Avatar billede 450025 Ekspert
25. august 2020 - 12:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nettbank og EDGE Logg inn.

Har dette spørsmål .          https://ibb.co/wJCCDkV

Snart skal vi tvinges til og bruke Nye EDGE fortelle Komputer for alle. Ok det.
Men jeg kommer ikke inni min Nettbank via Nye EDGE – jeg har en Rask oppdatert computer med versjon 2004 bruker Fiber og kablet nett. Jeg bør kontakte min Nettleverandør for en løsning svare Banken – svar beklager vi kan ikke hjelpe deg ta kontakt med din Bank? Kontakt din Nettlevendør svar fra dem Sorry vi ser ikke noen feil hos deg.
Løsning Banken - bruk en annen Nettleser ok.  Firefox og jeg kommer ind i min Nettbank men vil ikke bruke Firefox.–  (i parentes mener dem jeg er en Gammal Gubbe der ikke har Peiling på computer)  virker som dem er irritert på meg nå kanskje forstålig det.
Jeg avviser dette å spør på dette Forum –  har jeg ikke Peiling eller kan noe Gjøres og evt hva og Hvordan?
Takk om noen vet et svar eller en løsning.
Avatar billede 450025 Ekspert
26. august 2020 - 02:57 #1
Nye EDGE.
Snart skal vi tvinges til og bruke Nye EDGE fortelle Komputer for alle. (ja med tvang går jo alt hos MS)
Men jeg syntes ikke dette er ok - en Bbråkede Nettside masse Bilder og skitt som for meg har lite nytte verdi – men for noen kanskje jeg vil ha en Ren Nettside som Google Chrome langt mer Vennlig men klart får glemme det.

Mulig at som Søkemotor er EDGE Rask – Men det er Google Chrom også –
Google Chrome har sine småfeil jeg for heller ikke den til og klare Nettbank. Den har en Ren Nettside derfor foretrekker jeg Google Chrom.

Skal jeg bruke min Nettbank ja vel da er det Firefox som er en Nødløsning – Jeg ble bare lidt Provosert over at Banken mente min computer og evt jeg kanskje var gått ut på dato.

Men ingen svar her heller sa da er der vel ikke noen løsning på dette -  og da får jeg kjøre videre som det er så lenge det vare til Tvang forekommer fra MS.

Google Chrome er jo fortsatt på første plass blant Nettlesere - Nye EDGE har lidt og ta igjen mener jeg den tiltaler meg ikke pr i dag.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2020 - 07:29 #2
lidt hjælp til at gøre Edge startbillede som googles...
klik på ... i top/højre, og gå ned til Indstillinger
der er et punkt 'Nyt faneblad' vælg det, og klik på 'Tilpas'
vælg 'Brugerdefineret', og slå alt fra (husk den nederste også)

Så har du en helt ryddet og hurtig startside

vedr bank - prøv lige Indstillinger, Tilladelser for webstedet, Pop op-vinduer og omdirigeringer - Tillad her bankens adresse (noget i stil med https://norskbank.no)
Hvis du ikke kan tillade banken, så bare for test slå blokering af pop op helt fra.
Avatar billede 450025 Ekspert
26. august 2020 - 08:20 #3
Det første skal jeg se lidt nærmere på claes57 det er jo et stykke på vei dette da om det virker ja kanskje?
Ellers så har jeg jo Firefox da.
Se nedenfor jeg kjørte med VPN gjør ofte det - pleier ikke være problem det.
Men nå kom denne advarsel her - jeg slo av VPN Starta på nytt- mente det var nok men tydelig vis ikke  - da kom den melding igjen (det var nytt for meg det ikke mødt dette før)

Tilkoblingen er ikke privat

Angripere kan prøve å stjele informasjonen fra norskbank.no (for eksempel passord, meldinger eller kreditt
Det er Sikkerhet bare tull -  ( jeg Bruker Brikke +  code for og logge inn) dernest var dette et bilde som vi bruker på nettet her computerword.
Jeg bare tok bilde for og vise mitt Problem og var slett ikke innlogget i hele tatt.

Merkelig jeg har ikke skrevet Brukernavn eller Password.
Håper da ikke sikkerhet tar overhand på den måte hvis jeg er trengende og vilpå Toalettet???????
Konklusjon:  Mulig Ren side på Nye EDGE men det er ikke  Nye EDGE må akse\ptere meg som Bruker eller har det ingen Hensikt.
Nå svikter ikke Firefox enda så jeg kommer jo ind i Nettbank - men mener at dette burte også Nye EDGE klare ellers får MS gå i seg selv. som ubrukelig.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2020 - 09:00 #4
den advarsel kommer, hvis du går ind på en side med http:// for at se fx bank. Du skal bruge https:// for at dine data krypteres fra din pc til bankens.

jeg brugte norskbank.no som eksempel - min er https://www.netbank.nordea.dk/ - og jeg ved jo ikke, hvilken bank du har. Nordea bruger pop op-vinduer til fx værdipapirhandel - de har ret meget ret gammel kode, der kunne bruge en opdatering.
Avatar billede 450025 Ekspert
26. august 2020 - 12:07 #5
Du trenger ikke svare tilbake for der er ingen løsning. Sorry
tp:// for at se fx bank. Du skal bruge https:// for at dinegen  - den kan jeg ikkle enmdres i hele tatt Jeg Tatte data krypteres fra din pc til bankens. (den har den berømte https/ /😊
Arne Jeg har Brikke - Fødsels nummer logg ind da kommer dette du fikk (kontakt Banken) og dette gjeller både Google og Nye EDGE –        Men ikke Firefox      (den fungerer fint)  med alt til jeg er på min konto)      har ingen annen  måte og gjøre dette på.
Banken -  Sparebank 1 østlandet      https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/privat.html-
………… ………….
Er helt uenig i det du forteller der - Banken har sin egen Nettside for logg ind –
Svar fra dem jeg har ikke peiling ok ?  Det har jeg hatt i 15 år – der stopper det får ikke skrevet code – Password eller noe som helst –

Nett leverandør sier din data feiler ingen ting – å vi kan ikke hjelpe deg feilen er i Banken sa dem.  Brikken er 6 Mdr gammal? Derfor stilter jeg spørsmål på Forumet.

Jeg må nok leva med den løsning Sorry –    å da er ikke Nye EDGE heller Aktuell  men det er jo merkelig at Firefox klare jobben fint det forstår jeg bare ikke i hele tatt.
Vi aslutter tråden her men Takk for din Hjelp. claes57.