Avatar billede toktok Mester
14. juli 2020 - 23:17 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Muse-markør vandrer

Nogle gange begynder musemarkøren at vandre rundt fuldstændig ukontrollabelt, selv om jeg ikke rører ved noget - og den reagerer ikke på mine muse-bevægelser eller klik.
Det eneste der kan stoppe det er at slukke for maskinen på Sluk-knappen. Efter genstart virker den som regel.
Det er en forholdsvis ny Lenovo laptop og Sandstrøm-mus af god kvalitet.
Har også anskaffet en god musemåtte.
Har nogen oplevet noget lignende?
Hvad kan evt. gøres?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 09:26 #1
Tænker driver til mus. Har du set om der evt skulle være en driver på producentens hjemmeside?
Avatar billede milter Ekspert
15. juli 2020 - 11:24 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 12:08 #3
Ja bruger du mus i stedet for touchpad kunne du prøve at deaktivere opstart af denne. Prøv at gå i jobliste og start fanen. Har du noget her der hedder Synaptics slå opstart af denne fra. Muligt der er en genvejstast på tastaturet også
Avatar billede toktok Mester
15. juli 2020 - 13:02 #4
Tak for alle forslag. Forstår ideerne, men kan ikke altid se de samme options som er beskrevet. Dog nogle der ligner.
Fx kan jeg ikke finde touchpad i start i jobliste (Synaptics findes ikke her). Jeg kan deaktivere touchpad manuelt via tastaturet, men det skal gøres hver gang pc'en startes. Men jeg har sat følsomheden ned der.
Men bemærkede i enheder for mus at der er to drivere (man kan vist ikke vedhæfte screenshots her?) - der begge refererer til mus:
1 ELAN pointing device - producent ELAN
2 HID-kompatibel mus - producent Microsoft
Begge virker korrekt.
Men jeg tænkte at måske skulle man deaktivere den ene, så de ikke kommer i konflikt?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 14:43 #5
Hid mus er den mus du bruger.
Avatar billede milter Ekspert
15. juli 2020 - 15:10 #6
Skal det forstås sådan, at musemarkøren ikke længere kravler, eller...?
Avatar billede toktok Mester
15. juli 2020 - 17:01 #7
1. Den mus jeg bruger er en Sandstrøm Premium Wired Mouse.

2. Det skal forstås sådan at det er en periodisk fejl, der pludselig opstår en gang imellem. Men den har ikke gjort det i et døgns tid nu. Så jeg ved ikke om noget af det jeg har gjort virker. Håber det varer ved ;-)
Avatar billede toktok Mester
15. juli 2020 - 17:04 #8
@220661
Nå - nu forstår jeg det - HID mus er den mus jeg bruger - så jeg kan altså deaktivere den anden driver? (ELAN pointing device)
Avatar billede milter Ekspert
15. juli 2020 - 17:35 #9
Jeg er godt klar over, at du stiller dit spørgsmål til 220661, men jeg vil alligevel tillade mig at kommentere det :-)

Hvis du udelukkende bruger din mus og aldrig din touchpad  (ELAN pointing device), så kan du deaktivere den. Det kan du gøre på en af måderne i linket herunder. Læg også mærke til, at nogle af løsningerne kun deaktiverer din touchpad, når en USB-mus er tilsluttet :

https://windowsreport.com/disable-touchpad-mouse-connected-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 17:38 #10
#9 Det er i orden du kommenterer det, og jeg er enig med dig milter :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 17:43 #11
#9 Kender dog ikke programmet Restoro PC Repair Tool som der er i linket.
Generelt ved fejl der vil jeg helst selv finde løsninger i stedet for at ty til 3 part programmer jeg ikke lige kan se noget dokumentation på, selvom den er "Great" på Trustpilot. Resten af linket er fint :-)
Avatar billede milter Ekspert
15. juli 2020 - 18:03 #12
#11.

