Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 14:42 Der er 87 kommentarer

Ekstern harddisk kan ikke formatteres. Er skrIvebeskyttet

Jeg har fået meget hjælp her. Nu prøver jeg igen.

Jeg har fået en eny 2TB ekstern harddisk fra udlandet, og den vises fint i min computer, og diskhåndtering siger den er i orden og er RAW. Men siger så, at den skal formatteres. Men når jeg siger ok til det siger den, at det kan den ikke, for den er skrivebeskyttet. Der er ikke nogen knap på harddisken. Når jeg åbner egenskaber, er der ingen steder en boks med skrivebeskyttelse som jeg kan annullere.

Hvordan kan jeg løse det problem, og ændre den til NTFS. Jeg har ledt alle steder på Google, uden hjælp.

Så nu håber jeg på hjælp her.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 14:54 #1
Sidder på telefon nu men har du prøvet diskpart?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 15:04 #2
Prøv i Kommandoprompt
https://ibb.co/sJhmTRX
Indsæt rødmarkeret tekst Select Disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 15:05 #3
Tak poko1 :)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 15:08 #4
Husk mellemrum
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 15:33 #5
Hej poko1. Du er altid til stor hjælp. Nu har jeg gjort som du viser, men se her. https://ibb.co/Qbb8wJc  Jeg har jo som det fremgår valgt disk 2. Den var ikke med i første billede, for den var ikke sluttet til.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 15:43 #6
Prøv med clean all
https://ibb.co/w0Y5DyF
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 15:55 #7
Nu har jeg same problem som når jeg har prøvet at formattere normalt. Disken er skrivebeskyttet, og som jeg skriver, er der intet i egenskaber der hjælper, og jeg har ikke kunne finde ud af at slette. https://ibb.co/WGCCcMK
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 15:56 #8
Er der en kommando i kommandopromt, der kan fjerne den?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 16:06 #9
Måske?
Prøv også convert ntfs
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 16:07 #10
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 16:18 #11
Nu skriver den sådan https://ibb.co/t4gQNgs
Men den er desværre ikke ændret https://ibb.co/GcqHf1T og er stadig skrivebeskyttet.
Desværre
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2020 - 16:40 #12
Jeg har aldrig brugt det men prøv?
http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:03 #13
kan  der ligge  noget krypteringssoftware på den der er skjult?
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 17:03 #14
Tak poko1. Jeg er nødt til snart at gå. Så det bliver først i morgen. Kan du fortælle lidt om hvad det er for et program, og hvad jeg kan gøre med det?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:08 #15
Active Killdisk overskriver disken med tilfældige data (0) så det der ligger bliver slettet. Jeg har heller ikke brugt programmet.
Har du CCleaner på computeren?
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 17:18 #16
Nej det har jeg ikke. Og jeg er ikke klar over hvad det er?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:20 #17
CCleaner har under værktøjer noget der hedder "drevseletter" her kan man vælge at slette den frie plads og hele drevet, og gøre det enten med en enkelt overskrivning, eller helt op til 35 gange overskrivning. Bruger men en der sletter drev er det yderst vigtigt man er sikker på det er det rette drev man arbejder i.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:33 #18
#16 CCleaner er et oprydnings, og optimerings værktøj der har været her længe. Det har ud over de oprydnings funktioner, også andre værktøjer man kan arbejde med.
En lille demo kan du se her https://roskilde.it/video-guide-saadan-rydder-du-din-computer-ccleaner/

Programmet kan hentes her https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard som er den frie gratis version.
personligt gør jeg altid det at jeg vælger brugerdefineret eller tilpasset installation. Her kan man vælge de tillægsprogrammer fra som installation anbefaler. Det er typisk toolbars og antivirus progammer der forsøger at snige sig med sammen med det program man skal bruge. Det skal man lige være obs. på.
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 17:35 #19
Kan du fortælle hvad det hjælper at overskrive. Forsvinder skrivebeskyttelsen så. Der ligger jo i øvrigt ikke noget på harddisken, da den er helt ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:40 #20
#19 Da jeg fik min eksterne i sin tid, så disken også tom ud, ved første øjekast.
Går man ind i kontrolpanelet under indstillinger stifinderen og vælger at der skal vises skjulte filer, kan denne mappe med krypteringsværktøjer komme til syne.
Når det så er sagt siger jeg ikke du har disse værktøjer. Hver producent har jo deres måde at gøre tingene på.
Alle data bliver overskrevet hvis programmet får lov til det.
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 17:44 #21
Ok. Foreløbig tak. Somsagt er jeg ikke hjemme i aften. Men jeg prøver i morgen og skal nok melde tilbage. Jeg håber jeg kan finde ud af at bruge programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:50 #22
Du kan på video her se hvordan det virker i praksis https://www.youtube.com/watch?v=VMPtHs2J3_4
Beklager den ikke er på dansk, men giver en rettesnor for hvordan man gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 17:53 #23
Vælger du at prøve CCleaner, ville jeg selv vælge simpel overskrivning 1 gang som der vises i video.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2020 - 18:11 #24
Noget kunne tyde på, at din nye HDD ikke er så ny, som du måske tror, og sælgeren påstår. Så vidt jeg ved, så kan den slags fejl kun opstå, hvis der tidligere er blevet skrevet til HDD'en.

