Avatar billede Camilla1983 Novice
16. september 2020 - 17:41 Der er 4 kommentarer

Fjerne engelsk fra teksteditor

Hej alle

Hvordan får jeg teksteditoren i Word til at lade være med at tjekke mine tekster på dansk og engelsk.
Jeg har slået automatisk sprog fra og jeg har fjernet engelsk i indstillingerne.

Mvh
Camilla
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 18:10 #1
Det tror jeg desværre godt du kan opgive. Jeg har forsøgt i årevis, og har skrevet et utal af gange til Microsoft, for at få et svar på, hvor i Windows 10 at det foregår med denne redigering.
For problemet er ikke relateret til Office pakken, men selve windows 10.
Jeg har fjernet alt fra teksteditor, til ordbøger, uden at det har nogen effekt.

Skulle det lykkes for dig, hører jeg MEGET gerne om dette.
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 22:00 #3
#2 - Jeg har prøvet ALT. Og ingen af disse indstillinger løser problemet (hos mig). Og jeg har fornemmelsen af, at det er samme problem hos OP.

Uanset hvor jeg skriver, (på internet, eller f.eks. Notepad), eller uanset hvor, så forsøger den at tilrette ordene (selvom de er korrekte). F.eks. kan jeg ikke skrive to ens bogstaver ved siden af hinanden, uden at de flyttes automatisk væk fra hinanden.
Som skrevet, så har jeg kontaktet Microsoft mange gange, uden held. Jeg kan se at i tusindvis rundt i Verden, har samme problem, uden at nogen aner hvordan det rettes.
Og det har stået på i årevis!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. september 2020 - 22:01 #4
Camilla:

Hvad præcis mener du med "jeg har fjernet engelsk i indstillingerne"?
Er problemet, at tekst f.eks. bliver markeret som stavefejl, hvis du skriver på dansk?
Har du problemer med sprog i alle dokumenter eller i specifik(ke) dokumenter?

Der er en række forskellige ting, som spiller ind på sproghåndteringen og stave- og grammatikkontrol i Word.

Ethvert afsnit i Word er tilknyttet en typografi (style i engelsk version), som styrer udseendet af afsnittet. Typografier kan også indeholde definition af sprog. Hvis Word f.eks. skifter fra dansk til engelsk, selv om du har slået indstillingen "Find sprog automatisk" fra, kan det skyldes, at den anvendte typografi er sat til engelsk stavekontrol. Har du tjekket, om det er tilfældet?

Måske kan min artikel "Stavekontrol Word – problemløsning hvis det ikke virker som forventet", https://www.thedoctools.com/wordtips/hvis-stavekontrol-ikke-virker-som-forventet-i-word/, hjælpe til at finde årsagen til det/de problemer, du har med sprog.

(Hvis ovenstående ikke hjælper, er du velkommen til at sende et dokument til mig (du kan sende e-mail via denne side: https://www.thedoctools.com/home/da/kontakt/. Forklar i e-mailen præcist, hvad problemet er i dokumentet. Så vil jeg tjekke dokumentet.)