Avatar billede KurtG Forsker
14. juli 2020 - 19:50 Der er 36 kommentarer

Start op med Raspberry Pi3

Jeg har en RPI3, som jeg har fået til at køre med tastatur og display.
Jeg vil gerne kunne programmere den på samme måde som med Arduino, men ved ikke hvordan jeg griber det an!
Er der nogen, der kan henvise til et sted på nettet, hvor man hjælpes i gang.
Avatar billede puren Ekspert
14. juli 2020 - 19:55 #1
Avatar billede KurtG Forsker
14. juli 2020 - 23:35 #2
Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok.
Jeg ønsker ikke at bruge Arduino, men vil gerne med RPI kunne programmere den på samme måde som man kan programmere Arduino.
Primært vil jeg gerne kunne programmere den i C, eller en af afarterne på samme måde som man programmerer Arduino.
Jeg forestiller mig at bruge den til at modtage data på et af de digitale ben og præsentere data på et tilsluttet TFT-display.
Om programmet skal skrives med PC-en og gemmes på SD-kortet, eller man til RPI har et lignende IDE ved jeg ikke!
Avatar billede puren Ekspert
15. juli 2020 - 00:30 #3
nåå den vej rundt, så havde jeg brugt python.og nej det har intet at gøre med c

så var det mig der skulle igang med et ny projekt ved en frisk pi
så havde en installeret noobs-minimal på den
åbnet ssh så jeg havde en prompt på den
og lavet en samba deling så jeg kunne skrive min kode med min normale computer
Avatar billede KurtG Forsker
15. juli 2020 - 08:09 #4
Det var dog en masse ukendte ord :-)
Kan du forklare det nærmere?
Avatar billede puren Ekspert
15. juli 2020 - 18:26 #5
hvad er det du gerne vil have forklaret? :)
Avatar billede KurtG Forsker
15. juli 2020 - 19:01 #6
Hvad er:
- noobs-minimal
- ssh (jeg går ud fra, at det er en sikret internetforbindelse)
- en samba deling
Kort og godt: Hvordan hænger alle de ting sammen?
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2020 - 21:02 #7
Får lyst til at ytre mig selv om jeg ikke kender PPI. Det er to forskellige operativ systemmer - på arduino er OS bare en loop mens RPI er en linux klon - det gør i/o helt forskelligt og sværere at gøre simple I/O ting i RPI end i arduino.
Bortset fra at rationalet i at anvende python, så er programmering i C sådan set det samme det er bare op mod andre libraries og mere normal c programmering da det ikke som til arduino er til en avr - men på RPI er på en rigtig computer.
samba er NFS (net fil system) der gør at RPI'ens filsystem kan optræde på en tilsluttet windows computer - det er noget der skal sættes op på båre RPI og windows.
ssh betyder secure shell - remote commando prompt. Et C program compileres på RPI - altså Make eller gcc er noget der afvikles på RPI til dannelse af en eksekverbar på PRI. Da RPI som sådan sikkert ikke tilbyder det fine redigering gear, så foretaget det hele remote fra en computer med moderne editor og kommando (compilering og kørsel) udførelse over ssh - ja men helt undvære RPI's skærm når det hele er sat op.
Øvrigt er der mange måder - men held og lykke med det.
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2020 - 21:15 #8
Jeg gad ikke lavnivau i/o fra RPI - man kan får arduino kloner til kr. 40,- og der ligger mange mandårs software til fra afbenyttelse på nettet. Men man kan kompinere - snakke med Arduino fra RPI over serial og dermed 'udvide' hvad en arduino kan
Avatar billede KurtG Forsker
15. juli 2020 - 23:52 #9
Tak, det gav lidt større forståelse.
Men jeg er dog lidt forvirret over PPI og PRI, er det tastefejl?
Jeg kan godt lave det jeg gerne vil have med Arduino, men den er for langsom, når jeg vil have en 7" TFT til præsentation af data.
Desuden har jeg et andet projekt, hvor hastigheden selv med en DUE er for lav, det er med at danne pulser med 10 punkter i løbet af 1,5uS. Der vil det jo være godt at være lidt fortrolig med RPI først.
DEt med at redigere på PC-en og derefter sende den kompilerede fil til RPI lyder tiltalende. Er der beskrivelser af hvordan man konfigurerer det på nettet?
Avatar billede puren Ekspert
16. juli 2020 - 00:57 #10
kan se at de har lavet lidt om i nogle navne så er det heller ikke nemt :)

noobs-minimal har fået nyt navn rasbian-lite gætter på at du har den store version med et skrivebord, ingen grund til dette det er kun spild af resurser

