Avatar billede jqrn Mester
15. august 2020 - 22:22 Der er 13 kommentarer

TIlslutning af eksternt CD drev

Hej

Jeg har fået en CD. Det er jo ikke så tit man har brug for at læse sådan en længere. Så jeg har fundet mine gamle eksterne drev frem, jeg har to drev og to kabler.

Når jeg tilslutter et drev, kan jeg høre at det går igang. Det samme gælder for det andet. Jeg har tilsluttet dem på en gang (men også prøvet hver for sig.) Men ingen af dem dukker op i file manager! Der er kun et drev og det er C:

I Enhedshåndtering har jeg under Diskdrev 2 enheder. Den ene er en ekstern harddisk jeg har brugt for nyligt, som er husket. Den fremgår som ikke tilsluttet i øjeblikket og er ikke relevant. Den anden er et diskdrev, der fremgår som tilsluttet. Det gør den dog også når jeg hiver begge kabler ud!

- det er jo godt at jeg kan høre CD drevet gå i gang
- men jeg kan altså ikke se hvad der er på CD'en.

Nogle ideer - til fejlsøgning eller løsning?
pft
Jørn
Avatar billede poko1 Ekspert
15. august 2020 - 22:50 #1
Prøv at trykke på Windowstasten plus X Vælg Diskhåndtering og se om den har et drevbogstav?  Er en online? Se også om den optræder i Enhedshåndteringen!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 06:38 #2
Avatar billede jqrn Mester
16. august 2020 - 11:16 #3
Tak for jeres input.

Jeg har været i gang med noget fejlsøgning.

1: 2 drev tilkoblet samtidigt.
stifinder: ingen eksterne drev
diskhåndtering: ser kun disk0
Enhedshåndtering: ser 1 diskdrev, ingen DVD/CD drev

2: Ingen drev tilkoblet
Samme resultat.

Det var mest for om jeg havde forstået det rigtigt. Så ingen af dem bliver genkendt. Begge diske kan jeg hører snurrer, når der kommer kabel i, så porte/kabler/drev kan ikke være helt brændt af. Så hvis det er HW fejl, er der mindst to.

Jeg har prøvet lidt forskellige kombinationer af port/kabel/drev uden held. Så jeg tror ikke ret meget på to HW fejl.

Med inspiration fra #2 gik jeg videre.

3: windows 10, er opdateret

4: tjekker BIOS, kan ikke se nogle drev (men her er jeg heller ikke sikker på hvor jeg skal kigge)

5: for en ordens skyld
Har lige tjekket et memorystik i begge porte, det bliver identificeret med det samme.

Nogle ideer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2020 - 11:33 #4
Hvilken form for strømstyring af drevet?
Avatar billede jqrn Mester
16. august 2020 - 11:44 #5
strømmen kommer via USB kablet, og da jeg kan høre at begge drev går i gang, når de tilsluttes, så må der være strøm igennem kablerne.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2020 - 11:54 #6
Har dy prøvet med et USB Y Kabel? Altså med et ekstra strøm udtag i den ene ende?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 11:57 #7
Enig i #6. Hvis din usb ikke kan levere nok strøm til drevet bliver det ikke registreret.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2020 - 12:08 #8
Sådan burde den se drevet
https://ibb.co/pWGrhVg
Avatar billede jqrn Mester
16. august 2020 - 12:23 #9
spændende med tanken om strøm. Y kabler har jeg ikke hørt om. En hurtig googling - er det korrekt forstået, at det er et kabel med en forgrening, så jeg kan levere strøm fra to porte? som på billedet ved #8.

Jeg må til en elektronik pusher. Jeg vender tilbage med status.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 12:52 #10
Hvad hedder dine cd drev? Der er ikke stik til 12 volt bagpå vel?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2020 - 12:52 #11
Lige en ting mere Gå i kontrolpanelet vælg indstillinger for stifinder og her fanen vis marker Vis skjulte filer, mapper og drev.
https://ibb.co/MPbZpRD
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2020 - 12:55 #12
#10 Så burde han jo ikke høre motoren spinde rundt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 12:59 #13
#12 Nej det har du sikkert ret i Poko1.
Kom bare til at tænke på om det var de store 3,5" cd drev i kasser, som jeg mener skal have 12 volt som 3,5" harddiske også skal have