Avatar billede Btimmer Seniormester
26. juli 2020 - 20:05 Der er 12 kommentarer

Vælg operativ system

Jeg har en PC Windows 7 som er opgraderet til Windows 10.
Jeg kunne ikke sikkerhedsheds-kopiere over på en ekstern harddisk, så jeg installerede Macrium Reflect.
Nu sker der det, at når jeg starter op står der:
Vælg et operativsystem - Windows 10 eller Macrium Reflect System Recovery. Det forstår jeg ikke, men det er måske sådan?
(Jeg kan heller ikke regulere volumen på Speakers, men det er nok en anden sag)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2020 - 22:10 #1
Du kan installere programmet Easy BCD (det er gratis)

https://neosmart.net/EasyBCD/

Med det kan du vælge hvor computeren skal starte op fra.
Har selv tidligere brugt det til Windows 7 og 8/8.1 og det virker fortræffeligt.

https://www.youtube.com/watch?v=8CHNVBfzZhQ
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 07:44 #2
Macrium Reflect har lavet en mulighed for at starte programmet op selvom Windows ikke kan køre, og du derved kan rulle det image tilbage som du har oprettet til at gendanne din pc. Du har valgt dette da du installerede programmet og sådan skal det være. Kan ikke huske om du kan fjerne funktionen igen med Macrium på. Du må prøve at kigge i indstillingerne. Fjerner du adgangen i boot skal du have et recovery medie til at starte processen. Og det kan du se om du kan oprette i programmet hvis du ikke vil have adgang fra boot af.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 08:26 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 08:28 #4
Og ja man kan vælge at oprette er usb medie i stedet for den anden boot mulighed.
Jeg ville dog nu hvor du har den i boot vælge at lade den være der.
Avatar billede Btimmer Seniormester
27. juli 2020 - 18:23 #5
Tak for kommentarer og råd. Jeg kan forstå Macrium Reflect er godt i min situation.
Macrium Reflect installerede jeg efter råd på denne side, da jeg ikke kunne sikkerhedskopiere fuldt ud på min PC til ekstern harddisk via min PC Windows 7/10.
Den meldte fejlkode 0x807800c5.
Jeg er ikke en ørn til dette og er ej heller velbevandret i engelsk.
Derfor forstod jeg ikke man kunne/skulle vælge operativsystem.
PS: Jeg kan ikke justere volumen på Speakers - på proceslinjen.
Jeg kan gå ind og ændre lyd til f.eks. 35%, men så er lyden fast.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 19:29 #6
Har du forsøgt fejl søgning på lyd? Ved opdatering og sikkerhed er der mulighed for fejl søge hardware.
Avatar billede Btimmer Seniormester
27. juli 2020 - 19:46 #7
Tak 220661. Jo, jeg har gjort det du nævner, men det hjalp ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 19:50 #8
Højre klik start og kør Powershell xsom admin.  Skriv sfc /scannow og tryk entertainer.  Bemærk der er mellemrum mellem c og /
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2020 - 19:50 #9
Haha. Beklager min telefons forslag ;)
Avatar billede Btimmer Seniormester
27. juli 2020 - 21:29 #10
220661, tak igen.
Har kørt Powershell igennem. Fandt ting men jeg kan stadig ikke regulere lyd via proceslinjen.
Men pludselig kom "sort skærm frem med hvide bogstaver" og jeg kunne vælge mellem Windows 10 eller Macrium Reflect. Jeg valgte Windows 10 og nu kan jeg regulere lyd. Med andre ord, lyd kan ikke reguleres ved Macrium Reflect.
OBS: Hvordan eller hvor ser jeg hvilket operativsystem jeg er på. Tænker også ved opstart, for her spørges ikke altid.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. juli 2020 - 21:33 #11
Funktionen kan slås fra under Rescuemedie i Macrium Reflection - men der er ingen grund til at gøre  - den fylder fra omkring 200MB op til en lille Gigabyte afhængning af valgt windows PE.  det er placeret i c:\boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 07:01 #12
#10 Du skal jo altid vælge at boote fra Windows 10 hvis pc kører rigtigt.
Macrium Reflect er kun til når pc ikke opfører sig rigtig og du skal gendanne.
I denne gendannelses proces kører på få funktioner, så det er nok derfor du ikke kan køre noget da drivere ikke kører.
Kan sammenlignes lidt som når Windows kører i fejlesikret tilstand.