pvn Juniormester
21. november 2020 - 11:25 Der er 6 kommentarer

LG TV, indbygget wifi

Jeg streamer TV signaler til mit godt 1 år gamle LG TV smart TV. Modtagelsen sker enten via Chrome Cast Ultra eller via DR appen på tv’et.
Det går ikke altid lige godt. Ofte bliver billedet grumset eller hurtige bevægelser bliver utydelige. Eksempelvis en golfbolds bevægelse.
Internet leveres af YouSee med 1000mb ind. På min Telefon måler jeg: Ping 5ms og 565 Mbit/s
MEN måler jeg hastigheden via en app på LG TVet, vises hastigheden som ping 23ms og 86 Mbit/s
Indikere det, at wifi komponenten i LG TV’et er af ringe kvalitet?
Kan der kompenseres ved at montere en USB dongle i TVet?
ebea Ekspert
21. november 2020 - 11:43 #1
Har selv et LG TV af nyere herkomst, og bruger samme funktioner som dig.  Og jeg fandt ud af 2 ting igennem masser af test, og det er:
1: Brug 5Ghz WiFi til LG tv'et
2:  Find den kanal som LG kører på (du kan ofte se dette i din Router), eller brug en WiFi scanner (App) til din telefon, og så sæt den kanal i routeren.

Men aller bedst er jo at bruge et kabel ;-)
ebea Ekspert
21. november 2020 - 14:41 #2
#1 - Som et lille tillæg til mit svar i #1, så har jeg selv installeret ny Router (Huawei 5G), hvor WiFI6 nu er standard, hvilket åbner op for langt flere kanaler i de 2 frekvensbånd 2,4 og 5Ghz båndene som WiFi kører på. Og jeg har selv rigtig mange ting kørende på mit WiFi (Smart Home), hvilket har givet lidt sammenlignelige problemer som med LG TV's.

Og det løser også samtidig lidt af LG's problemer med at køre på den rigtige kanal, uden at "løbe tør" for kanaler.
pvn Juniormester
22. november 2020 - 15:55 #3
#1&2
Tak for tippet.
Du skriver "Find den kanal som LG kører" - måske det blot er lidt begrebs forvirring. Jeg tænker at routeren benytter én kanal for henholdsvis 2.4 og 5 Ghz, som alle tilkoblede enheder anvender. Så LG TV'et anvender vel den kanal, som routeren er sat til. Min router anvender automatisk kanal tildeling, hvilket tilsyneladende er det optimale, for da jeg skiftede til en konkret kanal, så oplevede jeg et fald i hastigheden.

Eller er der noget jeg har misforstået i din anvisning?

PS: Som jeg ser det, giver LG TVets opsætning ikke mulighed for at vælge en kanal.
ebea Ekspert
22. november 2020 - 17:11 #4
#3 - Ja, omkring det med Routerens kanaler, har du misforstået noget. 2,4 Ghz båndet, har kanal numre i den "lave ende" (5, 6, 7 og 8), og 5Ghz har kanaler højere oppe (36, 38 og opad).
At din Router har automatisk tildeling, burde egentlig gøre at den er i stand til at tildele kanaler til enhederne i de enkelte bånd.
Men det er her, at problemet med korrekte kanaler på LG TV'et kan opstå, fordi LG TV har en meget dårlig WiFi del.
Så derfor mit råd til at finde LG TV'ets kanal, og bruge den i Routeren, så ikke den automatisk deles med andre.
pvn Juniormester
22. november 2020 - 17:31 #5
#4
Tak for dit tip :-)
Jeg er med på at 2.4 Ghz båndet anvender én kanal - min router vælger kanal 13 og 5 Ghz båndet anvender én kanal - min router vælger 132.
MEN jeg går udfra, at alle enheder på 5 Ghz båndet kommunikere med routeren på kanal 132. Det bliver jeg i tvivl om, når jeg læser din anvisning.
BTW, så kan jeg ikke se hvilken kanal mit LG TV anvender. jeg kan se hvilket bånd den anvender.
ebea Ekspert
22. november 2020 - 18:44 #6
#5 - Hvilken Router bruger du?

Prøv engang at manuelt vælge en kanal i Routeren, og se hvordan det kører, og så efterfølgende prøve en anden kanal, og se om det ændrer noget.
Det burde give en ændring. Og om muligt, prøv også 5Ghz båndet.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.