Avatar billede svar-mig Juniormester
08. november 2020 - 07:43 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

Arbejdsdisk til Photoshop er fyldt

jeg arbejder meget med slægtsforskning på Brothers Keeper og lægger billeder ind, men jeg kan ikke arbejde med mit Photoshop og klargøre billeder!
Får besked om, at arbejdsdiske er fyldte, men jeg har flyttet meget til D-drev og extern harddisk. Mit C-drev er på 116 GB, og Adope fylder 9,44 GB. Har kun 1,23 GB ledig plads.
Hvad gør jeg?
Alle programmer skal jo ligge på C-drev?
Hilsen Jytte
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2020 - 07:49 #1
Der er ingen der siger alle programmer skal ligge på C-drevet.
Det er også et meget lille drev efter moderne standard, men dine eneste muligheder er at slette eller flytte flere ting (inkl programmer) over på et andet drev, eller købe en større disk og geninstallere det hele på det.

Du kan dog f.eks. køre Diskoprydning (jeg går ud fra det er Windows, når du snakker om C-drev) for at se om du får noget gratis plads ud af at fjerne gamle opdateringsfiler, logs osv. Det kan ofte give en del.
Avatar billede svar-mig Juniormester
08. november 2020 - 07:59 #2
Tak for din opmærksomhed og dit svar. Da jeg er en ældre (frisk) dame på 81, har jeg ikke mere unge i huset til hjælp, så jeg er meget taknemmelig for din hjælp. Jeg tror jeg vil opgradere min computer, så den også forbliver (frisk)!
Men kunne måske også flytte Photoshop til mit D-drev, som har 1,06 TB ledigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2020 - 08:05 #3
Enig i #1

Det kræver ordensans at køre med små diske og vurdere hvad der skal ligge på C drevet.
Jeg har selv små C drev på grund af at jeg tager backup af dette drev, så jeg har noget at "rulle" tilbage på.
Jeg har kun Windows og de programmer der jævnligt få opdateringer på  C drevet.
Personlige filer og andre programmer installeres på andre interne drev så de er væk fra styresystemet.
Du kan som Slater skriver købe eb større disk. Her er muligheden at man kloner det der er på din nuværende disk over eller tager backup af det der ligger nu og opretter disken fra bunden af. Personligt er jeg mest til det sidste som Slater også beskriver, da man så ved man har en helt frisk installeret Windows + programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2020 - 08:29 #4
#2 Ja når du har så meget plads der, skal du da bare flytte det der over.
Dine arbejds mapper  kan også med fordel flytte.

https://letsupport.dk/frigoer-plads-paa-c-drevet/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. november 2020 - 09:01 #5
Photoshop:
Rediger/Indstillinger/Ydeevne/Arbejdsdiske
Her kan du krydse af, at dit store D-drev skal være primær arbejdsdisk.

Photoshop bruger oceaner af diskplads, mens den arbejder. Den opretter en .tmp fil når et billede åbnes, og den vokser, hver gang der foretages en ændring. Så kan man klikke sig mange ændringer tilbage. Den slettes automatisk, når billedet lukkes.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. november 2020 - 09:59 #6
Prøv at køre disse oprydninger
Under photoshop fjern åbn seneste.
https://ibb.co/YXZy25R
I Windows indstillinger Vælg System Lager Husk at indstille til hvornår!
https://ibb.co/JtZn5ps
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. november 2020 - 11:11 #7
#5
Hvis du ikke har valgt denne indstilling, bruger Photoshop KUN C-drevet som billedbuffer.