Avatar billede leonberger Novice
12. juli 2020 - 20:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HDMI extender problem

Jeg er rendt panden mod en mur med et HDMI extender problem.

Forbindelsen er som følger:
DVD/HD boks -> HDMI kabel -> HDMI->Cat 5e/6 converter -> 2 x Cat 5e FTP kabel -> Cat 5e/6->HDMI converter -> TV

Dette har fungeret i årevis siden installation i 2011.
Der har ikke været opdateringer på noget siden 2015 - ja, en ældre installation :-)
Længden på Cat kablerne er ca. 18 m.
Indenfor det sidste halve, trekvarte år (det bruges ikke så ofte) er det holdt op med at fungere.

Problem - Intet signal på TV - uanset opløsning.
Port melder: No signal/No cable connected.

Flg. er prøvet/testet.

Cat 5e kabler - ok (kun en gennemgangstester).
HDMI kabler ok.

Flyttes HDMI kablet fra DVD/HD til pc er der signal på TVet (1920x1080/60i)
Dette fortæller mig at alt efter DVD/HD boksen og til TVet virker - eller tager jeg fejl?
Forsøg med anden HDMI extender giver samme resultat (single Cat kabel).
Sidstnævnte er også prøvet med et Cat 6 U/UTP kabel (ca. 12m) - samme resultat - intet signal.

Føres HDMI signalet direkte fra DVD/HD boks til TV (2 forskellige TV er prøvet) er der ingen problemer.
Dette fortæller mig at HDMI udgangen på DVD/HD boks er ok.
Dette er prøvet i forskeliige opløsninger fra 576p/470p til 1080p-1080i/50i - alt virker perfekt.

Det kunne ligne noget handshaking, men hvorfor har jeg så signal på pc?
Der er både lyd og billede når forbundet til pc.

Hvad er det jeg overser?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2020 - 20:32 #1
din DVD/HD boks er død - noget er galt i den. Har du ikke en gammel pc, der kan overtage den opgave som link?
Avatar billede leonberger Novice
13. juli 2020 - 09:04 #2
Død er nok lidt af en overdrivelse, for hvorfor kan jeg slutte et tv til DVD/HD boksen og så virker det uden problermer.
Der nok et problem mellem boksen og konverten, men hvad? - det er bare irriterende når alt andet ser ud til at virke som forventet.
Erstatte den med en pc er nok ikke lige den bedste løsning da der ligger en del udsendelser på HDDen som jeg gerne vil se.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2020 - 09:24 #3
Løb kabler efter, kan være en mus, der har gnavet lidt...
Avatar billede puren Ekspert
13. juli 2020 - 15:10 #4
jeg hade nok prøvet at få testet kablet i i vægen enten med en rigtig tester eller en switch i den ene ende og en computer i den anden og så hvad der er af link 1000Mbit = alle leder er OK

og så drop det der interlaced der er ikke nogle der har haft en ordenlig grund til at bruge interlaced i de sidste 10-15 år i danmark, og undskyldingen "jammen mit udstyr kan kun køre 1080 i interlaced" ja bør man købe noget nyt udstyr og så glæde sig over at man får en markant bedre billede oplevelse.
Avatar billede leonberger Novice
15. juli 2020 - 10:16 #5
#4
God ide med kabel test med netværk.
Viste at begge kabler leverer Gbit, så alle ledere er ok.
Jeg har ikke lige mulighed for at få fat på en rigtig tester, jeg gætter på du mener noget udstyr ala Fluke netværks analysatorer el. lign.

Jeg jamrer ikke over at mit udstyr kører interlaced el. ej. Det var mere en test af om dette kunne være et problem.

#3
Ovenstående viser at dette ikke er tilfældet. Men bestemt en mulighed.
Avatar billede leonberger Novice
29. juli 2020 - 11:43 #6
Der ser ikke ud til at ske mere her. Lukker.