Avatar billede amddurin Juniormester
15. juli 2020 - 18:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny 970 EVO NvME køre kun på 2 PCIe baner/lanes i gammelt bundkort?

Win 10
ASUS Maximus VII Ranger LGA 1150 - i7.

Mit M.2 stik er PCIe dog kun vs. 2.0 i mit gamle bundkort og det er delt med andre PCIe stik.
I BIOS er "M.2 Mode" valgt og derfor slukket for PCIe x1 nr. 2 og 3 af 3 mulige... (Et aktivt i denne indstilling.)

I Samsung Magician vises SSD disken som Pcie 2 x 2, hvilket jeg tyder som 2 PCIe baner til disken...

Kan det passe at jeg må nøjes med de 2 baner i stedet for 4, selv om der ikke er sat noget i hverken det sorte PCIe x16 eller det PCIe x1 der stadigvæk er til rådighed efter M.2 mode er valgt?

René
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juli 2020 - 19:11 #1
M.2 på motherboardet har en max båndbredde på 10 Gb/s ( SATA III max 6 Gb/s).

Kunne et PCIe kort som

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/StarTechcom-X4-PCI-Express-to-M2-PCIe-SSD-Adapter-Card-for-M2-NGFF-SSD/2583546

være en mulighed - fås klart billigere i Kina.
Avatar billede amddurin Juniormester
15. juli 2020 - 20:40 #2
Den har jeg bestilt, men kan den sættes i en x16 port eller skal mit bundkort have en x4? - Mener kun at have x1 og x16 stik..

Rene

Pt. Køre den max. 700MB/s
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juli 2020 - 21:08 #3
DEn kører i et x16 men bliver jo 4 lan -du har både PCIe version 2 og 3 - brug stikket der kører version 3.

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_2.0

har et skema med teoretiske båndbredder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juli 2020 - 21:12 #4
ifølge

https://www.asus.com/dk/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/

har du PCIe x4 men det er version 2 -
Avatar billede amddurin Juniormester
15. juli 2020 - 22:28 #5
Ja - det sorte x16 størrelse kan max bruges til x4 i vs. 2.0...

Har lige læst lidt op på manualen og mine 2 (Røde) 3.0 x16 bliver til x8 ved brug af begge stik...

Bliver mit grafikkort så til x8?

Jeg har et GTX 1060 - Ved ikke om det så bliver langsommere ved x8 - Det er jo ikke det hurtigste alligevel...?

René
Avatar billede amddurin Juniormester
15. juli 2020 - 22:38 #6
Fandt osse et skema i manualen hvor det bekræftes at M.2 kun køre x2...

Så PCIe x4 udvidelses kortet ser ud til at være en god ide...

Jeg er så ikke klar over om det stik på x4 eller det på evt. x8 så kan køre alle x4 når stikket er så lille på PCIe > M.2 kortet?

René
Avatar billede amddurin Juniormester
15. juli 2020 - 22:44 #7
- Det jeg mener er at jeg ikke forstår hvor i det brede stik x16 der slukkes for baner ned til x8 eller x4 som der kun er i x16 nummer 3 (Det Sorte - PCIe4_3) og om de alle 4 er i starten af stikket hvor printet så kommer til at side...

René
Avatar billede amddurin Juniormester
16. juli 2020 - 20:32 #8
UPDATE:
Kan køre ca.1200/1400 MB/s i PCIe 2.0 x4 - Det Sorte stik og BIOS sat til PCIe x4 mode...

Kan nu køre 2400/2700 MB/s i PCIe 3.0 x4 - GPU stik nr. 2 (x8/x8)
Her går mit GTX 1060 ned i Bencmark 3D Test fra ca. 10.100 til ca. 9.300, så det er kun få procent mindre effekt på grafik og alligevel dobbelt hastighed på SSD i forhold til PCIe 2.0 x4.

Så et PCIe adapterkort var en god idé...