reparere, når det går ud over de mere simple ting såsom at skifte harddisk eller lign. Jeg kan sikkert finde nogle videoer på youtube eller noget, der kan lede lidt på vej - men jeg har ikke nogen anelse om, hvordan de forskellige stik skal placeret.

Jeg synes, der går virkelig mange ledninger ud fra den nuværende strømforsyning og rundt til alle dele af computeren. Er nok noget nervøs for at komme til at rode rundt i det, men du mener, at det er nogenlunde nemt at gå til?

Kan man udelukke strømforsyningen som problem, når der er en grøn diode, der lyser ved den?
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 21:13 #3
@ ErikHg Også tak for google-søgningen. Der er rimeligt mange valgmuligheder :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juli 2020 - 21:54 #4
#2 Jeg er ikke sikker på at selv om der er en grøn diode der lyser, at PSU så er ok.
Hvis ikke du er ret meget inde i tingene er det også bedst at erkende det, fordi det i sidste ende kan ende med at koste kassen, så hellere få en professionel til at se på tingene, men aftal på forhånd at den ikke skal laves for enhver pris, det kan nemlig blive dyrt. Jeg kan desværre ikke anbefale noget værksted, men der er sikkert nogen her på eksperten der kan :-)
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 22:17 #5
#4 Jeg har siddet og set et par videoer med nogen, der skifter strømforsyning. Det ser sådan set nemt nok ud, så jeg vil ikke helt afvise det. jeg må lige åbne computeren igen og se, om det virker overskueligt. Jeg er mest nervøs for de steder, hvor jeg ikke helt ved, hvor meget der skal hives eller trækkes for at et stik ryger af. Det ender dog nok med, jeg må til en tekniker.

Men hvis jeg nu skal gør det selv, hvordan sikrer jeg mig så, at det er en rigtige strømforsyning, jeg køber? Er det en ren "standard-vare", så det er stort set ligegyldigt hvilken én man køber (bortset fra det med watt, som du nævner)?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juli 2020 - 22:57 #6
Den fysiske størrelse er mere eller mindre standard men tag målene på psu' en HxBxD Det er ydelsen i Watt der ikke må være mindre men gerne større end den gamle. Men nu er det jo ikke sikkert at det er psu'en der er synderen.
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 23:15 #7
#6 OK, tak for rådet. Du har ret i, det er godt at tænke, det ikke nødvendigvis behøver være strømforsyningen.

Det er også en af grundene til, det måske bare er nemmest at finde en tekniker med god forstand. Det er irriterende at smide måske 400 kr. ud til en strømforsyning, hvis det alligevel ikke løser problemet.
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 11:53 #8
Jeg har fundet et par muligheder for reparation på nettet, som ser fornuftige ud.

Tak for kommentarerne.

.
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 12:02 #9
Sidder man selv med et tilsvarende problem, så spurgte jeg i en tilsvarende tråd lidt mere konkret til ting, man evt. selv kunne forsøge.

Måske kan man blive inspireret til at prøve nogle af de ting selv.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033941?k=8359642
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2020 - 14:35 #10
Man kan jo når maskinen er åbnet tage nogle fotos af hvor de enkelte kabler sidder forbundet til hhv. bundkort, grafikkort, osv. Det smarte ved forbindelserne fra PSU´en til disse komponenter, er at man ikke kan sætte dem forkert, da det er der taget højde for fra producenternes side.
Strømkablerne fra PSU´en til harddiskene kan heller ikke sættes forkert, så der er risikoen for fejl ikke eksisterende. Yderligere er det en fordel hvis kabinettet er fysisk stort, for så er der naturligvis mere plads og dermed er det mere overskueligt.
Husk at tage strømmen inden du begynder!
Avatar billede jalved Ekspert
12. juli 2020 - 18:44 #11
#10 God ide at tage fotos. Så oplagt, at jeg overhovedet ikke havde tænkt på det.

Måske prøver jeg alligevel at skifte strømforsyningen selv. Det beroliger også, du siger, man ikke kan tage fejl af stikkene.

Den nuværende strømforsyning er en AcBel 7067 med 250 watt. Den svarer til målene på en TFX (smal model).

Udover at en ny strømforsyning skal passe med watt - eller have flere watt - og passe i størrelsen, er der så andre ting, man skal være opmærksom på?

Er fx de stik, der sidder i strømforsyningen altid standard eller varierer det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juli 2020 - 19:45 #12
Typen af stik fra PSU er altid samme type/standard.
Jeg synes at 250 Watt ikke lyder af ret meget. Køb hellere en med en ydelse på 400 Watt så er der i hvert fald overskud af ydelse.
Jeg har været inde på nettet og har kikket på din AcBel 7067 PSU. Jeg synes den ser temmelig lille ud (fysiske mål HxBxD) Undersøg den fysiske størrelse inden du køber en ny.

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning?o=1028