Det hjælper dig nok ikke i din nuværende situation, men ....?
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 18:20 #25
Tusind tak skal I ha. Det er smadder pænt af jer. Jeg kigger på det i morgen og vender tilbsge
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 18:22 #26
Den var nu i forseglet indpakning. Så jeg tror nu nok den er ny. Den ser også ny ud.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2020 - 19:28 #27
Kan du give os et link til den HDD, du har købt?

Som sagt, medmindre du har foretaget dig andre ting med den nye HDD end det, du har beskrevet, før den blev listet som RAW, så burde den ikke være skrivebeskyttet, så vidt jeg ved.
Avatar billede barth Professor
09. oktober 2020 - 19:40 #28
Jeg kan ikke give dig et link. Men den hedder. 2,5”SSD/HDD external case
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 10:31 #29
Kære alle. Nu har jeg prøvet både CCclenar og Erase Disk. Desværre uden resultat. Det kunne ikke overskrive. https://ibb.co/8NMb1vn  https://ibb.co/MhKyMxd  https://ibb.co/BL5LtDT

Er jeg nødt til at give op?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 11:10 #30
Er din disk en 2,5" disk?
Bruger du to porte for at være sikker på den får strøm nok?
Har du forsøgt at køre chkdsk på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 11:12 #31
Studser lidt over billede https://ibb.co/BL5LtDT viser.
Der er flere partitioner på disken.
Hvad står der i Physicaldrive2?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 11:28 #32
Der må være sket noget med Disken hvis den ser ud som
https://ibb.co/BL5LtDT ?
Før så den således ud!
https://ibb.co/GcqHf1T
Prøv at sende et billede fra Diskhåndteringen.
Måske kan AOMEI PRO klare problemet men det koster!
https://ibb.co/F3KJynK
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 12:46 #33
#32 Jeg er enig. Ser man den del af Physicaldrive2 i billedet ser det ud som om den er er på samme måde som Physicaldrive1.
Men barth har vel ikke flere eksterne drev i på samme tid, når han tester med at slette drev tænker jeg?
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 13:00 #34
Poko1. Dette billede https://ibb.co/BL5LtDT er fra Erase Dsk systemet. Her er fra diskhåndtering https://ibb.co/gDmVzP3

220661: Min disk er en 2,5". Jeg har kørt chkdsk. Den er sluttet til USB i computeren. Beklager: Jeg ved ikke hvad Physicaldrive2 er? Jeg har en anden ekstern harddisk på sluttet til computeren, men det burde vel ikke være et problem?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:02 #35
Så i en tråd en anden kommando man kunne prøve i Diskpart.
Det er denne kommando
attributes disk clear readonly
Den skal indsættes når men har valgt den syge disk.
Når kommando er kørt skriver man exit og går ud af prompten, og så prøver om disken kan tilgås.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:04 #36
#34 Nej det er ikke et problem. Det jeg så i billedet var blot at de søjler der var i de to drev så helt ens ud fra det man kunne se. Det var det jeg studsede over.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 13:08 #37
220661: Beklager. Jeg er ikke super god til det her. Jeg forstår simpelthen ikke hvad du foreslår.

Så i en tråd en anden kommando man kunne prøve i Diskpart.
Det er denne kommando
attributes disk clear readonly
Den skal indsættes når men har valgt den syge disk.
Når kommando er kørt skriver man exit og går ud af prompten, og så prøver om disken kan tilgås.

