Avatar billede komputerdk Mester
20. juli 2020 - 12:45 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

VBA Importer data fra forskellige named ranges / faner

Hvordan importerer man flere faner til forskellige tabeller

Jeg har en ny excelfil hver uge.. jeg finder pathen (strExcelPath) på den seneste fil og den prøver jeg at importere via denne:

DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, _
acSpreadsheetTypeExcel9, "tabelnavn", strExcelPath, _
True, namedRange

jeg kan sagtens importerer den første fane, det er de andre faner det kniber med

Fanen hedder det samme som rangen.. så Fanen Aktiv indeholder et område der hedder Aktiv

NamedRange har jeg prøvet Aktiv!A1:C100

har også prøvet Aktiv! , Aktiv$

Har prøvet at linke til excelfilen fra access manuelt - men det virker til at den kun kan læse den hvis den er åben (?)

har access 2016 / excel 2016
Avatar billede fdata Forsker
20. juli 2020 - 14:36 #1
Har lige testet med
DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, _
acSpreadsheetTypeExcel9, "tabelnavn", strExcelPath, _
True, "RangeNavn"
... det spiller fint (hvis man sørger for at have feltnavnene med i første række i Excelfilen)
Avatar billede komputerdk Mester
20. juli 2020 - 15:27 #2
Fandt fejlen - filen er oprettet af SAS - og selvom det ser rigtigt ud når man åbner i Excel og områder etc. så virker det åbenbart ikke... Hvis filen åbnes og gemmes igen som xlsx , så virker det...  så SAS må lave filen forkert..

egentlig underligt for da den importerede før åben/gem , så importerede access de samme antal kolonner som der er - dog med F1, F2 som feltnavne etc..
Avatar billede fdata Forsker
20. juli 2020 - 16:01 #3
Der er altid en forklaring. Man skal bare lige finde den ;o)