SSH det er kommunikation med din pi sikkerhed ligger vi ikke så meget i da port 22 i din firewall er lukket. men ssh giver muligheden for at få en prompt på din computer fra en anden computer, så en windows computer skal du bruge et program til at få adgang til ssh med putty er godt en syntes jeg hentets her https://the.earth.li/~sgtatham/putty/0.74/w32/putty.exe

SAMBA:
samba er navnet på et model i linux så man kan lave en delt mappe så og så adgang fra din computer til din pi

så få ssh til at virke så du kan komme ind i din pi via putty (vi skal bruge det senere)
så få samba til virke så du har læse/skrive adgang fra din computer til din pi

og så er det eller bare at give den gas med noget python kode, hvilket program du skriver din kode i er op til dig om skal det være notepad, notepad++ eller netbeans er helt op til udvikleren (dig)

du bruger nu din samba adgang til at ligge filen testfil.py (den skal ende på py)

og i putty beder du python om at køre din kode med kommandoen "python testfil.py"
Avatar billede puren Ekspert
16. juli 2020 - 01:05 #11
til bvirk

Arduino er en microcontroller mens en RPI er en microprocesser. ja der ligger meget kode ude på nettet til stort set alle sprog men så skal man lige finde stedet og så skal lige rettet lidt til i koden og man finder den røde tråd som den tidligere dev har tænkt så er det nogle gange bare meget mere simpelt at lave sin egen kode fra bunden
Avatar billede puren Ekspert
16. juli 2020 - 01:49 #12
hvordan får du samba til at virke (lige lavet det så jeg ved det virker :) )

først skal du installer samba, login i din pi via putty og indtast eller kopire sæt-ind (højre musse tast i putty)
"sudo apt-get install python-dnspython python-ldb python-tdb python-samba samba-common samba-common-bin tdb-tools samba attr libcephfs2 python-gpg samba-dsdb-modules samba-vfs-modules" (gåse øjne skal ikke med)

når det er installert så lave adgangen

i putty skriver du "sudo nano  /etc/samba/smb.conf" scroll nu ned til bunden og tilføj

"[PI]
    write list = pi
    valid users = pi
    path = /home/pi
    guest account = pi
    writeable = yes"

tryk nu ctrl+x den den spøger nu om du vil gemme din fil Y eller J og nu til fil navnet tryk efter

skriv nu "sudo smbpasswd -a pi"
skriv en kode du ønsker for at tilgå dine ting på din PI

på din computer åbner du en mappe og i adressen skriver du "\\ip-adressen-på-din-pi\" og tryk enter

der er kommer nu et mappe frem med navnet pi højre klik på den og vælg tilslutnetværks drev i boxen kan du vægle drev bokstav og husk at sætte hak i Opret forbindelse ved logon og Opret forbindelse med andre
legitimationsoplysninge

tryk næste, du bliver bedet om bruger navn og kode som er "pi" og den nye kode du lige har lavet

og FÆRDIG
Avatar billede KurtG Forsker
16. juli 2020 - 08:20 #13
Pyh, det var en længere smøre!
Jeg vender tilbage, når jeg har fået det til at virke, det bliver ikke det første par dage, da jeg har noget, som jeg skal have gjort færdig først.
Men tak til jer begge indtil videre. Der kommer nok yderligere spørgsmål.
Avatar billede puren Ekspert
21. juli 2020 - 16:12 #14
fået det til at virke??
Avatar billede KurtG Forsker
21. juli 2020 - 17:35 #15
Nej, endnu ikke, der kommer hele tiden 'to do' i vejen!
Men med lidt held får jeg tid fredag!
Avatar billede KurtG Forsker
22. juli 2020 - 19:34 #16
Jeg har ændret lidt i prioriteringen da jeg er spændt på det her.
Jeg har min rpi kørende, det er den som jeg bruger til dette indlæg.
Men den er dog noget så langsom på nettet og ved download.

