Avatar billede Tønder57 Novice
25. august 2020 - 12:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

"GTX 1650 Super" til gammel pc

Hej

Jeg har fået en gratis pc, som jeg vil opgradere til min søn, så han kan spille 3D spil...
bundkort: Asus H110M-D D3
i3 6100
strøm: 350w
16 gb DDR4 ram
500gb SSD

har købt en SATA-->6pin adaptor til 30kr

Spørgsmål inden jeg bruger 1200-1500kr på grafikkort.
Vil jeg kunne få et "Nvidia GTX 1650 Super" til at køre fornuftigt??

på forhånd tak for hjælpen.

/Chr
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2020 - 12:37 #1
Grafikkortet er så bredt, at det optager to slots på bundkortet. Når jeg kigger på billeder af et Asus H110M-D D3, så ser der umiddelbart ikke ud til at være plads nok.

Desuden, du skal være opmærksom på, at en 350W strømforsyning er minimum til det kort, men hvis der ikke er alt for mange andre strømslugende dele i PC'en, burde det være OK.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. august 2020 - 12:44 #2
Efter hvad jeg kan se så er der ikke tale om DDR4 RAM men om DDR 3 RAM.
Jeg synes også at strømforsyningens (PSU) ydelse virker meget lille. 350 Watt er ikke meget.
Hvilket styresystem er der installeret. Windows 7, 8/8.1 eller 10 ?
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2020 - 12:48 #3
ErikHg har ret. DDR4 RAM kan ikke bruges på det bundkort.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. august 2020 - 12:49 #4
Bundkortet har

1 x PCIe 3.0 x16
2 x PCIe 2.0 x1

Grafikkortet vil optage     1 x PCIe 3.0 x16 + 1 X PCIe 2.0 x1 - dvs det blokerer det ene PCIe x1 stik.
Avatar billede Tønder57 Novice
25. august 2020 - 13:20 #5
skal lige kigge efter i aften.... har vist fået byttet rundt på nogle specs.
(har 3 pc'er stående)
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2020 - 14:03 #6
#4.
Prøv at kigge her:
https://www.asus.com/Motherboards/H110M-D-D3/gallery/

Men lad os lige vente og se, om der er blevet byttet rundt :-)
Avatar billede Tønder57 Novice
25. august 2020 - 22:37 #7
Havde byttet om på dem...
Bundkort er et “Gigabyte GA-B150M-HD3”
RAM 2 x 8 GB DDR4 @2133 MHz

Kører Win 10
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2020 - 13:36 #8
Ok, så burde RAM-blokkene kunne bruges.

Men, når jeg kigger på et billede af bundkortet, så er der tilsyneladende også her meget lidt plads mellem PCIEX16-slottet og  PCIEX1-slottet på det. Jeg kan se et par komponenter, som ser ud til at stikke et godt stykke op, og de kan godt komme i vejen for et  GTX 1650 Super. Prøv at finde dimensionerne på grafikkortet og mål så efter med en lineal eller lignende, selv om en ren fysisk test er bedre.

Og så ville jeg stadig anbefale en 450W strømforsyning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2020 - 15:27 #9
#8 Jeg har kikket på dimensionerne - disse er:

Technical Details
Brand    Gigabyte
Package Dimensions    27.2 x 26.8 x 5.8 cm; 760 Grams
Item model number    GA-B150M-HD3 DDR3
Manufacturer    Gigabyte
Form Factor    Micro ATX

Der står ganske vist DDR3, men om det har betydning er jeg ikke sikker på.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2020 - 17:07 #10
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2020 - 17:21 #11
Ja, dimensionerne er jo ikke overvældende store, så det er ikke meget plads der er, at gøre godt med.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2020 - 17:37 #12
#11. Det er ikke selve bundkortets størrelse, der er vigtigt. Det er pladsen i det område, jeg har indtegnet her:

https://ibb.co/rsfNW0p
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2020 - 18:40 #13
Det er rigtigt, men kabinettets størrelse kan jo også spille ind. Man må regne med at når der er tale om så lille et bundkort så er kabinettet sikkert heller ikke særlig stort.
Det er kun et gæt :-)
Avatar billede Tønder57 Novice
27. august 2020 - 06:43 #14
Godmorgen
Har flyttet bundkortet over i er større kabinet med 420w strømforsyning.
https://ibb.co/L1FtCjK

Skal bare lige pakke ledninger lidt pænt sammen 🙂
Avatar billede Tønder57 Novice
27. august 2020 - 09:29 #15
ErikHg: kabinettet's størrelse er vist ikke noget problem :-)

Milter: mangler lige at forstå din bekymring vedr plads jf din tegning ??
Jeg skal ikke bruge de andre PCI slots til noget
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2020 - 15:02 #16
#15.
Det er ikke slotsene, jeg tænker på. Et Nvidia GTX 1650 Super er et såkaldt Dual slot kort, selv om det kun bruger ét slot til monteringen. Det skyldes, at det pga. store kølere fylder mere i bredden end et single slot kort. Dit Gigabyte GA-B150M-HD3 er et Micro ATX bundkort med mindre ydre mål end et standard ATX-kort, og dermed bliver det mindre plads til alle komponenterne.

Det kan f.eks. betyde, at der er begrænsninger for, hvor store kølere der kan sættes på en CPU, fordi f.eks. RAM-blokke kan være i vejen. For grafikkorts vedkommende kan det være fastloddede komponenter på bundkortet. I dit tilfælde er det de komponenter, du kan se under PCIEX16-slottet, altså i retningen væk fra CPU’en.

Det er ikke sikkert, det er et problem, men sandsynligheden er der, og derfor skal det undersøges.
Avatar billede Tønder57 Novice
27. august 2020 - 15:18 #17
Super svar!!
Tusind tak
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2020 - 15:26 #18
Velbekom :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. august 2020 - 15:37 #19
#16 Det er netop også sådanne komponenter som kabinetkølere og CPU-køler jeg har i tankerne. Jeg har selv et såkaldt "fulltower" kabinet så der er plads nok. Jeg købte netop et sådant kabinet fordi man med tiden derved bedre kan udskifte komponenter (inkl. bundkort) og vide at det ikke er pladsen der sætter grænsen.