Jeg kender heller ikke  Restoro PC Repair Tool og burde have skrevet noget om det. Normalt anbefaler jeg at udelukke den slags løsninger fra (formentligt) sponsorerede programmer, medmindre jeg kender dem rigtigt godt.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 18:05 #13
#12 Lige min tanke :-)
Avatar billede toktok Mester
15. juli 2020 - 18:56 #14
Tak for det tip!!
Fik ikke brug for Restoro i linket.
Det så ikke ud til at man kunne deaktivere touchpad'en i Settings.
Men skift af værdien i regedit for ELAN device (når musen er aktiveret - deaktiveres touchpad) - virkede!
Nu er jeg ikke 100% sikker på at det kun var det der var problemet, for jeg bruger et eksternt tastatur og kommer sjældent til at røre touchpaden (der har dog været en tastatur-ledning der havde en tendens til at snige sig ind over touchpaden ;-)).
Men der skulle vel være en god chance for at det virker nu. Ellers skal jeg nok rapportere igen ;-)
Igen - mange tak til alle!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2020 - 19:02 #15
Velbekomme og du er velkommen en anden gang :-)
Avatar billede toktok Mester
05. august 2020 - 18:00 #16
Vil gerne fortsætte hvor jeg slap.
Troede jo at ovst. virkede, og det gjorde det en tid, men nu er den jævnligt gal igen.
Kan ikke finde ud af noget system i det.
På uforudsete tidspunkter begynder muse-markøren at vandre.
Har dog fundet ud af en lidt hurtigere måde at komme tilbage til normal:
Tryk Ctrl-Alt-Del
Vent lidt.
Så skriver den åbner sikkerhedsindstillinger (eller sådan noget).
Så kommer der en menu.
Tryk Tab indtil man kommer ned i højre hjørne hvor der er et symbol for at slukke computeren.
Tryk Enter
Tryk pil ned for at komme til sluk computeren.
Tryk Enter.
Start computeren igen.
Så virker den normalt igen.
Men ærlig talt, det er lidt træls...
Jeg ved ikke om der er nogen løsning på dette problem. Ellers må man jo bare leve med det... ;-()
Avatar billede milter Ekspert
05. august 2020 - 18:17 #17
Kan det tænkes, en automatisk opdatering har ændret din indstilling i regedit tilbage til den indstilling, som gav dig problemer?

Prøv at læse linket herunder, som giver anvisninger på at forhindre de (somme tider forbandede) automatiske opdateringer til drivere:

https://www.minitool.com/news/disable-automatic-driver-updates-win-10-009.html
Avatar billede toktok Mester
05. august 2020 - 18:58 #18
Tak for svaret.
Har ikke automatiske opdateringer slået til, men opdaterede manuelt i forgårs. ;-)
Den har drillet både før og efter opdateringen.
Checkede også register-indstillingen angivet i et link ovf.

Open Registry Editor and go to HKEY_CURRENT_USER > Software > Elantech > Othersetting > DisableWhenDetectUSBMouse key in the left pane.
Change the value from 0 to 1 and close Registry Editor.

Det var den indstilling jeg tidligere ændrede fra 0 til 1 (og håbede det virkede).
Kunne se at indstillingen ikke havde ændret sig.
Så det ser ikke ud til at have noget at gøre med konflikt mellem ELAN touch pad og musen.
Men tak alligevel for forslaget.
Andre ideer?
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2020 - 17:53 #19
Jeg har en mistanke om, at et andet program eller en anden driver spøger. Har du prøvet en normal genstart, lige efter du har åbnet computeren og så se, om fejlen stadig er der??

Jeg (og andre) har selv set, at drivere eller programmer kan have uønskede resultater på områder, som egentlig ikke burde have nogen som helst relation til det problem, man oplever. I mit tilfælde f.eks. en driver til min mus, som ændrede baggrundsfarverne på billeder og andre dokumenter, når jeg dobbeltklikkede dem for at åbne dem med en bestemt tast på musen.

At finde en løsning kræver nok, at du bruger meget tid på eksperimenterer med diverse programmer og indstillinger :-)
Avatar billede toktok Mester
06. august 2020 - 20:12 #20
Tak for svaret.
Normalt er fejlen der ikke lige efter start. Og når den er der, forsvinder den - i hvert fald for en tid - efter lukning og genåbning af pc'en. Jeg forstår ikke hvorfor en 'normal genstart' lige efter åbning af pc'en skulle virke - men vil prøve det!
Ellers må jeg jo prøve som du skriver fortsat at eksperimentere og iagttage... ;-)
Avatar billede toktok Mester
06. august 2020 - 20:37 #21
PS når du skriver 'normal genstart lige efter åbning' mener du så meget hurtigt efter åbning - eller efter alle drivere etc er indlæst?
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2020 - 20:44 #22
Jeg mener lige efter alt kører på din computer, dvs. når alle drivere og startprogrammer er indlæst. Det er blot et skud i blinde!
Avatar billede toktok Mester
06. august 2020 - 21:54 #23
Ok - tak!
En anden ting jeg har tænkt på er om jeg skulle lade være med at stille pc'en til slumring så ofte - og i stedet slukke og tænde. Kunne det tænkes at have en effekt?
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2020 - 23:51 #24
Det ved jeg ikke. Jeg ved blot, at jeg aldrig selv benytter slumre/dvale-funktionerne, fordi jeg gennem årene har set mange få problemer med det. Jeg foretrækker at starte med en "ren" computer.
Avatar billede toktok Mester
07. august 2020 - 03:16 #25
Ok - godt at vide!
Jeg er også først for nylig begyndt at bruge slumre-funktionen mere - men jeg tror jeg vil bruge den mindre nu. Så kan jeg jo også se om problemerne kun kommer efter slumring ;-)