Avatar billede Jimmy Damsgård Praktikant
23. november 2020 - 15:29 Der er 3 kommentarer

Bedste mobil til 12-årig

Hej, min datter har sparet 2.500 kroner sammen til en ny telefon. Jeg har google mig til følgende tre bud, men jeg har INGEN erfaring med nogen af dem. Hvis du kan hjælpe mig at vælge, så på forhånd stor tak. Her er de noter jeg har gjort mig.

Xiaomi Redmi Note 9 Pro (6GB, 128GB)
Nyeste hardware, mest ram. For mig totalt ukendt mærke, men grimme historier om datalæk. Men hvor kritisk data har en 12-årig?

Motorola One Zoom (4GB, 128GB)
Bedste kamera. Reneste Android installation. Dyreste valg.

Samsung Galaxy A51 (4GB, 128GB)
Klart den ældste telefon af de tre her, men jeg har i årevis selv brugt Samsung telefoner, og det har været fint. Virker som det konservative valg, men får jeg får lidt for pengene?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 15:47 #1
Jeg tror ikke du skal være så bekymret over Xiaomi og datasikkerhed. Alle mobilproducenter har risici for datalæk. Men efter hvad jeg kender til dem, holder de ikke til at blive tabt. I hvert fald ikke mange gange. Hvilken telefon gør også det, så det..

Moptorola kender jeg ikke så godt - for nogle år siden var det gode lavpris telefoner, der dog hurtigt var dybt forældet og langsomme.

Samsung har jeg aldrig selv kunne fordrage, fordi der proppes alt muligt ned i - men er du selv vant til det, kan det jo være det gode valg.

To alternativer - https://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/mobiltelefoner/243529/oneplus-nord-n100-smartphone-midnight-frost - Ny telefon, meget billig, på trods af matchende specs. Dog ikke verdens hurtigste CPU.

Inden for budget kan storebror også nås: https://www.proshop.dk/Mobil/OnePlus-Nord-N10-5G-128GB6GB-Midnight-Ice/2885519

Jeg har kørt OnePlus de seneste 5 år, og har været rigtig godt tilfreds. Eneste anke er at priserne har været stigende, og jeg ville ikke købe deres topmobil i dag, men kunne sagtens finde på N10´eren... - ikke mindst til mine børn.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. november 2020 - 17:50 #2
Et godt sted til at sammenligne specifikationer:

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=10217&idPhone2=9745&idPhone3=9963

Motorola (telephoto), 3x optical zoom synes jeg er interessant - har selv en Moto G8 Power som jeg er meget tilfreds med. Samsung har aldrig tiltrukket mig - men med deres markedsandel kan de vel lave telefoner. Et hurtigt tjek viser de alle ikke udnytter prisrammen helt - 2018 for moto de andre lidt billigere.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2020 - 19:26 #3
1) hun er ikke 12-årig ret længe
2) den skal vel holde lidt tid? gå efter en, der skriver noget om ip67 / ip68 så de kan holde til at være udendørs i regnvejr (eller blive tabt i en vandpyt)
3) du vil gerne, at selve skærmen er solid - og/eller, at der er reparationsmulighed for dyret. Sæt den gerne op med google-drev, så hun har en backup af sine data når tlf dør - der er ikke grund til at hun også 'dør' pga tabte billeder