Avatar billede HrJensen12 Juniormester
09. september 2020 - 10:07 Der er 2 løsninger

Faceid - deling af ansigsoplysninger

Hej Alle

I forbindelse med at de seneste modeller fra Apple har faceid som sikkerhed, har jeg ofte undret mig over om faceid til kun at låse externe apps (ikke udvilket af apple) op med om dette medfører at den externe app-udvikler så får adgang til ens ansigtsgenkendelse-oplysninger?

Jeg ved at apple kun opbevarer ansigtsgenkendelse-oplysninger på ens engen enhed når den bruges til Apples egne apps og styresystem. Dog ved jeg også at eks. ved brug af Snapchat at der giver man Snapchat adgang til at de må indsamle datapunkter på ens ansigt når der eks. tages selfies, men har nu søgt en del rundt på nettet og kan stadig ikke finde svar på hvad der sker når eksterne apps bruger faceid til kun at låse appen op med?

På forhånd tak :).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. september 2020 - 13:04 #1
Det er med FaceID præcist som med fingeraftrykkene: Det omdannes til en hashet værdi (nøgle) og kan derfor heller ikke bruges til at "genskabe" et ansigt eller fingeraftryk.
Den er, så vidt jeg ved, end ikke gemt i iCloud, da den jo netop skabes som en hybrid af dit password og ansigt/fingre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. september 2020 - 18:12 #2
Eksterne apps får heller ikke adgang til data - de spørger enhedens sikkerhedsalgoritme, om det er i orden du får adgang. Sikkerhedsalgoritmen starter så sikkerhedstjekket og godkender/afviser dig.
Eksterne apps har derfor ikke adgang, men spørger pænt "portneren" om du er dig...