Jeg er også gået i gang med at følge anvisningen, men synes ikke, at det er soleklart.
Derfor tænker på, om det ikke er muligt at lave al programmering og kompilering på en PC og derefter gemme exe-filen på SD-kortet uden ellers at 'ulejlige' sig med RPI. Det er jo alligevel ikke meningen at bruge andet end det ene program på RPI?
Avatar billede puren Ekspert
22. juli 2020 - 21:35 #17
selveføglige er den langsom det er en stakkels arm processor på 1.2GHz med 1 GB ram

Q: muligt at lave al programmering og kompilering på en PC
A1: ved at føgle min guide vil du kunne lave programmeringen på en pc
A2: python er et script sprog og skal ikke kompiles

Q: gemme exe-filen på SD-kortet
A1: det er linux EXE-filer er noget findes til windows
A2: din windows maskine kan ikke finde ud af at læse linux partition
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 12:02 #18
Det hjælper hele tiden!
Jeg prøvede at følge din anvisning, men må have gjort noget galt, for det endta med, at jeg måtte lave en ny image på SD-kortet. Det blev pakken imager_1.4.

Jeg fandt på https://rayshobby.net/wordpress/reverse-engineer-wireless-temperature-humidity-rain-sensors-part-1/ en henvisning til wiringPi, som skulle være stort set samme IDE som bruges ved Arduino. Og wiringPi er med i min installation på RPI. Det er  måske et alternativ!
På installationen er også under Programmering Geany og Thonny Python IDI, vil de evt kunne bruges?
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 14:54 #19
hvad gik galt??
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 15:22 #20
Jeg ved det ikke, men jeg har lavet en SD og vil prøve igen.
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 18:57 #21
Jeg prøvede igen, men skal nok lige vide noget mere:
Jeg er komplet uvidende om Linux og dets afarter. Jeg er ikke sikker på, hvordan jeg downloader:
I RPI starter jeg browseren og søger efter SAMBA. På den fundne hjemmeside 'samba.org.' trykker jeg på 'Samba4.12.5(gzipped).
Der kommer kortvarigt en pilned nederst til venstre, når jeg trykker på den dannede firkant, åbnes der et vindue med filer.
Jeg trykker på install_with_python.sh, men der sker tilsyneladende ikke mere.
For mig at se er der ikke andre filer, der evt. kan installere.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 18:59 #22
samba installer du som jeg skrev i post 12
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 19:11 #23
Det er også det, jeg forsøger. Du skrev:
"først skal du installer samba, login i din pi via putty og indtast eller kopire sæt-ind (højre musse tast i putty) "
Det læser jeg således:
Du installerer SAMBA, derefter logger du ind på RPI med 'putty', indtast eller kopiere noget ind!!
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 19:13 #24
sudo apt-get install python-dnspython python-ldb python-tdb python-samba samba-common samba-common-bin tdb-tools samba attr libcephfs2 python-gpg samba-dsdb-modules samba-vfs-modules" (gåse øjne skal ikke med)

når det er installert så lave adgangen

i putty skriver du "sudo nano  /etc/samba/smb.conf" scroll nu ned til bunden og tilføj

"[PI]
    write list = pi
    valid users = pi
    path = /home/pi
    guest account = pi
    writeable = yes"

tryk nu ctrl+x den den spøger nu om du vil gemme din fil Y eller J og nu til fil navnet tryk efter

skriv nu "sudo smbpasswd -a pi"
skriv en kode du ønsker for at tilgå dine ting på din PI

på din computer åbner du en mappe og i adressen skriver du "\\ip-adressen-på-din-pi\" og tryk enter

der er kommer nu et mappe frem med navnet pi højre klik på den og vælg tilslutnetværks drev i boxen kan du vægle drev bokstav og husk at sætte hak i Opret forbindelse ved logon og Opret forbindelse med andre
legitimationsoplysninge

tryk næste, du bliver bedet om bruger navn og kode som er "pi" og den nye kode du lige har lavet

og FÆRDIG
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 19:14 #25
når du tilføjer teksten
"[PI]
write list = pi
valid users = pi
path = /home/pi
guest account = pi
writeable = yes"

