Avatar billede Flemming63 Juniormester
01. august 2020 - 19:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad tænker de på, hvis de tænker...

Dagens YouTube historie var simpelthen så tåbelig, at jeg nægtede at tro på den. Du kan ikke se Dansk musik hvis du er i Danmark, men godt hvis du er i udlandet.

Det skulle selvfølgelig prøves, så på YouTube med en Dansk IP.
Geoblocked...

Så frem med VPNen og straks...

For at citere John Mogensen "De tror vist de passer en kæmpe flok får"
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2020 - 19:44 #1
Ja jeg har set samme "opskrift" i andet forum jeg også kigger med i.😂
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2020 - 20:19 #2
Det er jo logisk: Koda repræsenterer kun danske musikere inden for rigsgrænsen. Der har været lignende konflikter i både Holland og Tyskland... Måske tiden er vokset fra nationale rettighedsforhandlinger i en så grænseoverskridende branche som musikken?

Hvis musikerne kompenseres for lidt af YouTube (Google/Alphabet) i mange lande (noget tyder i hvert fald på, at de er utilfredse flere steder), så må de jo genoverveje det eviggyldige mantra fra Karl Marx og Friedrich Engels: "Arbejdere i alle lande - foren jer!"
Avatar billede Flemming63 Juniormester
01. august 2020 - 20:44 #3
Nej, det er ikke logisk. Det logiske ville være at Koda, via deres samarbejdspartnere rundt om i verden, krævede den Danske musik fjernet fra YouTubes servere.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2020 - 22:25 #4
#3
Hvem er "Kodas samarbejdspartnere rundt om i verden" i denne sammenhæng? Findes et sådant internationalt samarbejde overhovedet?

Mig bekendt repræsenterer såvel Koda som landes tilsvarende musiker/kunstner-rettighedssammenslutninger kun deres egne nationale medlemmer. Udenlandske kunstnere har ingen anerkendte repræsentanter - ud over de lokale pladeselskaber som eventuelt måtte ha' købt distributionsrettighederne til en dansk kunstners udgivelser i det pågældende land.

Uden et mere formaliseret samarbejde, vil der allerhøjest kunne laves en form for frivillig sympati-aktion, hvor de pågældende organisationer opsiger deres tilsvarende aftaler med YouTube for dermed at ramme dem hårdere.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
02. august 2020 - 07:50 #5
https://www.koda.dk/om-koda/hvad-er-koda/koda-sikrer-betaling-til-musikkens-skabere

Citat fra linket:

"En aftale med Koda giver ret til brug af musik fra hele verden. Koda sørger for, at betalingen sendes videre til dem, der har lavet musikken – både herhjemme og i udlandet.

Sådan er der selskaber som Koda i hele verden, der i hvert sit område sørger for at registrere hvilken musik, der bliver spillet hvor. På den måde får dem, der har skabt musikken, en betaling, uanset hvor i verden deres musik er blevet spillet. Koda er derfor en del af stort internationalt økosystem."
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2020 - 12:31 #6
Midt i alt dette må vi ikke glemme, hvor lidt kunstnere reelt får for deres arbejde fra tjenester som Youtube og andre. Jeg synes, det er en skændsel.

Prisen per afspilning varierer:

Spotify: 8,8 kr. pr. 1000 afspilninger
Spotify Free: 0,9 kr. pr. 1000 afspilninger
Apple Music: 26,6 kr. pr. 1000 afspilninger
Tidal: 14,6 kr. pr. 1000 afspilninger
TDC Play: 17,4 kr. pr. 1000 afspilninger
YouTube: 2 kr. pr. 1000 afspilninger
*Der skal tages forbehold for prissætningen, der er et gennemsnit og afhængig af en række faktorer.

(Kilde: Koda)

Måske skulle vi tænke lidt mere på musikerne, når vi forlanger, at alt (eller næsten alt) på nettet skal være gratis?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2020 - 22:02 #7
#musikere

Bortset fra de helt store navne, så er der ikke mange penge til musikere.

Men det er ikke kun fordi at forbrugerne betaler for lidt.

De store pladeselskaber skovler penge ind.Der er penge i musik-branchen. Så måske er der andre som tjener pengene end musikerne.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
18. februar 2021 - 16:24 #8
Beklager jeg ikke lukkede denne før nu :(