30. august 2020 - 15:14 Der er 5 kommentarer

Reboot and select prober boot device

Hej med jer,

Har problemet “Reboot and select prober boot device”. Har læst og set tutorials til at fixe det i timevis, uden held.
Min computer er en Acer Nitro 50 og på min bias står der 2.20.1271 2002-2019.

Hvis der er nogle der ved noget omkring hvordan jeg løser problemet, så modtages svar med kyshånd.

Mvh Martin
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2020 - 15:40 #1
Fjern alt tilsluttet usb pånær mus og tastatur - fjern medier i CD og kortlæser -

Prøv evt bootmenu ved start nås ofte ved at trykke F11 F12 eller F8.
30. august 2020 - 15:56 #2
Ingen af tingene har desværre virket :(
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. august 2020 - 16:07 #3
Så er der tilbage at boot på USB (ellelr CD/DVD). Gerne med en live linux - eller et windows installationes medie - og vælge reperarer - men instller ikke (endnu). Hirens boot cd / dvd kunne også være en mulighed - kan køres fra USB.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2020 - 19:31 #4
Kan du se harddisken i BIOS?

Det kunne tyde på harddisken er brændt af, og derfor kan den ikke finde noget at starte op på...
Avatar billede kurtba Ekspert
30. august 2020 - 22:03 #5
Harddisken kan være brændt af, men det er absolut sjældent, at det sker, og den fejl som han har er dybest set bare, at den ikke kan finde et sted at boote fra.
Det kan skyldes mange ting. F.eks. at bootsektoren er ødelagt, at kablet til harddisken ikke sidder korrekt osv. osv.
Nu fremgår det ikke helt klart, hvad han har gjort/prøvet.
Har du prøvet f-tasterne som beskrevet under #1? Man skal ikke holde tasten nede, men trykke den ned gentagne gange.
På en Acer er det oftest F12, som giver adgang til bootmenuen, men jeg har set en del  Acer pc.er, hvor den default er sat til at F12 er disabled. Hvis det er tilfældet, skal man først en tur i bios. Der kommer man typisk ind ved at trykke på F2 på en Acer.  Når du er kommet derind, kan du så se, om du kan se harddisken. Dernæst skal du hen under menuen Main og se og bootmenuen er disabled eller enabled. Der kan du også se, hvilken F-tast der skal bruges. Er den disabled, skal du ned og enable den. Dernæst genstart og tryk på den anførte F-tast (formentlig F12).
Kan du se harddisken i bootmenuen (det bør du ikke kunne, hvis du ikke kan se den i bios). Kan du se den og vælge den, og den stadig kommer med samme fejl. tyder det på, at bootsektoren er ødelagt. Men det er ikke ensbetydende med, at harddisken er ødelagt. Kan du ikke se den ville jeg åbne pc.en og tage begge kabler ud af harddisken og sætte dem i igen. Det er især vigtigt, at det smalle kabel afmonteres, da det skaber forbindelse til motherboardet. Evt. også tage det ud fra motherboard og sæt det i igen. Sæt kablerne i igen og prøv så at boote igen. Er du heldig var det bare en dårlig forbindelse.
Ellers skal der fejlsøges på anden måde.