skal gåse øjne ikke med
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 19:26 #26
Hvor skal jeg skrive den lange smøre?
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 19:28 #27
skrive den i en terminal
Avatar billede KurtG Forsker
23. juli 2020 - 19:41 #28
OK, så kørte der en del og der er nu en skærm, hvor der stå:r Sambaserver og -redskaber.
"Hvis din .... masser af tekst.....
Ret smb.conf, så den benytter WINS-indstillinger fra DHCP?
<Ja>    <Nej>"
Hverken Ja eller Nej virker!
Avatar billede puren Ekspert
23. juli 2020 - 19:50 #29
har ingen betydning... tryk enter på keybordet
Avatar billede KurtG Forsker
24. juli 2020 - 00:06 #30
Nu har jeg kørt den lange kommandostreng en gang til og den siger, at alt er nyeste version.
Men hvordan starter jeg putty op?
(Jeg aner ikke hvordan man bruger linux)  :-))
Avatar billede puren Ekspert
24. juli 2020 - 00:46 #31
i ternimal skriver du "sudo nano  /etc/samba/smb.conf" scroll nu ned til bunden og tilføj

"[PI]
    write list = pi
    valid users = pi
    path = /home/pi
    guest account = pi
    writeable = yes"

tryk nu ctrl+x den den spøger nu om du vil gemme din fil Y eller J og nu til fil navnet tryk efter

skriv nu "sudo smbpasswd -a pi"
skriv en kode du ønsker for at tilgå dine ting på din PI

på din computer åbner du en mappe og i adressen skriver du "\\ip-adressen-på-din-pi\" og tryk enter

der er kommer nu et mappe frem med navnet pi højre klik på den og vælg tilslutnetværks drev i boxen kan du vægle drev bokstav og husk at sætte hak i Opret forbindelse ved logon og Opret forbindelse med andre
legitimationsoplysninge

tryk næste, du bliver bedet om bruger navn og kode som er "pi" og den nye kode du lige har lavet

og FÆRDIG

Kender du ikke din ip adresse kan du skrive sudo ifconfig og finde den der kig efter inet hedder jo nok noget med 192.168.xxx.xxx
på billede ses min ip 10.34.1.171 https://ibb.co/1bTtXLv
Avatar billede KurtG Forsker
24. juli 2020 - 12:58 #32
Kender du ikke din ip adresse kan du skrive sudo ifconfig og finde den der kig efter inet hedder jo nok noget med 192.168.xxx.xxx.

Den har jeg nu prøvet, og den siger:
Lo: flags=....
  inet 127.0.0.1
  inet6 ::1  ...
og
wlan0: flags=.....
inet 192.168.1.111 netmask....

Dem kan min PC ikke finde, eller den giver timeout.
Avatar billede puren Ekspert
24. juli 2020 - 17:33 #33
så er din pi´s ip 192.168.1.111 du skal skrive \\192.168.1.111\

hvis ikke det virker har du lavet noget skævt
så hvad har du lavet??
Avatar billede KurtG Forsker
24. juli 2020 - 19:55 #34
Det er MÅSKE det trådløse netværk, det er i hvert fald meget ustabilt.
Men selv når det er OK, kan der ikke findes nogen forbindelse.

Jeg går ud fra, at det er i en browser, jeg skal skrive det?
Da det er med "\\" har jeg også prøvet i C-drevets rod, men det lykkes heller ikke!

Når jeg får lavet et langt kabel, vil jeg prøve med fastnet.

Det er ikke let, det her!!!!
Avatar billede KurtG Forsker
25. juli 2020 - 19:00 #35
Så fik jeg det til at virke. Det var den ustabile WiFi.
Kan det passe, at den kan skifte IP, når den har været slukket?

Så skal jeg have fundet ud af et system til programmeringen.

Tak for hjælpen og jeres tålmodighed.
Kurt
Avatar billede KurtG Forsker
27. juli 2020 - 00:08 #36
Jeg har tænkt mig at starte med wiringPi, men selv om systemet siger, at det er installeret, kan jeg ikke finde ud af at starte det.
Jeg kan heller ikke med filsystemet på RPI finde wiringPi-filen.
Hvordan starter man det op fra sin egen PC?