Avatar billede ferretsdk Mester
07. november 2020 - 01:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm og bundkort?

Sad og spillede et spil hvor pc´en slukker midt i det hele og den vil ikke starte op igen, kabinettet var rimelig varmt så måske en blæser er gået sig en tur, men som sagt intet starter op nu.

Hvad er der størst chance for der er brændt af CPU eller Bundkort?

Tror ikke det er min PSU da den stadigvæk kommer med el lyd når man tager stikket ud og ind, og kan høre højtalerne sige lyde når stikket bliver sat i.

Har så et side spørgsmål virker nye bundkort sammen med ældre CPU´er jeg har en I5 gen 6, og tænker på at købe et ASUS PRIME Z390-P men der står det virker til 8 og 9 gen. ville den kunne køre med gen 6. CPU?
Avatar billede ferretsdk Mester
07. november 2020 - 07:35 #1
Har læst lidt op på det og kan se bundkort ikke er bagud kompatible, så er der nogen der kender en butik som stadigvæk har bundkort til salg til gen 6 CPU?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2020 - 08:29 #2
Tjek din psu alligevel. Hvis du tager det store stik af bundkortet og kigger på ledningerne skulle der formodentligt være en grøn ledning i rækken af ledninger. Det er den grønne ledning der skal starte pc op. Og det gøres med startknappen ved at en grøn og en sort skal kortsluttes før man tænder for tænd knappen bagpå pc.
Avatar billede ferretsdk Mester
07. november 2020 - 14:43 #4
@220661 Alle ledningerne i det store stik er sorte, kan ikke huske om min PSU har en lampe der lyser når den er tændt men tror det ikke, det er en corsair x550 PSU, og jeg har desværre ikke et multimeter, men ser om jeg ikke kan finde på et eller andet til at teste den
Avatar billede ferretsdk Mester
07. november 2020 - 14:43 #5
cx550*
Avatar billede ferretsdk Mester
07. november 2020 - 17:07 #6
Fik fat i en helt ny PSU, det eneste der sker når jeg klikker tænd er at der kommer et grønt blink fra min kabinet blæser men ellers intet
Avatar billede posten Ekspert
08. november 2020 - 08:00 #7
er det en amd eller en intel ???
Avatar billede ferretsdk Mester
08. november 2020 - 08:15 #8
Det er en intel med i5 gen 6. msi z170a gaming
Avatar billede ferretsdk Mester
08. november 2020 - 08:18 #9
Tror jeg vil prøve at skifte til ryzen 5 3600xt, har aldrig prøvet AMD så nu hvor kortet eller cpu eller begge dele er færdige tror jeg det er tid til at give AMD et forsøg
Avatar billede posten Ekspert
08. november 2020 - 15:13 #10
ja en intel men er den med/uden graphics og hvilken socket passer den i ???
Avatar billede ferretsdk Mester
08. november 2020 - 15:28 #11
uden graphics passer i socket LGA1151
Avatar billede ferretsdk Mester
11. november 2020 - 06:23 #12
Lukker mit spørgsmål, har bestilt en ryzen og et nyt bundkort, tak til alle som prøvede at hjælpe :)
Avatar billede posten Ekspert
11. november 2020 - 11:37 #13
håber ikke du fortryder en ryzen !!!
Avatar billede ferretsdk Mester
11. november 2020 - 17:22 #14
Tror ikke jeg fortryder ryzen, de ligger et pænt stykke foran intel endnu, og nu køber jeg ikke de nyeste og største så mister ikke så mange kroner på det hvis det skulle vise sig at være noget crap :)
Avatar billede posten Ekspert
12. november 2020 - 05:51 #15
men vær opmærksom på større forbrug og MERE varme så IKKE spare på varmepastaen
Avatar billede ferretsdk Mester
12. november 2020 - 09:06 #16
Varmen skulle ikke blive et problem da jeg bruger en Noctua NH-D15 CPU Køler :)