Kan du forklare det for en tumbe........
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:18 #38
#37 Du har jo været i diskpart tidligere i tråden kan jeg se i #2
Når du er kommet ind og valgt disken kopierer du
attributes disk clear readonly
ind og trykker enter.
Får du en fejl når du udfører denne kommando?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:26 #39
https://ibb.co/sJhmTRX
i stedet for delete partition override skriver/kopierer du
attributes disk clear readonly
ind og trykker enter.
Klarer diskpart denne opgave?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:28 #40
PS Husk at vælge den rette disk. Billedet er kun til info.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 13:33 #41
Tak 220661. Nu er jeg med. Se her. Det lykkedes vist. https://ibb.co/ydTmy0y
Tror du det burde være i orden?
Nu har jeg trykket formater, og har faktisk ikke fået meddelelsen om skrivebeskyttelse.
Om den er i gang, ved jeg ikke. Det ser ud til at den kører, men det har varet længe. Jeg venter, og ellers trykker jeg annuller og prøver igen. Og vender tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:36 #42
Ser ud til kommando gik igennem.
Prøv nu at arbejde med den eksterne disk og se om du kan komme videre.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:36 #43
Gør du det fra diskhåndteringen?
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 13:40 #44
Nej. Er det bedre? Jeg gør det fra den kommando der kommer når jeg forsøger at åbne.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:42 #45
Prøv bare at lade den køre færdig. Diskpart vinduet er blot det jeg vælger at bruge. Er der kommet hul igennem til disken skal den nok blive klar alligevel :-)
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 13:45 #46
Hej. Jeg annullerede og kører nu fra diskhåndtering. Her kunne jeg også vælge NTFS, Så måske løser det hele sig. Jeg venter, og vender tilbage. Foreløbig tak. Det er da lidt lovende. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 13:46 #47
Ja det ser lovende ud. Held og lykke herfra.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:04 #48
God eftermiddag skulle jo have en middagslur nødvendig i min alder!
Havde totalt glemt den kommando "attributes disk clear readonly"
(alderen) Håber det var det
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:07 #49
#48 Ja sådan kan det gå. Nu er det jo også sjældent at man bruger denne kommando, så det er ikke så mærkeligt den smutter i svinget.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:12 #50
så vidt jeg husker tager den kommando rigtigt lang tid.
særligt ved den størrelse HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:21 #51
#50 Umiddelbart når men ser på indlæg, så går der ikke så lang tid med selve kommandoen.
Vælger men herefter en fuld formatering bagefter for at få slettet disken, går der et stykke tid før den er færdig når den er på 2TB og over en usb tilslutning :-)
Avatar billede INK Ekspert
10. oktober 2020 - 14:25 #52
Hvis ovennævnte skulle svigte, så findes der yderligere forslag her
https://www.easeus.com/partition-master/fix-diskpart-failed-to-clear-disk-attributes.html
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:39 #53
#53 Nu kender jeg ikke din situation med barth. Jeg har så absolut aldrig fået nogle negative svar tilbage når jeg hjælper denne spørger.
Derimod har jeg anmeldt dit indlæg for ikke at være relevant for tråden her for tråden her :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:43 #54
#53 Og jeg er IKKE interesseret i links fra tråde som jeg ikke kan bruge til noget som helst.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 14:48 #55
Som sagt fik jeg svaret fra diskhåndtering. Adgang nægtet.
Det var da en meget ubehagelig kommentar fra rogerrabbit. Det forstår jeg ikke. Jeg er taknemmelig for, at I gider hjælpe mig. Og jeg er i hvert fald aldrig flabet.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:52 #56
#56 Nej den oplevelse har jeg heller ikke.
Adgang nægtet skriver du??
Vil sige du ikke kom i mål?
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 14:54 #57
Og til ink. Tak. Det vil jeg prøve. Der er ikke nogen knap på harddisken. Metode 2nhar jeg prøvet. Jeg går i gang med metode 3 senere. Der råbes kaffe nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:56 #58
#58 Hmm. Ja den besked skal da lige skylles ned med en kop kaffe. God ide :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 14:59 #59
barth har du genstartet pc efter du rettede på disken?
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 15:12 #60
Ja. Jeg er desværre ikke nået i mål, men jeg håber stadig det lykkes. Jeg har genstartet nu, og prøver en fuld formatering. Jeg vender tilbage med resultat. Igen tusind tak for hjælp og støtte.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 15:27 #61
Hej Ink. I metode 2 har jeg ikke DevicePolicies Jeg når frem til storage, men der er den ikke.
Avatar billede INK Ekspert
10. oktober 2020 - 15:32 #62
#62, så er det nok ikke problemet.

