Avatar billede trinetrunten Novice
13. september 2020 - 15:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af billedstørrelse til projektor?

Hej

Det er længe siden, at jeg har brugt en projektor og jeg er i tvivl om, hvilken størrelse jeg skal lave de billeder, som jeg vil vise, i.

Det drejer sig om almindelige jpg-filer. Jeg kender ikke opløsningen på projektoren.

Skal jeg vælge en billedstørrelse på 1280 x 720 pixels eller 1920 x 1080 pixels?

Hvad er smartest at vælge?

Vil det gøre nogen forskel, om jeg vælger det ene frem for det andet?

Håber, at der sidder nogen, som ved det og vil hjælpe :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2020 - 15:38 #1
Mon ikke 1920 x 1080 Giver et klarere billede? Nærmere HD.
Avatar billede trinetrunten Novice
13. september 2020 - 17:03 #2
Tak for svar - det giver god mening.

Lige et måske lidt dumt spørgsmål: hvad nu hvis billederne er større - vil jeg få noget ud af det? vil de blive komprimeret, når de vises på lærredet eller vil der bare blive vist et udsnit af billedet?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2020 - 17:41 #3
Jeg forudsætter at du kan Zoome Så jo højere jo klarere billede!
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
13. september 2020 - 18:03 #4
Du behøver ikke at have billeder i samme størrelse som projektoren. Medmindre de er så store i filstørrelse at projektoren har svært ved at håndtere det.

Problemstillingen er i princippet det samme på et tv , Hx. Full HD eller UHD

jeg antager billederne er større end projektorens opløsning. Projektoren eller tv´et skalerer det selv ned, så det udfylder skærmbilledet. Billedet vil normalt forekomme skarpere hvis det er nedskaleret fra flere end fra færre pixels.
Avatar billede trinetrunten Novice
13. september 2020 - 18:50 #5
Tusind tak for brugbare svar - nu har jeg fattet princippet :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2020 - 19:00 #6
jammen velbekomme så