Avatar billede Strikkerier Praktikant
24. september 2020 - 23:21 Der er 6 kommentarer

Generering af masker og mål i strikkeopskrift

Når jeg udvikler strikkeopskrifter bruger jeg Excel til at udregne de forskellige størrelser og mål, som opskriften skal tilbyde. Derefter skriver jeg dem alle manuelt ind ind i opskriften i Word som konverteres til PDF. Alle størrelser, mål osv. står i det samme dokument, som oftest er en PDF man sender elektronisk til den, der køber ens opskrift.
Det vil sige at en opskrift ofte vil have rigtig mange tal og mål, som man ikke skal bruge, da man jo kun kan strikke en størrelse af gangen. Man sælger dog altid hver opskrift med flere størrelser, da mange gerne vil strikke den samme ting flere gange i forskellige størrelser.

Jeg ved intet om programmering, men jeg lurer på, om man ikke kan gøre sådan, at de koder, jeg laver i Excel kan overføres således, at der i starten af opskriften er en boks, hvor køberen man kan skrive, hvilken størrelse han/hun vil strikke og så tilpasses alle mål og tal i opskriften herefter. Kan man det?
25. september 2020 - 00:41 #1
Hej,
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med selv kodningen af dit EXcel program, men det at jeg nu oplever at få en "STRIKKE-OPSKRIFT" på PROGRAMMERINGS-siden finder jeg særdeles morsomt (og egentlig osse lidt tankevækkende !).

For :  Er programmering egentlig  ikke osse at "strikke" en masse instruktioner (i et programsprog) sammen og så få et produkt, som ((forhåbentlig) kan bruges til noget og kan køre på en datamat.  Ligeledes vil din "strikkemaskine-pc"  (sagt i al vensabelighed) også danne "programmer (læs: strikvarerer)  ", som du også kn bruge.

Meget morsomt indlæg (jeg nyder disse "lidt" afvigende indlæg - uden at det skal blive for meget (HEHEHE ) ) og jeg ønsker dig held og lykke i den videre "skrikning/programmering" .

KSH
Avatar billede Strikkerier Praktikant
25. september 2020 - 09:09 #2
Tak!

Jeg tænkte også, at det ville være et lidt atypisk indlæg, men om ikke andet, så må kodning, programmering osv. vel i nogen grad være til for, at livet bliver nemmere!

Jeg tænker, at det jeg skal bruge er en form for interaktivt dokument, hvor man kan vælg den størrelse, man vil strikke i og så tilpasser tallene sig i resten af dokumentet.
Avatar billede wjens Guru
25. september 2020 - 13:32 #3
Du kan lave makroer i Word, så ja, det ønskede må kunne laves i Word. Men så er det Word dokumenter du skal distribuere - ikke PDF. Ellers kunne du få lavet en hjemmeside, hvor kunden taster størrelse m.v. og får leveret en genereret PDF præcist som ønsket.
Avatar billede Strikkerier Praktikant
06. oktober 2020 - 10:24 #4
Tak, Wjens. Hvem skal man kontakte for at få hjælp til at lave sådan noget? Jeg er erfaren strikker - men meget uerfaren IT-person.
Avatar billede wjens Guru
06. oktober 2020 - 16:53 #5
Hvis det er Word løsningen, så prøv Word-gruppen her på Eksperten, men er det opbygningen af en hjemmeside griber det nemt om sig. Der findes mange professionelle leverandører, men de koster naturligvis. Findes der ikke strikke-fora, hvor nogen måske både har IT og strikke-erfaring? Der må være andre, som har haft udfordring.
Avatar billede acore Ekspert
07. oktober 2020 - 04:02 #6
Det kan godt lade sig gøre. Der er mange muligheder, som andre er inde på. Men siden du bruger Excel og ønsker at ende med pdf, hvorfor så ikke lave noget, der ligner dit word dokument i en Excel side. Altså springe word over.

Hvis du kan dele et typisk eksempel på sammenhørende Excel og word opskrift, er det meget nemmere at give råd til.