Avatar billede lurup Ekspert
30. august 2020 - 18:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

udvid c drevet

Jeg har en Pc med en lille ssd hd som ikke er stor nok længere.
Jeg har sat en sd kort i nu som jeg gerne vil have udvidet min hd med ?
Kan jeg det ? hvordan ?
Jeg er ellers bange for det det giver kludre når jeg skal have installerer nye programmer ?
Jeg bruger win 10
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. august 2020 - 19:01 #1
Jeg mener bestemt ikke at man kan dele C-drev op på to drev, hvis det er det du mener. Hvert drev vil altid have sit egen drev-bogstav, og C drevet er altid det hvor Windows er installeret.
Jeg ville købe en større SSD på f.eks. 500 GB, så vil det også være muligt at dele denne op, i to partioner f.eks. et C og et D drev.
Avatar billede mchlbk Praktikant
30. august 2020 - 19:15 #2
SD-kort er normalt uegnede som primær harddisk. De er ikke ret hurtige, slet ikke sammenlignet med ssd og holdbarheden er også en del ringere.

Den bedste løsning vil være at købe en større ssd. Er der plads til et ekstra drev i din pc kan du indsætte det nye drev og bruge det til D drev. Er der kun plads til ét drev i maskinen er det let at klone din eksisterende ssd til den nye ssd.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2020 - 19:23 #3
Enig med #1 og #2, Men et  sd kort kan godt fungere som en ekstra disk.
Det får så bogstavet D. Men det skal have en stor kapasitet for at være brugbart.
Jeg ved ikke noget om holdbarheden på et sd kort, men det er ikke beregnet til, at fungere som HDD, så det er nok ikke nogen god løsning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. august 2020 - 19:30 #4
Jeg er enig i hvad #2 skriver.

Linket herunder er til et program der kan klone C-drev over på en større SSD.

https://www.ubackup.com/features/disk-clone.html

Her er et udvalg af SSD´er.

https://www.proshop.dk/SSD

Jeg har selv to SSD´er på hver 500 GB, af mærket Samsung (men udvalget er stort) i min stationære PC (hjemmebygget)

Der er også mange andre forhandlere end ovennævnte.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2020 - 19:39 #5
Du kan ikke udvide dit C drev med et sd kort. Det virker ikke.
Du kan ikke med en 30 GB SSD bruge Windows 10, da du ikke kan opgradere til de nye builds da der ikke er plads til det, da der skal bruges midlertidig plads på drevet
Jeg formoder denne pc har været en Chromebook ikke?
Ram i sådan en er typisk loddet på bundkortet og kan så ikke opgraderes på.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2020 - 19:40 #6
SSD kan muligvis opgraderes, men så skal man vide hvilken pc der er tale om (Mærke og model)
Avatar billede lurup Ekspert
27. september 2020 - 11:50 #7
Tak