Avatar billede pvn Juniormester
21. november 2020 - 11:25 Der er 6 kommentarer

LG TV, indbygget wifi

Jeg streamer TV signaler til mit godt 1 år gamle LG TV smart TV. Modtagelsen sker enten via Chrome Cast Ultra eller via DR appen på tv’et.
Det går ikke altid lige godt. Ofte bliver billedet grumset eller hurtige bevægelser bliver utydelige. Eksempelvis en golfbolds bevægelse.
Internet leveres af YouSee med 1000mb ind. På min Telefon måler jeg: Ping 5ms og 565 Mbit/s
MEN måler jeg hastigheden via en app på LG TVet, vises hastigheden som ping 23ms og 86 Mbit/s
Indikere det, at wifi komponenten i LG TV’et er af ringe kvalitet?
Kan der kompenseres ved at montere en USB dongle i TVet?
Avatar billede ebea Ekspert
21. november 2020 - 11:43 #1
Har selv et LG TV af nyere herkomst, og bruger samme funktioner som dig.  Og jeg fandt ud af 2 ting igennem masser af test, og det er:
1: Brug 5Ghz WiFi til LG tv'et
2:  Find den kanal som LG kører på (du kan ofte se dette i din Router), eller brug en WiFi scanner (App) til din telefon, og så sæt den kanal i routeren.

Men aller bedst er jo at bruge et kabel ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
21. november 2020 - 14:41 #2
#1 - Som et lille tillæg til mit svar i #1, så har jeg selv installeret ny Router (Huawei 5G), hvor WiFI6 nu er standard, hvilket åbner op for langt flere kanaler i de 2 frekvensbånd 2,4 og 5Ghz båndene som WiFi kører på. Og jeg har selv rigtig mange ting kørende på mit WiFi (Smart Home), hvilket har givet lidt sammenlignelige problemer som med LG TV's.

Og det løser også samtidig lidt af LG's problemer med at køre på den rigtige kanal, uden at "løbe tør" for kanaler.
Avatar billede pvn Juniormester
22. november 2020 - 15:55 #3
#1&2
Tak for tippet.
Du skriver "Find den kanal som LG kører" - måske det blot er lidt begrebs forvirring. Jeg tænker at routeren benytter én kanal for henholdsvis 2.4 og 5 Ghz, som alle tilkoblede enheder anvender. Så LG TV'et anvender vel den kanal, som routeren er sat til. Min router anvender automatisk kanal tildeling, hvilket tilsyneladende er det optimale, for da jeg skiftede til en konkret kanal, så oplevede jeg et fald i hastigheden.

Eller er der noget jeg har misforstået i din anvisning?

PS: Som jeg ser det, giver LG TVets opsætning ikke mulighed for at vælge en kanal.
Avatar billede ebea Ekspert
22. november 2020 - 17:11 #4
#3 - Ja, omkring det med Routerens kanaler, har du misforstået noget. 2,4 Ghz båndet, har kanal numre i den "lave ende" (5, 6, 7 og 8), og 5Ghz har kanaler højere oppe (36, 38 og opad).
At din Router har automatisk tildeling, burde egentlig gøre at den er i stand til at tildele kanaler til enhederne i de enkelte bånd.
Men det er her, at problemet med korrekte kanaler på LG TV'et kan opstå, fordi LG TV har en meget dårlig WiFi del.
Så derfor mit råd til at finde LG TV'ets kanal, og bruge den i Routeren, så ikke den automatisk deles med andre.
Avatar billede pvn Juniormester
22. november 2020 - 17:31 #5
#4
Tak for dit tip :-)
Jeg er med på at 2.4 Ghz båndet anvender én kanal - min router vælger kanal 13 og 5 Ghz båndet anvender én kanal - min router vælger 132.
MEN jeg går udfra, at alle enheder på 5 Ghz båndet kommunikere med routeren på kanal 132. Det bliver jeg i tvivl om, når jeg læser din anvisning.
BTW, så kan jeg ikke se hvilken kanal mit LG TV anvender. jeg kan se hvilket bånd den anvender.
Avatar billede ebea Ekspert
22. november 2020 - 18:44 #6
#5 - Hvilken Router bruger du?

Prøv engang at manuelt vælge en kanal i Routeren, og se hvordan det kører, og så efterfølgende prøve en anden kanal, og se om det ændrer noget.
Det burde give en ændring. Og om muligt, prøv også 5Ghz båndet.