16. november 2020 - 13:39 Der er 6 kommentarer

Formler

Jeg har 4 excelfaner et overordnet ark som er min master og så har jeg et ark  med stamdata, et med kompencer og 2 andre. I stamdataarket har jeg en ansættelsesdato og måske en fratrædelsesdato. Ansættelsesdato får jeg fint over i masterarket fordi at der altid står en dato i denne celle, men fratrædelsesdato der har jeg et problem. Når jeg laver et Lopslag for at hente datoen ind, så i de tomme celler, så henter den datoen 00-01-1900 ind, hvordan gør jeg så at hvis der ikke står noget i fratrædelsesdato, så skal feltet også bare hentes ind blankt ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. november 2020 - 13:43 #1
På engelsk er der noget som hedder IFERROR, muligvis Hvis.fejl på dansk.

Indlejrer dit lopslag i hvis.fejl formlen og angiv at hvis der er fejl, så skal resultatet være ""  (dobbelt gåseøjn)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. november 2020 - 13:44 #2
Alternativt til ovenstående, hvis du har den nye xlookup formel (jeg ved ikke hvad den hedder på dansk ) som erstatter lopslag, så har den en parameter selv der giver mulighed for at definere hvad der skal ske hvis der ikke findes et gyldigt opslag.
16. november 2020 - 17:51 #3
Hej thomas_bk
Det er som sådan ikke en fejl, jeg får bare returneret et datoformat 00-01-1900, så jeg kan ikke bruge hvisfejl formlen, du har ikke andre gode ideer i ærmet ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. november 2020 - 18:05 #4
Har du prøvet det jeg forslår?
16. november 2020 - 21:01 #5
Ja, men der står desværre stadig 00-01-1900 :-(
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. november 2020 - 08:55 #6
Beklager, jeg tænkte ikke på at formlen jo reelt ikke fejler.

Nedenstående løser det.

=IF(VLOOKUP(A3;H:I;2;FALSE)=0;"";VLOOKUP(A3;H:I;2;FALSE))
=HVIS(LOPSLAG(A3;H:I;2;FALSK)=0;"";LOPSLAG(A3;H:I;2;FALSK))

Jeg håber du kan oversætte ovenstående.
Den bruger en Hvis til at se hvorvidt resultatet er nul i så fald indsætter den ingenting og hvis resultatet er større end nul indsætter den resultatet.