Avatar billede torner Novice
24. oktober 2020 - 12:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Manglende allokering af disk

I forbindelse med udskiftning af en 1TB SSD til en 4TB SSD i min desktop pc anvendte jeg et kloningsprogram. Efter installation/ombytning af de to SSD’s har jeg nu fået en 4TB disk, men kun de 2TB er åbenbart blevet aktiveret. Der er således yderligere næsten 2TB, der står som ikke-allokeret.

Disk 1
Grundlæggende          (G:)
3726,02 GB                2048,00 GB NTFS                1678,02 GB
Online                          I orden (Primær partition)      Ikke-allokeret

Kan jeg få hjælp til, hvad jeg skal gøre for at kunne anvende alle 4TB på mit G-drev?

Hilsen Steen
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2020 - 12:37 #1
hvis det du har klonet kører med MBR system kan dette system vist kun være på max 2TB. Disken skal være GPT for at se hele disken
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2020 - 12:37 #2
Avatar billede torner Novice
24. oktober 2020 - 13:12 #3
Det er muligvis den nævnte MBR contra GPT problemstilling, der er årsagen til mit problem. Min PC har imidlertid allerede en 6TB harddisk installeret, så den kan i hvert fald anvende mere end 2TB. Måske det anvendte kloningsprogram som default har brugt MBR i forbindelse med processen.
Nu er det imidlertid sket, og jeg er usikker på, hvad der skal gøres, for at jeg kan allokere de 1678,02 ikke-allokerede GB oven i de allerede 2048 GB, der p.t. udgør mit G-drev.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. oktober 2020 - 14:04 #4
Prøv at trykke på Windowstasten plus X =  Vælg Diskhåndteringen
Her har du 2 muligheder Højreklik og udvid eller  Højreklik på den ikke allokerede partition og og vælg Ny simpel Diskenhed.
https://ibb.co/r6Bxrp6
24. oktober 2020 - 14:10 #5
Uden at have nærlæst detalje (det må du selv gøre).

1.: du må forholde dig til: 220661`s indlæg (#1 og #2).
2. Hvis du kloner, er det måske 1 til 1 = 2 TB kloning > 2 TB kopi.
3. Windows vil ikke save den gren over den selv sidder på = du kan ikke udvide dit boot drive online = dit C drev (som oftest).
Windows beskytter sig selv (klogt i mine øjne).
4. Der forskel på dit boot drev og dine data drev.
5. Du skal være opmærksom på at Windows ikke kan boote fra et dynamisk drev (logisk dynamisk drev).

Du kan godt klone fra et drev til et større drev, men der skal måske en lille omvej til, afhængi af hvilken SoftWare du bruger
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. oktober 2020 - 14:13 #6
Et godt program til at se og ændre Harddiske med er MiniTool Partition Wizard Free 12.1 - https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html.

En klon skal jo være som den gamle - er nok MBR men kan ændres til GBT. Er det FAT32 er der en max grænse på 2T per patrion. Vil du gerne have det hele i en partion ?  eller opdelt i flere ?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. oktober 2020 - 14:19 #7
GPT Kan ikke oprettes på en Computer uden EFI / UEFI
24. oktober 2020 - 15:00 #8
@ #7. Kommer an på om det er en Boot disk eller en data disk.
Boot disk = nej.
data disk = ja.
det samme gælder dynamiske diske.
24. oktober 2020 - 15:17 #9
Avatar billede torner Novice
24. oktober 2020 - 19:29 #10
Jeg fik løst mit problem ved blot at højreklikke på hele "Disk1", hvorefter jeg kunne vælge at konvertere til GPT Disk.
Tak til alle for jeres bidrag til at hjælpe ... : - )
Hilsen Steen