Avatar billede ErikHg Ekspert
06. november 2020 - 20:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows tror af ekstern HDD er et DVD-drev

På min stationære med Windows 10 version 20H2 er jeg løbet ind i et underligt problem.  Jeg har en en ekstern Seagate HDD. Denne tror Windows nu er et eksternt DVD-drev. Jeg har været inde i enhedshåndtering og der står drevet som "ASMT 2115 USB Device".
Jeg har indsat tre udklip herunder:

Enhedshåndtering:
https://ibb.co/k6dp5dP

Diskhåndtering:
https://ibb.co/k6dp5dP

Active Killdisk:
https://ibb.co/HT2y40Q

Jeg har prøvet at koble harddisken til via SATA kabel, og der står at det er en Seagate HDD.

Den eksterne HDD har egen strømforsyning.

Det kan måske være indmaden i det eksterne kabinet der fejler?? eller....

Jeg håber at nogen kan hjælpe. På forhånd tak.

ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2020 - 00:08 #1
Prøv et andet usb kabel, og se hvordan den så opfører sig.
Mange OEM usb kabler er af dårlig kvalitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2020 - 08:42 #2
Prøv at slette dine usb porte i enhedshåndteringen. Genstart pc og se om den registreres på en anden måde når du igen tilslutter din harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2020 - 08:44 #3
Har du prøvet at søge
ASMT 2115 USB Device
og prøvet noget fra de tråde?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2020 - 14:55 #4
#1 Jeg har prøvet med et andet USB kabel (der er tale om USB 3.0.
Desværre er problemet stadig tilstede.
Jeg har nu taget HDD´en ud af den kabinet, og koblet den til pc´en via sata og intern strøm, og der vises den om HDD, og IKKE som DVD-drev.
Jeg har nu åbnet programmet "Active Killdisk" og der er i gang med at blive slettet fuldstændig for indhold. Indholdet er det lige meget med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2020 - 14:58 #5
Jeg har nu sat en SSD i det eksterne kabinet, og der vises den som SSD og ikke som DVD-drev. Ergo må komponenterne i kabinettet være i orden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2020 - 17:05 #6
Efter Active Killdisk havde slette alt på HDD stod der "Succes". Det var jo fint nok. Derefter var jeg inde i "Diskhåndtering" og tildelte HDD´en bogstavet "V". Jeg kopierede noget fra slaveharddisken drev D. Dette gik også fint. Jeg slukkede pc´en og fjernede sata og strømkabel fra HDD. Derefter satte jeg HDD´en over i dens kabinet. Jeg koblede den til dens strømforsyning og USB kablet. Så tændte jeg pc´en og klikkede på "denne pc". Nu blev den eksterne HDD igen vist som et DVD-drev (nedtonet) Jeg fatter ikke hvad det er der sker.
Jeg har haft HDDén ude, og denne virker når den er tilkoblet pc´en vha. sata og intern strøm. Komponenterne i det eksterne kabinet virker også for da SSD´en var sat i dette blev denne vist som SSD. Andet USB kabel mellem HDD´ens kabilet og pc´en giver ingen forskel. Det kan ikke være HDD´en der er defekt for den vises jo i denne pc, når den er tilkoblet via sata.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2020 - 19:01 #7
Hvis du putter den i en usb2 port får du så samme enhedstype?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2020 - 20:27 #8
Ja der er ingen forskel om det er USB 2.0 eller 3.0.

Jeg fandt noget vedr. det der står i enhedshåndtering ASMT 2115.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/i-have-a-asmt-2115-usb-drive/fabae0d2-d847-4030-901d-4a0f15d57e31

Jeg får imidlertid ikke så meget ud af denne smøre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. november 2020 - 17:15 #9
Jeg har skrottet det eksterne HDD-kabinet, da jeg mistænker det eller rette de indvendige komponenter for, at være årsagen til problemet. HDD´er helt ok.Lige så snarn den bliver sat til pc´en via sata og intern strøm popper ikon med HDD op i "denne pc".