Avatar billede nemlig Professor
15. november 2020 - 11:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Upload filer - filnavne og -størrelse

Hejsa.
Jeg er ved skrive et script, som sender en mail med vedhæftede filer. De vedhæftede filer samles i én unik mappe, og når mailen skal sendes, så vedhæfter scriptet alle filer i mappen og mailen sendes.

Jeg er nu ved at skrive det script, der kan uploade filer og slette dem igen.

Er der noget omkring filnavne, jeg skal være obs på?  Fx. æøå, specialtegn eller mellemrum?

Jeg benytter et standard webhotel hos Wannafind, og der er begrænsninger på hvor store filer, der kan uploades. Kan man aflæse filstørrelsen allerede ved upload, så uploadfejl undgås?

Tak om jeg kunne få lidt hints :)
Avatar billede Slater Ekspert
16. november 2020 - 07:18 #1
Hvordan uploader du filerne? Hvis det er med traditionel form-data, så har du en "size" i din $_FILES liste til at læse størrelsen på filen. Til gengæld kan du ikke se det fra front-enden. Læser du det med en mere moderne FileReader og sender som bit data, kan du også læse størrelsen fra klienten - men husk aldrig at stole på noget fra den side, tallet skal tjekkes efter igen på serveren.

Mht filnavne er det som regel en god idé ikke at gemme filen med det oprindelige filnavn. Gem i stedet filen som et hash, et id eller som det tmp_name du får med form-data, og gem det oprindelige filnavn separat og brug det kun i headers når du sender filen.
Problemet med at bruge specialtegn i filnavne er, at forskellige operativsystemer tillader forskellige ting, og hvis du engang skulle komme til at flytte din kode fra en Linux- til en Windows-server eller omvendt, kan du få mærkelige problemer med det.
Avatar billede nemlig Professor
16. november 2020 - 19:21 #2
Tak Slater for gode input.
Så må jeg i gang med arbejdet. ;)