Avatar billede barth Professor
12. november 2020 - 17:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udvidelse af diskdrev

Jeg har en harddisk på 1TB fordelt med halvdelen til C og halvdelen til D-drev.

Jeg vil gerne udvide D-drevet og er inde i diskhåndtering. Højreklikker på C-drev og siger formindsk med 50.000 MB. Og det gør den.

Når jeg så højreklikker på D-drevet er udvid diskenhed ikke "tydelig" så det kan jeg ikke.

Jeg forstår ikke hvorfor. Kan jeg få hjælp?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2020 - 18:00 #1
Microsofts egen partitioneringsmetode indebærer ofte et lille "tomrum" mellem de logiske drev - specielt hvis det første drev er lavet på en fast størrelse, der ikke følger de logiske sektorer på selve disken.

Men værktøjet kan desværre ikke selv tage højde for disse skævheder når drevene ønskes ændret, så man er nødt til at gøre brug af 3. parts programmer.

Prøv at hente og bruge https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html - den kan klare opgaven.
Avatar billede barth Professor
12. november 2020 - 18:21 #2
Tak Ole. Det vil jeg prøve i morgen. Før når jeg det ikke. Hilsen Hans
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 08:56 #3
Hej igen Ole. Nu har jeg hentet programmet, og og trykket på ændre størrelse, og har udvidet med de 50 GB jeg har formindsket C-drevet med. Og programmet viser, at D-drevet nu er blevet større https://ibb.co/9yFSq2f
https://ibb.co/ZWRrdnc Men som du kan se er drevet ikke blevet større i min computer.
Det forstår jeg ikke. Kan du hjælpe?
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 09:16 #4
Jeg tror simpelthen ikke, at jeg kan gøre det i gratis versionen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2020 - 09:18 #5
Prøv at dele et billede af den samlede disk-konfiguration - f.eks. det du ser i Partition Manager. Det er noget lettere at set det hele samlet.

En enkelt mistanke - du har husket at trykke "Apply/udfør/start" i Partition manager, efter du valgte at udvidde, ikke? - Partition manager laver ikke de ting du beder den om, før du som det sidste sætter den i gang.
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 09:37 #6
Her er et billede af den samlede. Når jeg så trykker udførelse af handling får jeg dette billede hvor jeg trykker anvend. Og så får jeg det sidste hvorfor jeg tror, at jeg ikke kan gøre det på gratisversionen. Eller, har jeg gjort noget galt? https://ibb.co/17MPTLf
https://ibb.co/g66BRNt
https://ibb.co/gTWK50Z
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 09:40 #7
Jeg ser nu, at jeg kan installere en anden version. Det prøver jeg lige, og vender tilbage.
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 09:44 #8
Nej. Nu installerede jeg prøveversionen. Og det er så helt tydeligt: https://ibb.co/xhJ2g49
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 10:21 #9
Nu har jeg hentet Paragon Partition Manager, og den er vist i gang med udvidelsen. Men det ser ud til at tage meget lang tid....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2020 - 10:57 #10
Operationen du beskriver, er altså heller ikke mere end "simpel partitionsstyring". Men jeg må indrømme at det detalierede billede så skræmmer mig - det var dog et hav af små mystiske partitioner... - du skal virkelig holde tungen lige i munden, for du skal helst ikke slette nogle af de skjulte systempartitioner - men omvendt skal du af med alle de små enkeltpartitioner.

Der findes heldigvis masser af gratisk partitioneringsværktøjer - tidligere har jeg foretrukket Easeus... - men indrømmet, det er da nok mere end et år siden jeg sidst har brugt den nyeste udgave, så det kan ske de har indført yderligere begrænsninger.

Du har fundet en af de andre gratis - desuden findes Minitool Partition manager - det er vist også en udbredt og god partitionerings manager.

Men lad os se hvad den nuværende operation resulterer i...
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 12:00 #11
Hej igen. Jeg er ikke hjemme nu men melder tilbage sendte.
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 16:57 #12
Hej Ole.

Der gik fuldstændig kage i den. Programmet kørte i flere timer, så jeg var nødt til at stoppe det. Så var mit d drev forsvundet og jeg kunne ikke genstarte computeren.

Så jeg har været nødt til at geninstallere Windows 10 og jeg har så lavet d drevet i den størrelse jeg vil have det.

Heldigvis har jeg kopi af d drevet på ekstern harddisk og kan forhåbentlig få mit c drev tilbage gennem Aomei restore.

Temmelig besværligt, men forhåbentlig med en god slutning. Og nu har jeg også fået slettet de mange partitioner du påpegede.

Tak fo din hjælp

Hilsen Hans
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2020 - 17:18 #13
Ja det lyder jo både godt og skidt. Nøj, hvor er det godt du har haft backup - alt for mange satser på at "det går nok"... - og så ender det galt.

Ang. partitionering, har jeg i mange år talt imod at opdele en harddisk i flere partitioner. I 80-90´erne var der rigtig gode argumenter for at opdele partitionen, men der er ingen logisk grund til at gøre det i dag, andet end "jeg vil"... - så jeg kunne med nysgerrighed spørge, hvad dit argument er? vane eller teori?
Avatar billede barth Professor
13. november 2020 - 17:30 #14
Jeg forstår ikke rigtig dit spørgsmål. Jeg har aldrig ønsket andet end et c drev til programmer og et d drev til dokumenter mm. De øvrige der var dukket op aner jeg ikke hvor kommer fra.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. november 2020 - 18:21 #15
#12
Jeg ville have foreslået backup, før du begyndte at ændre partitioner, men du har heldigvis været forudseende :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2020 - 21:10 #16
Nej, det er ikke et spørgsmål om alle de små partitioner - det er helt grundlæggende, hvorfor et "D" drev? - al data gemmes i forvejen bestemte steder, hvilket i gamle dage var et af argumenterne for at have et seperat datadrev  - det var lettere at tage backup. Men da al data i forvejen nu ligger i "Documents" (og billeder, video o.s.v.), er det jo let at tage backup af disse, i stedet for et D drev.

Jeg har ikke lavet andet end én partition på mine maskiner de sidste 15 år...