Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 10:40 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

start virker ikke

Jeg har windows 10. Pludselig virker "start" ikke. Hverken når jeg højreklikker eller venstreklikker. Ville så prøve at gendanne fra et gendannelsespunkt, men det er jo lidt svært når startknappen ikke virker.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 10:50 #1
For en sikkerheds skyld så tag det elektriske Strømkabel fra og hold startknappen inde i 30 Sec. Hvis det er en bærbar  så fjern også batteriet
Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 11:08 #2
Det er ikke den fysiske startknap der ikke virker. Det er start nede i venstre hjørne.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 11:28 #3
Prøv at trykke på Ctrl + Alt +Delete samtidig prøv at at vælge Knappen nede til højre!
https://ibb.co/b2YqVYg
Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 11:40 #4
Så kan jeg genstarte og slukke computeren. Men jeg vil jo gerne have funktionerne fra startknappen i venstre hjørne, hvor jeg kan gendanne, fjerne programmer osv.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 11:43 #5
Prøv at gå i søg og skriv Powershell.
Åbn den som administrator.
Kopier og sæt dette ind og tryk enter:
Get-AppXPackage | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Luk Powershell og genstart pc.
Kan du nu åbne start fanen?
Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 11:56 #6
Nej, startfanen virker ikke, så kan vel ikke søge og starte noget?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 12:00 #7
Kan du heller ikke skrive i søgefeltet eller er det ikke synligt?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 12:01 #8
Nå ok. Der kommer ikke resultater  op når du skriver måske?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 12:06 #9
Højreklik på processlinjen og vælg søg
https://ibb.co/1vvCy5q
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 12:14 #10
Kan du vælg e Powepoint hvis du klikker på Windowstasten +X
https://ibb.co/Tg7RYk5
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 12:15 #11
Her er nogle måder at få Powershell op at køre.
https://www.top-password.com/blog/5-ways-to-run-powershell-as-administrator-in-windows-10/
Lykkes det på en eller anden måde herfra indsæt den kommando jeg beskrev i #5
Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 12:55 #12
Det lykkedes at køre powershell som administrator. Indsatte kommandoen i #5, genstart. Desværre ingen virkning.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 12:57 #13
Prøv at stare Powershell igen og kør denne kommando:
sfc /scannow
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 12:59 #14
Nej prøv hele denne pakke
3. Kopier nu følgende kommandoer ind:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje
5. Herefter indsætter du
sfc /scannow
6. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid
https://ibb.co/xXWZnh3
Avatar billede KHN Guru
19. juli 2020 - 12:59 #15
Prøv i powershell som admin at kør:
sfc /scannow

Hvis det ikke virker så prøv winlogo + R og skriv i boks: msconfig
og vælg normal start.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2020 - 13:08 #16
Hvis ingen af de gode råd virker, så prøv at installere "Open Shell"
https://www.majorgeeks.com/files/details/classic_start.html
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 13:13 #17
#16 Så kommer den nostalgiske brugerflade tilbage :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2020 - 13:17 #18
#17 Mener du muligheden for blandt andet Windows 7 style? Så ja, den kører jeg selv med tilfredshed. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 13:20 #19
Ja og kan den ikke også køre Xp brugerfladen?
Mener da jeg brugte forgængeren Classic Shell på en Windows 8 pc, at dette også var muligt.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 13:24 #20
Fortæl også hvilken Version du kører tryk på Windowstasten + R skriv Winver tryk ok
Hvis der står 1909 eller tidligere trænger den til en opdatering
https://ibb.co/XVpBXZL
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2020 - 13:26 #21
Det ved jeg faktisk ikke. Der er mulighed for Classic Style, hvad det så svarer til.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 13:38 #22
#20 Jeg er enig i dette, hvis den bliver listet i opdaterings oversigten i Windows Update som klar til hentning.

Har oplevet en enkelt bærbar der ikke var klar selvom opdaterings assistenten på nettet sagde den var kompatibel. Da den var færdig fik jeg blå skærm og var nødt til at køre tilbage på 1909.
Men  der er jo ikke noget hastværk med at opdatere.
1909 får de samme opdateringer som 2004 gør indtil videre :-)
Jeg ved godt du har opdateret en masse computere, men der findes stadig enkelte nitter i kassen :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 14:05 #23
Jeg mener at det "Måske kunne løse Problemet"
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 14:38 #24
#23 Det kan det også hvis pc kan køre den :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2020 - 18:42 #25
Fint at du kunne bruge en alternativ løsning, for jeg kunne jo heller ikke besvare dit spørgsmål. Og husk, du kan højreklikke på et program, og vælge tilføj Classic Start. :-)
Avatar billede blakoe Novice
19. juli 2020 - 23:14 #26
Jeg takker for alle forslag til løsninger. Alt blev prøvet :-)  Og det endte heldigvis med en udmærket løsning.