Avatar billede larsenan Juniormester
27. juli 2020 - 23:26 Der er 15 kommentarer

lave en helt clean ny installation af windows 10

Hej , jeg har købt en ny pc hos topdata for 2 eller 3 år siden. Den fungere fint nok, og jeg ha et par gange downloadet windows 10 fra deres hjemmeside og lagt den ind. Men der bliver alle programmer beholdt og nogle problemer malwarebytes fandt.
Jeg vil derfor gerne slette hele min harddisk  , og så lægge windows 10 ind, som jeg vil downloade fra deres hjemmeside.
Kan jeg gøre dette uden at få licens problemer ?
Jeg har en ægte windows 10 disk som fulgte med, men mener det andet er nemmere og jeg får en noget mere opdateret version.
Det er for at den skal virke så hurtig som mulig
Avatar billede bsn Forsker
27. juli 2020 - 23:58 #1
Ja, det kan du - bare husk backup af dine data først...
Du får muligheden for at lave en brugertilpasset installation på vejen...
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
27. juli 2020 - 23:59 #2
Du kan sagtens installere Windows 10 igen uden at få problemer med licensen. Windows 10 gemmer licensen i BIOS.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juli 2020 - 01:02 #3
Aktiveringen sker først når du er på internettet - jeg mener gemning kun sker for UEFI bios - men gammel hardware uden UEFI gendanner også aktiveringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 07:17 #4
Når man køber en pre installeret pc med OEM licens er det korrekt den ligger på maskinen i stedet for der er klistermærker på den.
Denne kode skulle ligge i en komponent der hedder APCI der er en del af BIOS systemet.
Men som jeg forstår det, er det ikke noget som man selv kan tilgå.
Ligeledes kan Windows kun læse fra denne enhed.
Og som Kurt54 skriver så skal man ikke skrive noget kode ned når man installerer. Man springer punktet over. Maskinen vil blive aktiveret automatisk når den går på nettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 08:31 #5
#4 Rettelse til #4
Man kan med programmer egnet til det, få licens koden vist  i BIOS så man kan skrive den ned. Der er videoer på nettet der viser hvordan man tilgår den kode.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 08:32 #6
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 08:43 #7
Find din Licensnøgle.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt.  wmic path SoftwarelicensingService get OA3xOriginalProductKey  tryk ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 08:55 #8
#7 Jeg får ikke noget tilbage når jeg bruger denne kommando??
Hvad kan dette skyldes?
https://ibb.co/mcL6mcc
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 09:33 #9
Har lige kontrolleret og skjul noget af koden! Jeg bruger den jævnligt.
https://ibb.co/rw8xn2s
Avatar billede larsenan Juniormester
28. juli 2020 - 09:34 #10
Tak for svarene så vil jeg gå i gang med en ren installation.
Jeg prøvede som #7 og fik svar oa3xoriginal produktkey
Avatar billede larsenan Juniormester
28. juli 2020 - 09:51 #11
Jeg brugte showkeyplus, og kunne se min oem key, der stod også not present in firmvare.
skulle jeg skrive key ned for en sikkerheds skyld, og vil den virke , hvis jeg mod forventning for problemer
Avatar billede bsn Forsker
28. juli 2020 - 09:54 #12
Ja skriv du bare key ned - det skader ikke...:)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 10:00 #13
#9 Poko1 jeg kører på Retail licens og gammel bios type. Det kunne måske så være årsag til jeg ikke ser noget resultat.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 11:00 #14
#13 har lige prøvet på en Gammel ACER der ellers kører Version 2004 fejlfrit der virker det heller ikke, men på en ældre HP melder den blot at den er ægte
https://ibb.co/M2txhqn
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 12:12 #15
#14 Ok. Tak for tilbagemelding. Min viser også "kun" at den er ægte. Og det er jeg tilfreds med :-)