Avatar billede hclisbedsted Seniormester
06. oktober 2020 - 14:01 Der er 7 kommentarer

indspille casettebånd

jeg har en phillips casettebånd afspiller som kører fint igennem radioen , jeg vil gerne prøve at indspille musik fra radioen og ind på et bånd , der er en knap hvor der står REC. men skal der andre ledninger bagi afspilleren og radioen , det ved jeg ikke noget om , eller er det di samme som man afspiller med ?
Avatar billede madklub Guru
06. oktober 2020 - 14:07 #1
Der skal være et kabel FRA radioens/forstærkerens lydudgang TIL båndoptagerens lydindgang.

Jeg går ud fra at der allerede er et kabel der går FRA båndoptagerens lydudgang TIL radioens/forstærkerens lyd indgang.

Du kan godt bruge det samme kabel, men så skal du sætte det tilbage, når du skal høre båndet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
06. oktober 2020 - 14:56 #2
Hvis radio og båndoptager sidder i samme enhed, vil man nu rigtig ofte bare kunne trykke på REC og PLAY-knapperne ned samtidig, imens radioen kører -- og så vil den optage, hvad der bliver afspillet i radioen.
06. oktober 2020 - 16:57 #3
Hej, bare lige et lille tip.

HVIS din Cassette spiller er af lidt ældre dato KAN du risikere, at du oplever MEGET STØJ på din indspilling.

Der er 2 tips her:

Sørg for at STEL forbindelserne mellem de to enheder er god.  Det er IKKE NOK at bruge den fælles JORD- forbindelse, den der er i kablerne.  LAV EN LEDNING DU SÆTTER FAST PÅ METAL-RAMMEN I BEGGE ENHEDER.

Skulle dette ikke hjælpe kan du bruge tip 2 (men det kræver noget teknisk indsigt):
(Så er du ikke sikker, snak med een som ved lidt mere om det.)

På FØRSTE transistor i FORSTÆRKEREN på MODTAGE-enheden anbringer du en 100 nanoFarad KERAMISK kondensator mellem  BASIS og STEL .  Hvis dit signal dæmpes for meget skal du sætte en MODSTAND  FORAN kondenstoren.
Værdien må du finde ved forsøg, da en for lille værdi vil ændre transistorens elektroniske arbejdsvilkår (uden at specificere hvordan).  Brug MINDST 10 ( ti ) kiloOhm.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2020 - 18:21 #4
Hvis ledningen der bruges nu er den gamle 5 polede DIN ledning skal der ikke bruges andre ledninger. Din ledningen har i øvrigt den stel ledning som #3 beskriver.
Er det phono stik der er på radio og afspiller skal der ledninger i både rec  og play portene. Radio kan også have omskifter for hvilken enhed der skal optages fra. Det kommer helt an på hvilket udstyr man bruger.
Så måske det ville være fint at vide hvad afspiller og radio hedder med navn og model numre på begge dele.
06. oktober 2020 - 21:43 #5
HEJ,

@220661:    Dette bare til din orientering:

For mange mange, mange år siden skulle jeg overspille en 5 1/4 tape fra en SPOLE-UHER 4400 Stereo båndoptager til en B&O cassette-spille.  Brugte et 5 polet DIN-kabel (som du beskriver i dit indlæg (#4) ).  Da jeg afspillede tapen på B&O-spillen druknede signalet i brus, netstøj  etc. Da jeg anbragte en RIGTIG STEL-ledning (fra metal-ramme til metal-ramme) , gentog optage sekvensen og da var signalet næsten støjfrit. Hørte du rigtig godt efter kunne du ane støjen.  Retfærdigvis skal det også siges at UHER (som bl. blev brugt af Danmarks Radio som optage-udstyr i felten) brugte PNP transistorer og B&O sædvenligvis bruger NPN-transistorer.  B&O er kendt som et kvalitetsprodukt og det er (VAR- de laves ikke mere) UHER også. SÅ jeg har svært ved at tro at der er transistorvalget, som er årsagen til dette netbrus , - støj. Men, som skrevet, det blev fjernet da jeg satte en RAME-RAMME ledning på.  Men som jeg også skrev- dette gælder kun for ÆLDRE udstyr.

Og da jeg senere endnu ( ca 2 år siden) skulle overspille en anden tape til en PC - CD    (B&O cassette -> PC  /  CD )  var problemet det samme og løsningen (igen!) den samme.

Kr
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2020 - 06:43 #6
Så må det være på grund af at der er en fejl i udstyret. Jeg har ikke oplevet brum og støj på det udstyr jeg brugte i gamle dage ;)
07. oktober 2020 - 11:44 #7
@220661:

Hej Tak for kommentaren.  Nej, der ER ikke fejl på udstyret. (jeg har begge dele endnu).  Men lad os afslutte her. Det er ikke mit spørgsmål, Jeg havde bare en kommentar til  hclisbedsted (#0)  om en MULIG fejlkilde .