Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 18:19 Der er 32 kommentarer

BSOD

Hejsa

Min stationære computer går i BSOD hele tiden, når den skal bearbrejde noget eksempelvis spille, se youtube eller twitch. Jeg får beskeden "driver irql not less or equal". Har haft den til et pc-tjek, hvor jeg fik den tilbage og fik afvide, der intet var galt med den. Jeg har prøvet alle guides på nettet, og intet virker. Den kan sommetider også finde på at smide en masse sorte firkanter på skærmen, så man ikke kan se noget. Håber i vil hjælpe en i nød

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2020 - 18:43 #1
Hent hwmonitor og tjek din pc temperaturer
Avatar billede espersen Novice
04. oktober 2020 - 18:51 #2
enig med 220661 -  ellers en driverkonflikt.
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 19:05 #3
Temperetaruen ligger omkring de 28-36 grader
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2020 - 19:19 #4
Så er den i hvert fald ikke for varm.
Prøv at afinstallere driverne, og geninstaller derefter de nyeste drivere.
Hvilken Windows er der i øvrigt installeret.
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 19:24 #5
Er sku ikke for IT-kyndig, så ved ikke så meget om, hvordan man afinstallere og geninstallerer driverne, den har iøvrigt lige lavet BSOD 2 gange, hvor den bare står tændt og der står system thread exception not handled
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2020 - 20:21 #6
PRØV  køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
https://ibb.co/ZNG1X4G
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 20:56 #7
Den er begyndt at miste forbindelsen til min skærm. Skærmen bliver baresort og ligner den ikke har forbindelse til computeren, men computeren kører.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2020 - 21:06 #8
Det lyder efterhånden, som om der kunne være problemer med dit grafikkort.

Hvilken computer har du, dvs. fabrikant og fulde modelnummer? Hvis du har både "dedicated" og "integrated" grafik, så prøv den anden tilslutning til grafikkortet. Du kan læse om forskellen mellem de to herunder:

https://www.makeuseof.com/tag/can-shared-graphics-finally-compete-with-a-dedicated-graphics-card/
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2020 - 21:22 #9
#8 Jeg har også en mistanke om at grafikkortet er synderen.
Det at skærmen går i sort men at computeren stadig kører peger i hvert fald i retning af et sygt/døende grafikkort.
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 21:47 #10
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2020 - 22:08 #11
#10.

Du skal først prøve det, jeg har beskrevet i indlæg #8. Derefter tager vi det derfra.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2020 - 22:09 #12
Det ville være fint hvis du kunne oplyse det der spørges om i #8

"Hvilken computer har du, dvs. fabrikant og fulde modelnummer?"

Det giver et indtryk af hvilken maskine der er tale om.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2020 - 22:25 #13
Har du en af disse grafikporte på dit bundkort?
https://ibb.co/74jSGFq
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 22:34 #14
#13 mener jeg bruger VGA, da der ikke er andre porte i skærmen
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2020 - 22:39 #15
Vil det sige du kun har indbygget Grafik på Bundkortet og ingen ekstra grafikkort?
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 22:45 #16
#15
Har et grafikkort Nvidia Geforce GTX 780
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 22:47 #17
#11 Systemproducenten er ASUS og Systemmodellen er All Series
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2020 - 22:48 #18
Kan kablet til skærmen tilsluttes  en udgang på bundkortet i stedet?
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 22:56 #19
Ja
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2020 - 22:58 #20
Skal jeg så spørge om du har prøvet det?
Avatar billede Christopher Praktikant
04. oktober 2020 - 23:01 #21
Det har jeg prøvet, og det virker som om skærmen ikke er tillsluttet, altså skærment forbliver tændt uden billede
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2020 - 08:41 #22
Har man et fysisk kort i pci porten skal man muligvis fjerne det så skærmen bliver fundet på det interne grafik. I mange tilfælde deaktiveres porten hvis eksternt kort sættes i. Skal man bruge begge dele skal begge kort aktiveres medens det eksterne virker i bios.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. oktober 2020 - 08:47 #23
#22 Ja i BIOS Kan man Deaktivere den indbyggede Grafik.
Var gået til køjs og så ikke det sidste svar.
Avatar billede Christopher Praktikant
06. oktober 2020 - 08:19 #24
#22 og #23, undskyld for sent svar, jeg var lige ude på båden. Kan i muligvis hjælpe mig med det?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2020 - 16:19 #25
Hvilken cpu er der i computeren?
Bruges intern grafik er det i de fleste tilfælde det kommer over cpu.
Ved ikke hvad betegnelse at Intel bruger, men jeg ved at med AMD der hedder det en APU.
Har du en cpu i computeren der ikke understøtter grafik, kan man risikere man ikke får bilede når men monterer grafik på bundkortet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2020 - 17:33 #26
Du har formentlig en dårlig driver installeret på PC´en. I stedet for at gætte sig frem, kan det ofte betale sig at se på den "dump" fil, den blå skærm laver.

Prøv at lede efter filen c:\windows\memory.dmp og filer i c:\windows\minidump\[dato].dmp

Kopier de nyeste ud på google drive eller onedrive, og læg et delelink herind - så kan vi prøve at se, hvad Windows selv forsøger at sige...
Avatar billede Christopher Praktikant
06. oktober 2020 - 18:44 #27
#26

Har forsøgt at lave et google drive, men den siger at filerne ikke kan læses og derfor ikke uploades
Avatar billede Christopher Praktikant
06. oktober 2020 - 19:02 #28
#25
Min CPU er Intel (R) Core(TM) i5-4690k CPU @3.50 GHZ
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2020 - 19:36 #29
#28 Din cpu har grafik integreret. Den hedder
Intel® HD Graphics 4600
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/80811/intel-core-i5-4690k-processor-6m-cache-up-to-3-90-ghz.html
Hvad står der efter "driver irql not less or equal" i din fejl meddelelse?
Der bør være mere tekst?
Avatar billede Christopher Praktikant
06. oktober 2020 - 19:44 #30
Der står helt præcist: Computeren stødte på et problem og skal genstartes vi skal lige have indsamlet fejloplysninger, og derefter genstarter vi for dig.

Du kan få flere oplysninger om problemet og forslag til mulige rettelser på https://www.windows.com/stopcode
Hvis du ringer til en supportmedarbejder skal du give vedkommende disse oplysninger
Stopkode: DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL
Hvad gik der galt? nvddmkm.sys
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2020 - 19:52 #31
#32 nvddmkm.sys er Nvidia driver problem som jeg ser det.
Om driveren er defekt, eller du har et defekt kort der lukker den ned skal være usagt
.
Det er før set at ældre drivere fungerer bedre end nyere, der måske er blevet installeret af Windows Update. Man kan i enhedshåndteringen gå en driver tilbage ved at trykke på "annuller driveropdatering" hvis denne er markeret.
Avatar billede Christopher Praktikant
06. oktober 2020 - 20:17 #32
Det der med annuller driveropdatering kan jeg da ikke lige finde