Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 19:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Løber tør for hukommelse

Jeg er begyndt at opleve, at min pc "løber tør" for hukommelse (ydeevne i jobliste viser ~>90% hukommelse brugt). Fx når jeg som her har GC (indbakke og bt.dk) og Classic Solitaire kørende.

Når jeg lukker de to applikationer og starter dem igen, er der bedre plads et stykke tid.

Har jeg en HW-udfordring jeg snart kommer til at gøre noget ved, eller skal jeg se efter noget andet?
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 20:20 #1
Vi skal nok bruge lidt flere oplysninger fra dig. I første omgang mærke og modelnummer på PC'en og dens alder, styresystem, størrelse på HDD/SSD og mængden af installeret RAM.

Når vi har det, kan vi gå videre.
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 21:41 #2
Jeg er ikke en ørn udi disse dele, men håber det her hjælper på vej, ellers spørg igen:

MS Win 10 Home
BIOS: 15-12-2016

Installeret fysisk hukommelse (RAM): 8 GB
Fysisk hukommelse i alt: 6,96 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse 3,48 GB
Virtuel hukommelse i alt 26,8 GB
Tilgængelig  virtuel hukommelse: 21,3 GB
Plads til sidefil: 19,8 GB

HDD
C: 222 GB (100 GB ledig)
D: 2,7 TB (2,5 GB ledig)
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 22:13 #3
Noget tyder på, at et eller andet program lægger beslag på for meget af hukommelsen. Prøv at åbne Joblisten, når du får meddelelsen om manglende hukommelse, klik så på kolonnen "Hukommelse", så den mest forslugne forbruger står øverst. Tag så et skærmbillede (screenshot) af siden og upload det på https://da.imgbb.com/

Tag også et skærmbillede af Joblisten umiddelbart efter, du har tændt eller genstartet computeren

Du vil derefter på https://da.imgbb.com/ få et link til billederne, som du kan kopiere ind her på eksperten.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. november 2020 - 22:15 #4
Er din windows 32 bit ?
I så fald kan du max bruge de 4.GB..
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 22:49 #5
#4 - Kurt:
Systemtyoe: X64-based PC
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 22:52 #6
#3 - milter
Er det kolonnen "Alloker (KB)"?
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 22:56 #7
#6.
Det er i Joblisten > Processer > Hukommelse
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 23:15 #8
#7
Der er jeg. Men hvilken kolonne skal jeg sortere?

Hvis det er den jeg tror ("Alloker"), så vokser Solitaire.exe 's hukommelsesforbrug lige så stille, og er pt den største forbruger. Også selvom jeg ikke er aktiv på spillet lige nu, men bare har det startet.
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 23:19 #9
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. november 2020 - 23:52 #10
#6,2 - ½ time senere
https://ibb.co/BPTLBWr
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2020 - 14:35 #11
Ok, det program, dine billeder viser, er Ressouceovervågning, ikke Joblisten, men de viser begge mere eller mindre det samme.

Som du selv har bemærket, så bruger Solitaire af én eller anden grund en masse hukommelse og vil ikke frigøre den igen. Processen "audiodg.exe" bruger også alt for meget af hukommelsen.

Er det sket inden for den seneste tid, måske de seneste par måneder? Hvis det er tilfældet så får jeg mistanke til en dårlig driver til dit grafik- eller lydkort leveret med Windows' automatiske opdateringer..

Prøv at åbne msinfo.32 > Klik på plusset ved Komponenter > Klik så på Lydenhed, og du kan der se, hvad slags lyd du har > Klik så på Skærm, og du kan se, hvilket grafikkort din PC bruger.

Her kan du læse om msinfo32:

https://support.microsoft.com/en-us/help/300887/description-of-microsoft-system-information-msinfo32-tool
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2020 - 14:42 #12
Du kan også prøve at resette din Solitaire, men jeg ved ikke, om det vil slette noget, du ønsker at beholde:

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/xba_gapp/reseting-microsoft-solitaire-collection-statistcs/d0feac09-ee55-4635-ae94-0bf93a6977da
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. november 2020 - 18:00 #13
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2020 - 20:37 #14
Som sagt tidligere, din Solitaire og  "audiodg.exe" ser ud til at være synderne, det viser dine skærmbilleder. Spørgsmålet er så blot, om de to hører sammen, og det tror jeg.

Er din computers styresystem (Windows 10) blevet opdateret for nylig, og opstod problemet samtidig, eller ...? Hvis det er tilfældet, så prøv at kigge på linket herunder:

https://uk.pcmag.com/windows-xp-2/127787/computer-acting-up-how-to-uninstall-a-windows-10-update
Avatar billede Calle5463 Forsker
15. november 2020 - 17:33 #15
Lille update:
Hvis jeg starter Solitaire uden at have adgang til internettet (deaktiveret netkort), ser det ud til, at programmet ikke bruger mere og mere hukommelse (ingen reklamer i bunden af billedet). Og audiodg.exe bliver ikke startet.
Hvis jeg så aktivere netkortet (uden at lukke Solitaire), bruger programmet stadig ikke mere hukommelse (sfl. fordi det ikke "går på nettet").