Avatar billede Niels Praktikant
26. november 2020 - 15:32 Der er 20 kommentarer

Yousee TV fra tagantenne

Jeg påtænker at få YouSee abonnement i sommerhus. Vi har en tagantenne (rive) og må jo nok købe en DTV2 boks til vores årgang 2013  TV.
Kan vi tilslutte dette til YouSee's box?
Vi har mobilt bredbånd i sommerhuset, men vil helst bruge antenneløsningen, da der vel ikke skal indtastes en kode hver gang fjernsynet tændes. Sommerhuset udlejes, og ingen må få vores kode med.  Er der nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede Mikael Ekspert
26. november 2020 - 15:59 #1
Jeg mener bestemt, at KUN frie kanaler og Boxer (kodet kanaler) levere tv gennem luften. Fx. via tagantenne og evt. nyere box/ TV.

Bruger selv Boxer og det fungere. Og uden koder.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. november 2020 - 16:06 #2
#1 fortsat ;)
Skal der købes en ny box, som kan tage det nødvendige Boxerkort, så overvej istedet et nyt fjernsyn. Et spritnyt fjernsyn koster kun 500 - 600 kr mere end en godkendt box.

Og især vedr. udlejning, så slipper man for 2 fjernbetjeninger
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2020 - 16:44 #3
hvis du har yousee hjemme, så hent deres app til android/ios og resten er chromecast i tv, lad mobilen dele et wifi med tv, og så vælge en af de kanaler, du har hjemme på app på telefonen.
I app kan du se udsendelser på de fleste af dine kanaler en uge tilbage.
Du skal så gerne have fri data på telefons abonnement - det spiser data at dele med tv.
Antenne er kun til danske/svenske/tyske kanaler - alle andre kræver internet eller kabel til fx yousee.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. november 2020 - 17:26 #4
#3 Næ Boxer går da fint via tagantenne. Og da ikke kun danske/svenske/tyske kanaler.
Alt efter valgt boxerpakke.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2020 - 17:51 #5
boxer har et publikum - men hvis man har yousee hjemme i forvejen, så er det billigere med chromecast og app - boxer er jo et helårs abonnement...
Avatar billede Mikael Ekspert
26. november 2020 - 18:09 #6
#5  Nej betales da pr. md. Og ingen ekstra til data forbrug..

Du har måske overset at sommerhuset skal udlejes ?? Så TV skal være så nemt som muligt.
Det værste som kan ske, er at Boxerkortet bliver "stjålet". Skulle det ske, så kan Boxer meget nemt blokkere det enkelte kort.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2020 - 18:44 #7
sorry - jeg havde læst det som ejer/bruger og ikke udlejning. Så app dur slet ikke der.
Avatar billede thov Forsker
26. november 2020 - 19:35 #8
En T2-tuner er et must med Boxer og tagantenne.
F.eks. denne https://www.avxperten.dk/dvbt-modtager/dvb-t2-modtager-h-265-denver-dtb-142.asp
Jeg er selv Boxer kunde og tidligere, hvor kun nogle få kanaler var T2,
sløjfede jeg disse kanaler gennem en nyere videooptager med T2.
Inden alt ville blive til T2, købte jeg et nyt smart-tv, og fortsætter med de
samme 2 kodekort.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2020 - 22:49 #9
Man kan godt lave en løsning uden at de får koden.
Køb en billig tablet, f.eks. en 7" og en chromecast.
Forbind chromecast og tablet til Jeres mobile bredbånd. Når først de er forbundet, bliver der ikke spurgt om kode mere.
Læg yousee appen på tabletten.
Lav en vejledning til, at de tænder fjernsyn og tablet og bruger yousee appen, samt en vejledning til, hvorledes appen virker.
Den løsning bruger vi selv i vores sommerhus. Det lejes ikke ud, men flere familiemedlemmer bruger det og bruger bare tablet når de er der.
Har i øvrigt selv været i sommerhus for et par mdr siden, hvor de også brugte denne metode.
Det giver lidt etableringsomkostninger, men det bliver på den lange bane billigere end f.eks. at tilkøbe et boxer abb., som er den eneste mulighed for at bruge antenne, hvis I skal se andre end de danske kanaler.
Hvis I overvejer at udskifte tv til et nyere smart tv, kan disse jo købes til meget små penge efterhånden, og på mange af dem er yousee appen allerede installeret, så den kan bruges, når bare fjernsynet er koblet til det mobile bredbånd, hvor der jo også kun skal bruges kode første gang der kobles på.
Er appen ikke installeret, kan man oftest gøre det efterfølgende, men spørg evt. inden i køber. Så sparer man tablet.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. november 2020 - 08:57 #10
Jeg ser et par problemer, hvis der vælges en mobil dataløsning til TV..

