Avatar billede predix Praktikant
05. august 2020 - 15:53 Der er 5 kommentarer

Flyt rækker og slet tomme rækker

Hej

Jeg har et ark med data fra fakturaer. Der er måske 100 rækker. Jeg vil gerne have nogle rækker, stillet ud til højre for den ovenstående række og derefter slettet den tomme række.

De rækker, der skal flyttes, skal opfylde et kriterie om at have en værdi i et felt, som er højere end 22220.

Kan det lade sig gøre?

På forhånd tak for assistancen.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. august 2020 - 16:23 #1
Er det en engangsting, eller er det en løbende opgave.

jeg forstår det som om at der i kolonne A indimellem står "fortsættes" eller lignende og derfor skal op og så i måsen af rækken ovenfor?

Den nemme måde vil være noget hvis sætning i måsen af alle rækker og så kopier og indsæt som værdi og derefter filtrere tomme og slette dem - men hvis det skal ske igen og igen bør det nok være en vba.
Avatar billede predix Praktikant
05. august 2020 - 16:30 #2
Ok, har også prøvet med hvis formel, men så skal jeg slette den tomme række manuelt.

Hvordan gør man det med filtrering?
Avatar billede predix Praktikant
05. august 2020 - 16:30 #3
Det er en opgave der gentager sig.
Avatar billede predix Praktikant
05. august 2020 - 16:55 #4
Når jeg anvender hvis formel, med kopier, så får jeg jo ikke tomme felter jeg kan slette, kan man lave en hvis formel, som cut-paste, så rækkerne bliver tomme?
Avatar billede kim1a Ekspert
06. august 2020 - 08:41 #5
Når det er en fortsættende ting er det nok bedst med vba, her er et forslag:

Sub flyt_indhold()
Dim x As Integer
For x = 100 To 1 Step -1
If Cells(x, 1).Value = "din tekst" Then
Range(Cells(x, 1), Cells(x, 8)).Copy Range(Cells(x - 1, 1))
Row(x).EntireRow.Delete
Next x
End Sub

Jeg starter nedefra fordi når vi sletter rækker er det smartest. Bemærk jeg har sat kun 100 rækker, det kan være du skal have en variabel til at definere hvor du skal starte fra - og du måske også skal lave noget omkring med at det blot er i kolonne A det du leder efter skal ske.
Hvis du kan give os et eksempel på dine data kan vi lave den langt skarpere. Smid på dropbox eller lignende.