Avatar billede Jjn Mester
14. september 2020 - 08:51 Der er 5 kommentarer

scan stregkode/barcode til excel

Hej,

Jeg vil gerne kunne scanne en stregkode på et varekort hvor den så finder det samme nummer excel ark ?
Kan nogen hjælpe med formel ?

Alternativt scanne så den lægger varenummer ind, hopper til felt hvor jeg kan skrive antal og derefter klar til ny linje ?

På forhånd tak

Jjn
Avatar billede kim1a Ekspert
14. september 2020 - 10:55 #1
Hvis du har styr på at scanne varekoden så den ligger sig i en celle og samtidig har alle varekoder i et ark, så skal du blot bruge formlen Xlookup Office365 (engelsk) eller lopslag andre versioner af Excel (dansk).
Avatar billede Jjn Mester
15. september 2020 - 06:52 #2
Jep jeg kan godt lave kopskat senere.
Det jeg så gerne vil have når jeg har scannet varekoden er at den hopper til næste felt for antal og derefter til ny linje -klar til næste scan ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. september 2020 - 07:26 #3
Er det ikke sådan at de fleste stregkode skannere som standard fungerer som et tastatur og efter at have 'tastet' det som skannes afsender den en kode svarende til 'enter'.
Måske du skal se om der findes software til skanneren som ændrer på dette.
Avatar billede Jjn Mester
15. september 2020 - 08:20 #4
Hej igen.
Det virker fint med at den scanner nummeret og jeg kan trykke Enter og så taste antal.
Derefter vil jeg gerne have at man evt. automatisk hopper til næste linje -tænker det er i arket der skal være en formel?? 🤔🤔
Avatar billede kim1a Ekspert
15. september 2020 - 17:41 #5
Der skal ligge et stykke vba i fanen, det skal hedde noget i retning af dette:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If "hvad du kan bruge som trigger"
End If
End Sub

Udfordringen er at lave det dynamisk, for det er jo ikke hver gang du retter noget du vil have et linjeskifte. Måske var det en ide at du scanner en stregkode, så kommer en popup med spørgsmål om antal stk og når du så svarer, sættes det ind og hopper retur?

Måske jeg blot ikke kan se hvordan det bliver dynamisk? For ellers ville jeg sige:

celle A1 står den i, du scanner stregkode, den udfylder celle A1 og det trigger spørgsmålet om antal stk. Du svarer dialogboksen og den sætter både A1s værdi (stregkoden) og antal ned i arket (næste tomme linje) og laver dit opslag. Derefter tømmer A1 og er klar til næste stregkode.