Prøv metode 3.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 15:32 #63
Findes heller ikke her!
https://ibb.co/fvDDqqj
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 15:59 #64
Det billede er det samme som mit.
Og Ink. Jeg har prøvet metode 3, men harddisken med problemet er ikke i Write Protection. Kun min anden eksterne harddisk. Underligt. For den visen i denne pc og i diskhåndtering. Men jeg er i gang med forhåbentlig at formatere, så det er måske der for. Så jeg prøver igen når formateringen er færdig, hvis den bliver det.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 16:02 #65
Men det kunne jo godt se ud som om den er i gang. https://ibb.co/mqSPC79
Så jeg håber. Jeg har ikke valgt ekspresformatering, men den fulde. Den har foreløbig kørt en time, men jeg synes den grønne farve er vokset lidt. Så jeg håber
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 16:43 #66
Ja det går fremad https://ibb.co/B261v4L Men meget langsomt. Jeg håber virkelig det fortsætter, så hvem ved. Måske er mit problem løst i morgen. Jeg holder jer opdateret.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 16:50 #67
Det var også det jeg mente da jeg skrev at det det tager rigtig lang tid i #50
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 16:57 #68
Men det er da rigtig positivt. Tror du det lykkes? Eller bliver det afbrudt ligesom i diskhåndtering?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 17:01 #69
Det helt rigtige er at gøre det i Diskhåndteringen der hvor du gør det er jo kun en genvej derind.
Så du ville se det samme der!
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 17:12 #70
Jo men gør jeg det ikke i diskhåndtering nu. Jeg brugte opfordringen da jeg forsøgte at åbne den i denne computer. Det var formatering i diskhåndtering der mislykkedes.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 17:18 #71
Jo du gør det i Diskhåndteringen blot via en genvej. Du har jo ikke været derinde og set om skrivebeskyttelsen er borte!  Så hvis den stadig er der så kommer du jo ikke videre.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 17:22 #72
Nej men inde attributes disk clear readonly kunne jeg slet ikke komme i gang med formatering. Der sagde den at den var skrivebeskyttet. Så noget må det a være sket med attributes disk clear readonly
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 17:32 #73
Nu er du jo håbløs det var efter attributes disk clear readonly at du skulle gå ind og kontrollere: Den rigtige vej med Diskene er altid ved kilden som er Diskhåndteringen.
Du kan jo stadig gå der ind og se om den er borte Windows kan multitaske programmer.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 17:51 #74
Jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad var det jeg skulle kontrollere. I diskhåndtering kan jeg da ikke se om den er skrivebeskyttet?
Jeg er ked af, at du synes jeg er håbløs, fordi jeg ved mindre en dig. Jeg er ikke på hjemmebane med dette.
Og jeg ved ikke hvad det er jeg skal kunne se i diskhåndtering? https://ibb.co/mvPVgS1
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 17:55 #75
Og desværre. https://ibb.co/jzfzjMH Det lykkedes ikke.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 18:06 #76
Fra-dit-eget-link i #11
https://ibb.co/v3zLx5F
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 18:21 #77
Jamen jeg ved godt den stadig er skrivebeskyttet og det er derfor jeg stadig ikke kan formatere jeg må nok desværre give op.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 18:24 #78
#78 Din disk ser ikke ud til at være skrivebeskyttet. i #75 diskhåndtering står den som online og ikke skrivebeskyttet.
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 18:37 #79
Men hvor kan jeg så ikke åbne den eller formatere?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. oktober 2020 - 18:45 #80
Du skal jo først slette den og derefter formatere!
https://ibb.co/Lhb2s2s
Avatar billede barth Professor
10. oktober 2020 - 19:22 #81
Tak poko1. Det prøver jeg. Det bliver først i morgen. Tak for din hjælp.
Avatar billede barth Professor
11. oktober 2020 - 11:23 #82
Nu synes jeg, at jeg har prøvet alt. Desværre uden resultat. Jeg har skrevet til den udenlandske leverandør, og forklaret problemerne. Jeg har fået refunderet hele købsprisen, så det er jo fint.
Jeg siger tusind tak til alle jer, der har hjulpet mig. Meget flot.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2020 - 13:21 #83
Velbekomme.
Man må formode at disken er fejlbehæftet siden den ikke vil slettes og formateres.
Man kunne jo prøve at kontrollere dette.
Minitool har program til at håndtere diske. Det kan både formatere og også tjekke disk overfladen
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
det må være "det sidste skud i bøssen" hvis man vil forsøge det.
Avatar billede barth Professor
11. oktober 2020 - 13:43 #84
Tusind tak. Det vil jeg prøve.
Avatar billede barth Professor
12. oktober 2020 - 08:42 #85
Hej igen 220661. Partition tools viser disken på forsiden men når jeg vil analysere vises den ikke. Kun de andre diske. Underligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2020 - 08:56 #86
Defekt disk eller kabinet den ligger i er sikkert problem. Jeg stopper her.
Avatar billede barth Professor
12. oktober 2020 - 09:14 #87
Ok. Godt forsøg. Tak.