Avatar billede Uvanga Ekspert
01. oktober 2020 - 19:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Convert video fil til mp4 Program søges - helst gratis udgave

Er der nogen der kender et godt konverterings program til video. Det er video der er optaget på iPad som ønskes konverteret. Jeg har set nogen programmer på nettet, men de er enten beregnet til meget små filer i den gratis version, eller også vil de have adgang og rettigheder til mit Google Drev. Så hvis nogen kender et gratis program der kan konvertere uden de ovennævnte udfordringer, hører jeg meget gerne om det.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. oktober 2020 - 19:44 #1
opret en ny google-konto, som du kun bruger til denne app. Og så flyt de dannede filer til din private konto bagefter.
De skal nok have adgang til online-drev fordi, hvor skal de ellers gøre af filen? Derfor behøver du jo ikke at bruge din private konto, men en, der kun er til 'mellemlager' - lidt som at have flere mail-konti - det kan være praktisk at skille ad...
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2020 - 19:53 #2
Prøv at kigge på Handbrake:

https://handbrake.fr/
Avatar billede eurositi Ekspert
01. oktober 2020 - 20:19 #3
Du skal i hvert fald ikke benytte online-programmer til videokonvertering. Du har ingen kontrol over output-kvaliteten.

Følgende gratisprogrammer er meget velafprøvede og kan helt sikkert løse opgaven:
Handbrake (https://handbrake.fr/)
Xmedia Recode (https://www.xmedia-recode.de/en/download.php)
AVIdemux (http://avidemux.sourceforge.net/download.html)
... Og endelig kan VLC medieafspilleren faktisk også gøre det.

Selv om download-siderne ser lidt gammeldags ud, er softwaren helt opdateret og ganske fremragende.

Du nævner ikke, om filen stadig kun ligger på din tablet. Men jeg antager, at du først overfører videoen til en PC og indlæser den i et af de ovennævnte programmer.

... Men inden du begynder på det, burde du lige tjekke, hvilket filformat den overførte fil har? Indlæs den i VLC og tryk Ctrl+J.

Videoer optaget på en tablet benytter jo de samme videoformater som alle mulige andre enheder, så det er slet ikke sikkert, det er nødvendigt at konvertere filen. Det er sandsynligvis en MP4 eller en MOV-fil med helt almindelig H.264 eller H.265 video inden i. Det vil VLC fortælle dig.

Men hvis du når frem til, at den skal konverteres, gør du følgende i Handbrake:
1) Indlæs videoen
2) Vælg et Preset i menuen til højre. Presettet bør passe til opløsningen på optagelsen. Hvis optagelsen f.eks. er optaget i fuld HD, vælger du presettet 1080p30 (Se skærmbillede: https://i.imgur.com/rYwpczX.png)
3) Vælg fanen "Video" og sæt indstillingerne som vist hér: https://i.imgur.com/QMmudVe.png ... Den lille knap/skyder på billedet, som er sat til værdien 20 kan du flytte til en lavere værdi - f.eks. 19 eller 18, hvis kvaliteten på dit første forsøg ikke er helt optimal. Men start bare med 20. Det gi'r en mindre filstørrelse.
4) Til sidst er det bare at trykke på "Start Encode" i den øverste værktøjslinje og afvente resultatet. Filen vil herefter dukke op på placeringen nederst i skærmbilledet.

Hvis det er en lang video, eller hvis din PC er langsom, kan det tage noget tid. Hvis du derimod har en hurtig PC med et godt grafikkort, kan du speede processen voldsomt op ved at vælge et såkaldt grafikkort-accelereret codec på fanen Video (f.eks. NVENC x264 eller NVENC x265). Det vil konvertere videoen 10-100 gange hurtigere.

Tjek resultatet og justér evt. på indstillingerne og prøv igen.

Videokonvertering er lidt en kunst, da ikke to videoer er ens. Er der meget bevægelse i billedet, skal du formentlig sænke værdien til 18 i trin 3. Er det en mere rolig optagelse, er 20 et bedre valg, da der - lidt primitivt sagt - ikke behøves så mange pixels for at bevare kvaliteten.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. oktober 2020 - 21:36 #4
Årsag til ønske om konvertering er at et købe-program for afspil hjemmevideo ikke vil acceptere fil format MOV Video File. Købe programmet fra microsoft hedder:
Cast to ChromeCast. og accepterer mp4.
Jeg anvender selv VLC, men det program jeg har købt er meget nem at bruge, afspiller uden problemer VID-filer. Programmet er til en person på 88 år, så det skal helst være ukompliceret.
Jeg vil prøve jeres forslag, og vender tilbage.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2020 - 17:55 #5
Jeg har nu checket de forskellige muligheder, og har valgt at afprøve Handbrake.
Som #2 & 3  henviser til 👍