Avatar billede Peter Forsker
10. august 2020 - 17:53 Der er 1 kommentar og
6 løsninger

CD brænder

Hej
Hvis jeg køber et CDrom/brænder, er det så ligemeget hvilken en, hvis den både skal kunne køre Win 7 Xp of Win 10
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2020 - 18:05 #1
Du kan formodentligt ikke købe en ren cd brænder. Det er i dag dvd drev man køber. Styresystemerne registrerer drevet uden problemer. Du skal dog være obs på om det skal være  sata eller ide tilslutning hvis det er et internt drev i en stationær pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2020 - 19:47 #2
Også BD-brændere (Blu-Ray) skal her nævnes synes jeg.
Med en DB-brænder er der også mulighed for at brænde BD´er.
En sådan brænder kan bruges til CD, DVD og BD. Har selv to sådanne i min hjemmebyggede stationære pc. Priserne er absolut overkommelige :-)

https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy?pre=0&f~optical-drives_drevtype=bluray-bdrw-braender~bluray-rom-laeser

linket viser et udvalg. Du skal bemærke, at der ud for nogle produkter står "læser", disse kan IKKE brænde - der skal stå "brænder"

Linket er kun et eksempel - der findes masser af forhandlere, der sælger disse optiske drev, som de rettelig hedder.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2020 - 20:14 #3
Man kan også købe brænder som et eksternt drev der monteres over usb port.
https://www.pricerunner.dk/sp/extern-dvd-br%C3%A6nder.html
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. august 2020 - 20:56 #4
#2 og #3  ..virker det til XP ?  -;)  - gætter på der er en grund til at XP er med i listen over OS !
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2020 - 21:38 #5
#4  Der var også  brænder drev under xp så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke. Så på et ekstrnt drev over USB hvor xp var det ældste system der var understøttet
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2020 - 21:51 #6
Jeg kan ikke forestille mig at der vil være problemer med hverken XP, Vista, /, 8/8.1 eller Windows 10. Jeg anvendte selv Windows 7 fra dets fremkomst i 2009 og indtil oktober 2019. Der havde allerede BD-brænder i maskinen og da Win 10 blev installeret fungerer det lige så godt.
Bemærk som der står i #1 omkring SATA og IDE tilslutning ved internt DREV. Jeg er 100 % sikker på at man i dag ikke kan købe et nyt drev med IDE tilslutning, og da du skriver XP, så kunne jeg forestille mig at bundekortet kan give problemer hvis der er tale om IDE. I november 2006 hvor XP´s afløser Windows Vista kom frem, blev så godt som alle nye pc´er solgt med Vista. Så det er tæt på 15 år siden at XP udgik som pre-installeret i nye maskiner. Alle opdateringer til XP ophørte 8. april 2014.
Avatar billede Peter Forsker
17. august 2020 - 18:09 #7
10000 tak for jeres hjælp, det har været meget nyttigt, nu kommer problemet så hvem der skal have løsningen