Hvis lejeren skal bruge egen data til bl.a. TV, så er dataforbruget jo ret voldsomt.
Til udlejning ville jeg nok ikke være tryg ved, at det er mit/udlejerens datakort som benyttes.. Af flere grunde.

Og er det "udlændinge" med et udenlandsk datakort, så har de fleste vel begrænset data, når de er på ferie i udlandet ??
Helt som vi danskere har, når vi er i udlandet.

Alt i alt skal det vel være ret simpelt og sikkert ?? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. november 2020 - 09:06 #11
#8.. Den billige Denver box du linker til, kan KUN modtage gratiskanaler.
https://www.avxperten.dk/dvbt-modtager/dvb-t2-modtager-h-265-denver-dtb-142.asp

Den har ikke mulighed for indsættelse af et Boxerkort til "kodet" kanaler.
Avatar billede thov Forsker
27. november 2020 - 09:41 #12
#11..
Det omtalte TV fra 2013 har helt sikkert plads til et C1-modul og kodekort,
og så er det vel unødvendigt med en extern box til kodekortet ?

Mit gamle TV fra 2011 havde pladsen til modulet, og viste alt T1 kodet TV indtil 2019.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. november 2020 - 11:31 #13
De lavede igen, igen om på signalet 2 juni i år..
Fjernsynet SKAL have DVB T2

Her er lidt om det ;)
https://digitalt.tv/er-du-dvb-t2-klar-ellers-faar-du-sort-skaerm-fra-31-marts-2020/

OBS!!! Plads til et modul/kort er ingen garanti.
Avatar billede thov Forsker
27. november 2020 - 13:32 #14
#13
Du mener altså at man er tvunget over på internettet, hvis tv'et kun har T1 tuner ?
Næppe, for bare signalkæden har en T2 tuner, er man 'home free' med gratis kanaler,
og derefter en kodekort læser til Boxer kanalerne.
Sådan har det hele tiden været, for ellers sælger avXperten et ubrugeligt apparat.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. november 2020 - 15:52 #15
#14.. Ja jeg  mener klart, at den Denver er ubrugelig for de fleste brugere.
Avatar billede thov Forsker
27. november 2020 - 17:30 #16
Mon ikke man var blevet opmærksom på det hvis Denver adapteren
var blevet gjort ubrugelig for T1 TV apparater efter juni i år ?
T2 kodning nu er præcis den samme  som T2 kodning før, det er bare alle
kanalerne nu.
Så HDMI signal fra en Denver T2 koder viser billede på ethvert digitalt TV
med HDMI indgang.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2020 - 18:52 #17
I kunne også spørge info@avxperten.dk om den kan vise T2-kodning på ældre tv. Helt ærligt - de ved det.
Avatar billede thov Forsker
27. november 2020 - 20:24 #18
Når mit 10 år gamle Sony TV med T1 tuner kunne vise Discovery
med T2 kodning, var det fordi signalet kom via HDMI fra en DVD afspiller
med T1 og T2 tuner.
DVD afspilleren er nu 7 år gammel, og virker fint med det 'nye' T2.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. november 2020 - 16:11 #19
#16.. Du læser slet ikke hvad jeg skriver vedr. den Denver.

At den IKKE har kortlæser.. Boxer er dermed udelukket.

Den ER en T2.. Men så er der kun mulighed for frie/ukodet kanaler.

Derfor mener jeg, at den er uegnet for de fleste.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. december 2020 - 21:53 #20
Hvis TVet har et HDMI-stik og det har det helt sikkert når det er fra 2013, så er den nemmeste og billigste løsning, at købe den nye Google Chromecast med Google TV.
Den er ikke til salg i Danmark endnu, men kommer vel i begyndelsen af 2021.
Jeg har købt min i Tyskland til kr. 515 incl fragt i Tyskland.
Den forbinder du til dit mobile internet en gang for alle og installerer de nødvendige apps for kanalerne, der skal kunne tilgås.
Herefter kan fjernsynet bruges uden kode, da appsene vises på skærmen, hvor man så vælger, hvad man vil se med den medfølgende fjernbetjening.
Det kan alle finde ud af.

DR programmer er jo "gratis" og TV2 og andre kan man abonnere på direkte, alt efter hvor mange kanaler lejerne skal have stillet til rådighed, uden pakkeløsninger fra Boxer, Yousee og andre.
Hvis lejerne ikke er danskere, kan man med en VPN til ca kr 30/måned hente de frie kanaler fra f.eks. Tyskland og jeg går ud fra også Sverige og Norge - det vil jo være en ekstra service, som de sikkert vil blive glade for.
OBS! Du kan ikke bruge Chromecast version 1, 2 og Ultra på denne måde.