Avatar billede Laursen Juniormester
18. november 2020 - 22:54 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Streaming af tv kanaler

Da jeg overvejer at streame mine tv kanaler fremover kunne jeg godt tænke mig at høre jeres oplevelse med streaming af tv kanaler inden jeg tager valget og skifter.

- Hvilken udbyder har du?
- Bruger du Chromecast, Apple tv eller noget helt andet? / Hvad er bedst?
- Hvordan er kvaliteten i forhold til "normal tv"?
- Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Håber i vil dele jeres erfaring med mig.
Tak på forhånd!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2020 - 00:02 #1
Udbyder: Har hidtil brugt Yousee - været godt tilfreds med alt andet end prisen, der nu har fået mig til at droppe den til fordel for Disney+ og DR´s app, suppleret med egne medier via Plex Server. Vi ser ikke meget TV.

Vi bruger Chromecast - hvad der er bedst afhænger af temperement og ønske om funktioner. Chromecast er jo relativ smalt - kun til streaming, hvor Apple TV kan noget mere i sig selv.

Kvaliteten - hvad opfatter du som "normalt" TV? - vi har haft luft-TV (DVB-T), og her er internettet som regel mere stabilt og af bedre kvalitet - på trods af ny DVB-T2 antenne og radiotæt kabling. Omvendt har jeg hørt folk med 4K tv brokke sig over at kvaliteten af streams ikke er den samme som de får fra luften. Men jeg brokker mig altså ikke.

Opmærksomhed... - den er svær, for det kan jo være alt fra valget af kablet Chromecast/AppleTV i forhold til WiFi - men det afhænger jo af dit netværks styrke, til de funktioner der måske er ønsket, men ikke findes i Mira/Chromecast, o.s.v... - der skal du næsten læse nogle artikler, hvis du vil være sikker på at vide alt, før du kaster dig ud i det.
Avatar billede madklub Guru
19. november 2020 - 07:56 #2
Vi bruger DRTV, Netfix, Disney+, Amazon Prime og betalt YouTube.
Vi betaler for YouTube mest for at undgå reklamer, men der er også et par serier.

Vii streamer via chromecast, både built-in i et 4K-smart-tv og den alm. dongle.
Kvaliteten er bedre end DVB-T. Ingen udfald eller pixleleringer.
Jeg havde ikke regnet med at 4K gav det store kvalitetsløft, men det er pengene værd.

Det eneste du skal være opmærksom på er din internethastighed og max forbrug.
Vi har 3 med ca. 30-40 mbit/s. Jeg tror loftet en 1.000 GB.
Avatar billede Laursen Juniormester
19. november 2020 - 17:21 #3
Tusind tak for jeres input.
Jeg lader lige tråden være åben, og ser om andre har noget interessant at sige

TAK!!
Avatar billede thov Forsker
25. november 2020 - 16:12 #4
Der er flere "dimser" derude som kan bruges.
Selv har jeg en Microsoft adapter, som klarer Windows og Android, men næppe iOS.
Jeg har også en EzCast dongle som iflg. vejledningen klarer alle gængse styresystemer.

Den billigste jeg har set, er AnyCast M4 til 149 kr. fra Av-Cables:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=anycast+m4+plus
Avatar billede Erik K Ekspert
03. december 2020 - 22:06 #5
Hvis TVet har et HDMI-stik og det har det jo nok, så er den nemmeste og billigste løsning, at købe den nye Google Chromecast med Google TV.

Den er ikke til salg i Danmark endnu, men kommer vel i begyndelsen af 2021.
Jeg har købt min i Tyskland til kr. 515 incl fragt i Tyskland.

Den forbinder du til dit internet en gang for alle og installerer de nødvendige apps for kanalerne, der skal kunne tilgås.
Herefter kan fjernsynet bruges med den medfølgende fjernbetjening, da appsene vises på skærmen, hvor man så vælger, hvad man vil se .

DR programmer er jo "gratis" og TV2 og andre kan man abonnere på direkte, alt efter hvor mange kanaler man vil have, uden pakkeløsninger fra Boxer, Yousee og andre.
Vil man se Nabolandskanaler, kan man med en VPN til ca kr 30/måned hente de frie kanaler fra f.eks. Tyskland og jeg går ud fra også Sverige og Norge og andre lande.
OBS! Du kan ikke bruge Chromecast version 1, 2 og Ultra på denne måde.
Avatar billede Laursen Juniormester
04. december 2020 - 22:00 #6
Tusind tak for jeres inputs.

Jeg har her de sidste 3ugers tid leget lidt med Chromecast og må sige at det fungere bare.
Jeg har ikke haft nogen problemer med forbindelse, kvalitet mm.

Tak for hjælpen