Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 08:56 Der er 19 kommentarer

Extern HDD - Kan ikke finde den. Har prøvet alt

Jeg har en ekstern HDD, som jeg forleden dag overførte en masse filer til. efterflg. har jeg instal. en SSD, (og jeg ved ikke om det har noget at sige), men nu kan min PC ikke se min eksterne HDD. Jeg har været i enhedshåndtering og søgt efter hardwareændringer, og i diskhåndtering for at se om den var der uden et drevbogstav.....intet. MEN.... jeg har en anden PC som godt kan se den ?????? Hvad ind i hede hule Christiansborg gør jeg så nu ?

Først troede jeg at det er fordi jeg nu har tilsluttet 5 diske. (2 SSD, 3 HDD), men jeg kan stadig tilslutte min android telefon som PCen sagtens kan se. Og både telefon og ekstern HDD tilsluttes via USB.

For øvrigt. TAK for et suverænt godt blad, og en verdensklasse hjemmeside.

MVH Migomore
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 09:41 #1
I enhedshåndteringen hvis du går i vis og vælger skjulte enheder er den så synlig?
Er den synlig i diskhåndteringen?
Den anden computer den er synlig i er det en MAC?
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 10:38 #2
Ja sgu. Der er den. Den anden PC er windows 7. Den jeg bruger nu er wondows 10 Pro. MEN....Mens der ingen problemer er med at se (og bruge den) på min win 7, så siger den her i enhedshåndtering :

Enheden kan ikke starte. (Kode 10)
Den angivne anmodning er ikke en gyldig handling for destinationsenheden.

Jeg har prøvet at opdatere driveren, men meldingen er at den bedste driver er instal., jeg har også søgt på win update, men den finder heller ikke noget. Skal jeg deaktivere enheden ? eller fjerne enheden ? eller......Hvad :-) !!!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 10:44 #3
Kan problemet være den ikke får nok strøm i Win 10 maskinen?
Er det en 2,5" disk kun med usb stik?
Man kan købe y kabler til eksterne hvor men sætte to usb i maskinen for at få den fornødne  mængde strøm så den kan bruges.
Er den eksterne en HDD? Den vil bruge mere strøm end en SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 10:45 #4
Tjek i diskhåndtering om den er der og i hvilken tilstand den er i. Tjek i venstre side om den mangler et drevbogstav eller lignende.
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 10:49 #5
Hmmm. Jeg brugte den på denne maskine for to dage siden uden problemer. Jeg tror lige  jeg prøver at ta´ den SSD ud som jeg installerede efter jeg brugte den eksterne, og ser om det hjælper. Hvis det gør det, så har du jo ret mht strøm. Vender lige tilbage om mo tinutter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. november 2020 - 10:51 #6
Er det den samme USB port du bruger som tidligere? - fungerer den på en anden USB port?
Har du et andet USB kabel du kan prøve med i stedet?
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 11:07 #7
Jeg har prøvet i forskellige usb porte. både 2 og 3.0, og resultatet er det samme. Jeg har nu fjernet SSDen, men får stadig fejlkode 10 (enheden kan ikke starte). Jeg har prøvet at deaktivere og reaktivere, men stadig fejlkode 10 ??
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 11:10 #8
Den står under bærbare enheder i enhedshåndtering og hedder MTP USB-enhed
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. november 2020 - 11:26 #9
Prøv med et andet USB-kabel, hvis det er muligt.

Det er langt tid siden jeg har set et defekt kabel, men det forekommer fra tid til anden. Eller defekt er måske forkert sagt - et kabel der er af dårlig kvalitet. Så kan man nemlig opleve at den virker på nogle enheder, men ikke andre.
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 11:39 #10
Jeg har ikke andre. Men den virker jo på den anden PC med kablet. Og virkede også for 2 dage siden på denne PC med kablet.
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 11:50 #11
Nu har jeg prøvet at fjerne enheden og tilføje den igen. Og nu kan jeg se den i enhedshåndtering under både Bærbare enheder og under diskdrev. Men nu er meldingen :

Hardwareenheden er ikke tilsluttet computeren i øjeblikket. (Kode 45)
Hvis du vil løse problemet, skal du slutte enheden til computeren igen.

Og så har jeg prøvet med to forskellige USB 2.0 og 3.0, men stadig kode 45 ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. november 2020 - 11:56 #12
Så kunne det være porten på disken der sidder snavs i... - eller er blevet let defekt.
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 12:11 #13
Jamen det kan jo ikke være kablet. Nu har jeg lige prøvet at rense det. Og den virker på den anden pc, men den her siger : Hardwareenheden er ikke tilsluttet computeren i øjeblikket. (Kode 45)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 12:16 #14
Nu når den siger denne kode, kan du så se den i Diskhåndtering?
Hvilken status er den i her?
Højreklik start og vælg diskhåndtering.
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 12:24 #15
Nej jeg kan ikke se den i diskhåndtering
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 12:27 #16
#15 Du får den ikke synlig i systemet før den ligger i Diskhåndteringen.
Din disk har ikke virket i din nævnte pc efter du installerede den om. Ergo mener jeg det er en systemfejl.
Har du den gamle disk systemet kørte på før og virker den?
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 13:26 #17
WEEEEE !!!!!
Problemet er løst. Jeg søgte på google. Jeg skrev "Enheden kan ikke starte. (Kode 10)". Og fulgte følgende link : https://da.gadget-info.com/fix-device-cannot-start

Metode 3 - Afinstaller alle USB-controllere
Hvis det ikke virker, skal du muligvis afinstallere og geninstallere alle dine USB-controllere! Heldigvis er det ikke for svært at gøre dette, og Windows vil automatisk geninstallere driverne til dig! Det vil ikke ødelægge dit system eller noget, hvis du var bekymret for det.

Gå i grunden til Enhedshåndtering (Start - Kontrolpanel - System - Hardware-fanen) og udvid sektionen Universal Serial Bus Controllers .
Højreklik på hver enkelt og vælg Afinstaller . Når du har fjernet dem alle, skal du genstarte computeren, og Windows geninstallerer alle USB-controllere. Indsæt nu din USB-enhed, og forhåbentlig vil den installere uden problemer! Brug absolut denne tredje metode, hvis USB-enheden fungerer fint på en anden computer, fordi det betyder, at noget er korrupt med USB-controllerne.

Efter genstart, tilsluttede jeg igen den eksterne HDD, og der kom en pop-up, som sagde "Der er fejl på enheden, tryk på scan for af afhjælpe problemet". Og Yatzy, så var den der igen :-)
Avatar billede Migomore Novice
15. november 2020 - 13:33 #18
Hmmmm. Dog er det mærkeligt at der i enhedshåndtering under bærbare enheder stadig er en gul trekant ud for MTP USB-enhed, og når jeg trykker egenskaber på den er der stadig kode 10. Men jeg kan se den under diskhåndtering (hvor den er i orden), og også under denne computer hvor den som før står som et drev med H:
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2020 - 16:03 #19
Mtp har det ikke noget med Android at gøre?