Avatar billede sopax Praktikant
22. november 2020 - 10:59 Der er 5 kommentarer

Indsætte søgemaskine på hjemmeside

Jeg kunne godt tænke mig at have en søgefunktion på min hjemmeside. Google tilbyder en sådan funktion:

Copy the following code, and paste it into a <div> element in your site's <body> section, where you want both of the search box and the search results to render.

<script async src="https://cse.google.com/cse.js?cx=76b11f26f651a3878"></script> <div class="gcse-search"></div>

- Har I nogen erfaring med den?
- Desuden kan jeg ikke finde nogen <body>, hvor koden skal indsættes.
Avatar billede Slater Ekspert
22. november 2020 - 11:13 #1
Mere information.

Hvorfor vil du have sådan en søgning? Hvad forventer du den skal gøre? Som udgangspunkt er det bare en boks der kan søge på Google, men hvorfor skulle nogen ønske at have sådan en på deres webside?

Der er altid en body på siden, ellers er det ukorrekt HTML. Så enten kan du bare ikke finde den, eller også har du ikke adgang til at se den, hvis du bruger et CMS eller hostet løsning. Men det ved vi intet om, og kan derfor ikke svare dig på.
Avatar billede sopax Praktikant
22. november 2020 - 11:37 #2
Min tanke er at der kun skal søges på min side, da den er temmelig omfattende. Jeg havde indtrykket, at dette ville lære muligt med denne kode?? Min side er lavet på basis af en skabelon: https://www.photo.gallery/
Avatar billede Slater Ekspert
22. november 2020 - 11:48 #3
Jo, undskyld, den er sat til at søge på sopax.dk - det står bare ikke noget sted i scriptfilen eller url'en, som i gamle dage, hvilket undrede mig. Men den skulle være god nok.

Men mht hvor den skal sættes ind, er du stadig nødt til at finde din HTML-kode, som skal indeholde et body-tag et eller andet sted. Det er desværre ikke relevant information at det er baseret på en skabelon. Vi skal vide hvordan du har adgang til koden, hvis du har det. Sopax.dk har et generator-tag der siger "Microsoft FrontPage 4.0" - er det hvad du sidder og arbejder i, og uploader selv? I så fald bør du også have adgang til koden. Men det er et ekstremt forældet stykke software på 22 år, hvis det virkelig er hvad du bruger.
Avatar billede sopax Praktikant
22. november 2020 - 12:38 #4
Ja, det har du ret i. sopax.dk startede vel for en snes år siden i en Front-Page-version. Senere tilføjede jeg så en nyere udgave (også en photo-gallery skabelon, som nu er udgået), og endelig nu med X3 versionen. Det ligger alt sammen på sopax.dk, men den nye og blivende under /X3. De andre gamle bliver slettet efterhånden som jeg får dem overført til X3. Derefter kan jeg gå tilbage til en ren sopax.dk adresse, hvor jeg gerne vil have denne søgefunktion.
Avatar billede Slater Ekspert
22. november 2020 - 13:01 #5
Okay, så du administrerer siden udelukkende ved hjælp af det kontrolpanel der er på photo.gallery? Altså det man kan se en demo af på https://demo.photo.gallery/panel ?

Der er et par steder derinde hvor du kan sætte HTML ind, men det er prædefinerede positioner, og jeg kan ikke se en måde at bestemme nærmere hvor det skal være.

Du kan forsøge at sætte din kode ind i det felt der hedder "Content Prepend" under Page. Det er nok din eneste mulighed, men det vil nok komme allerførst på siden, uden mulighed for at flyttes.
Ellers kan det ikke rigtig lade sig gøre i en managed løsning som denne, hvor du ikke har kontrol over din egen kode.