Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2020 - 19:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rød/blå - blå/rød

I forbindelse med præsidentvalget i USA har jeg har set flere kort over USA hvor alle staterne er angivet.
Det der undrer mig er hvorfor de stater hvor farven har blå nuancer er de stater hvor Demokraterne har flertal og de stater med røde nuancer er de stater hvor Republikanerne har flertal.
Demokraterne må vel siges at være det mest midtsøgende parti, for venstreorienteret er det jo ikke i vores forstand, men farven er blå, den farve der hos os kendetegner højrefløjen.
Modsat er Republikanernes farve rød, noget er jo netop angiver venstrefløjen hos os og mange andre steder, og Republikanerne må da så absolut siges at tilhøre højrefløjen i amerikansk politik.
Rød er jo venstrefløjens farve!
Måske nogen kan komme med et bud på hvorfor dette forholder sig sådan.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede store-morten Ekspert
02. november 2020 - 20:40 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2020 - 21:18 #2
Jeg takker for svaret :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2020 - 11:08 #3
og de røde herhjemme vil være grønne, hvilket er de konservatives farve.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. november 2020 - 15:10 #4
Og "Die Grünen" i Tyskland er ikke konservative..... ;-)
Forvirringen er total...