Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2020 - 21:45 Der er 7 kommentarer

Ekstern harddisk

Skal have en ny ekstern harddisk til backup.

Bør man købe en til stikkontakten eller kun med usb-stik?

Har kigget på nettet. Kan forstå harddiske med egen strømforsyning har en større større kapacitet end dem der får deres strøm via USB stikket.
Når det er sagt, kan jeg ikke overskue de lange artikler og finde ud af hvad der er bedst.

Den skal være (så godt som) lydløs.
Skal i forvejen høre på computeren (en stationær af ældre dato).

Hvor ser man på sin om der er USB 3.0, eller kun 2.0?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2020 - 21:53 #1
Ok, er 2.0. Desværre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. oktober 2020 - 22:48 #2
Hvis du skal have en ekstern der er lydløs, så er en SSD lige sagen, fordi denne ikke indeholder bevægelige dele, modsat en harddisk HDD.
Harddisk afgiver generelt ikke ret megen lyd. Jeg vil foreslå en ekstern HDD med separat strømforsyning, da det kan være begrænset hvor meget effekt der leveres gennem USB forbindelsen.

Her er et udvalg:

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern?gclid=EAIaIQobChMIkeSr84jJ7AIVDJOyCh23JwjvEAAYAyAAEgJRQvD_BwE

Prøv at kikke på PriceRunner for den laveste pris, men kik også efter firmaernes omdømme på Trustpilot.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. oktober 2020 - 00:44 #3
Hvis man holder sig til 2,5" diske har jeg ikke oplevet problemer med strøm - selv de diske der leveres med  2 usb stik i computerenden klarer sig med kun at bruge det ene.
Fremover vil jeg ved eksterne diske holde mig til 2,5" der får strøm via usb -har man usb3 får man mulighed for at trække mere strøm end ved usb2 - der er ofte gode tilbud på usb3 diske 2,5 tommer - så se dig lidt for.

Det er forholsvis billigt at opgradere med et PCIe kort til usb3. - heller det og traditionel HD end SSD på usb2.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2020 - 01:37 #4
Allerførst.

Det er forholdsvis billigt at opgradere med et PCIe kort til usb3. - heller det og traditionel HD end SSD på usb2.

Har aldrig udskiftet hardware i en computer.

Når jeg kigger på de "PCIe kort til usb3" ser det ud som om det ikke kun er internt, men skal "stikke ud". Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal købe, hvad der passer til mit kabinet??
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. oktober 2020 - 02:39 #5
det er nu ikke så svært  prøv at se her

https://www.youtube.com/watch?v=aGdiCf0oPEY

et eksempel på kort kunne være

https://www.proshop.dk/Controller/Micro-Connect-USB-adapter/2780671?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

i følge teksten er der kun 2 eksterne porte billeder viser 3.

et  pcie kort *1 virker også i *4    *8 *  16 stik.
https://serverfault.com/questions/11633/whats-the-bandwidth-and-form-factor-for-pcie-x1-x4-x8-and-x16

men du skal finde ud af hvad du har af ledige pladser i din PC -brugt eventuelt programmet speccy.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. oktober 2020 - 02:46 #6
her er et bedre bud - bemærk den hvide klods i hjørnet er til strømforsyning - et firebenet stik som der plejer at være ledige af i stationære.

https://www.proshop.dk/Controller/LogiLink-USB-30-4-Port-PCI-Express-Card/2467482
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2020 - 21:15 #7
Skal lige tænke lidt over dette. Finde ud af om det måske er på tide at købe en ny computer i stedet. USB 2.0 er ikke det eneste minus ved dens alder.