Avatar billede 450025 Ekspert
09. september 2020 - 05:57 Der er 2 kommentarer og
6 løsninger

Pc kontra Mac valg Debat.

Jeg kjøre i dag WIN10 den fungere helt utmerket for meg – men den computer begynner og dra på årene faktisk - snart 8 år – begynner og tenke nytt - Mac eller Windows hva bør jeg velge.

Dette gjelder hovedmaskinen –  jeg har jo en til da å den får nok jobbe lidt en stund til. -  det er Windows 10 PRO.

Mac er for meg helt ukjent mange forteller dette er computer – skal jeg velge noe nytt Nå?    Hva vinner jeg og hva taper jeg –  teknisk er der nok forskjell men det er der i pris også –  der er også forskjell    når en sier for meg kun Mac duger ferdig.

Hva søker jeg    vil jeg kunne bruke computerne med dem program jeg bruker i dag –    Mail – Office –    foto program –  Sikkerhet –    oppdateringer  og opperativ system -  vedlikehold – lagring ja jeg spør kanskje dumt -  Windows kjenner jeg men Mac og brukergrense snitt er jeg lidt usikker på.

Jeg ønsker ingen slåsskamp i mitt spørsmål  fint om en eller noen med erfaring og kjennskap -  gjerne til begge deler. Har ikke kjøpt enda men det jo lov å legge planer fremover.    Der er kun snakk om stasjonær i tilfelle.
Takk for evt svar - dette kunne kanskje også være interresant for andre også.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. september 2020 - 07:47 #1
Hvis du kender windows og er tilfreds, så synes jeg bare du skal fortsætte med det.
Hvis du ønsker at lære et helt nyt styresystem og have glæde (og eventuelt frustrationer) ved at udforske det, så ta en mac.
Avatar billede 450025 Ekspert
09. september 2020 - 08:22 #2
Takk Thomas_bk  Så rask du svarte  -  jeg frykter det du forteller jeg er meget godt fornøydt med WIN10 nå  og bruken av dette -  for meg gjeller det ikke og få utfordringer men jeg vet at noe må gjøres før eller senere 8 år -
Og den har har hatt en del utfordringer helt klart - men spør jeg andre  så syntes jeg det spriker en del på dem svar jeg får.
Takk for svaret dit forresten.  Ha en god dag da Thomas.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. september 2020 - 08:35 #3
Du skal gør dig klart, hvad du gerne vil opnå:

Handler det om at kunne bruge maskinen i hverdagen ("Business as usual"), altså med de applikationer, du sikkert allerede har skabt en masse data og dokumenter i, så fortsæt på PC-platformen.

Selv med Microsoft Office kan du ikke være 100% sikker på at dokumenter opretholder samme formatering og funktioner imellem PC og Mac.

Mac er grundlæggende en Linux, og dermed også en helt anden måde at tænke system på, men Apple har været enormt dygtige til at lægge en lækker brugerflade ovenpå, der får det hele til at fungere godt - men vær opmærksom på at det ER en anden måde at gøre tingene på!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2020 - 08:46 #4
Enig i #3
Avatar billede 450025 Ekspert
09. september 2020 - 09:51 #5
Takk dette fortalte meg en god del det du skrev der    #3  Sorry jeg vet jeg kan ikke alt    langt i fra en med god hjelp fra 220661 som ofte  så har jeg ikke bare lært men også fått et forhold til Pc-en  sin virkemåte og være og brukes på.
Sitat
#3  Handler det om at kunne bruge maskinen i hverdagen ("Business as usual"), altså med de applikationer, du sikkert allerede har skabt en masse data og dokumenter i, så fortsæt på PC-platformen.
Forstår jeg det rett så er Word faktisk en favoritt program jeg bruker masse hver dag - føler der har jeg Frihet  til og påvirke mine Dokumenter    (ved Mac møter jeg kanskje veggen) frykter dette
Sorry jeg spør dumt kanskje ( har windows lidt og lære der -  jeg syntes ikke Nye EDGE viser det?  Mulig jeg er gammaldags - men Google har et langt bedre Bruksflate system er min mening - men sier også der er mangler der også?

Derfor har jeg vanskelig ogløsrive meg fra Google Chrome en da -  jeg tar gjerne imot flere svar fordi andre også kan dra nytte av dette.

Så jeg kommer nok til og fortsette som jeg gjør i dag med Windows 10 etc
( lidt humor)
Jeg skulle gjerne ha byttet ut kjerringa mii -  Nei man ikke hva man får å da holder det fint videre også.
Håper tråden kan være til nytte for andre også her  -
Takk for svar  jeg har fått fra Dere.
Arne. Thailand.
Avatar billede Jan Seniormester
09. september 2020 - 16:59 #6
Hej Arne

Jeg kører windows, fordi det har de spil og programmer som jeg bruger.
Hvis jeg vil have et program som kun findes på Mac, så havde jeg købt en mac..

Man har brug for det system, til de programmer man kender.
Specifikt kører jeg windows fordi jeg begyndte på det, pga et bestemt musik program jeg skulle bruge i 1995.  Hvis jeg skifter til Mac, er den en stor del af mit lydstudie som ikke findes til Mac..
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2020 - 19:21 #7
Hvor meget skal din pc kunne fremover? for 90% af brugerne er en ipad med løst tastatur rigeligt. Der er hele microsoft officepakke (hvis du ikke laver makroer - igen, til den almindelige bruger) og ipad opdateres løbende i alle de apps, du har.
Jeg tror, en ipad kan klare alt det, du har brug for, og den er lettere at have med rundt.
Avatar billede 450025 Ekspert
10. september 2020 - 05:57 #8
#6    Jan jeg forstår Spil er ikke øverst  på min liste –  du taler i retning Windows program vare –    det nok den veien for meg også nå.  Har vert med omtrent så lenge som deg.
#7 claes57 jeg er nok enig -  anbefaler dette til mange eldre og dem høre på meg med dette valg jeg har det selv –    men lyset på dagen + synet mitt hindre meg  – etter det er mørkt ute da går det  men  kun for ren underholdning  ink musikk.

Jeg stilte dette spørsmål som Debatt  nå går jeg i tenkeboksen –    alder på min computer tilsier dette selv om den funker fint i dag.
Men vil Takke alle for hjelpen -  nå kan jeg tilpasse meg videre  planlegging.
Nå ønsker jeg og lukke denne tråden den gitt meg den hjelp jeg trengte.
Takk for all hjelp til Dere..    Arne Thailad..