Avatar billede JustSomeGuy Novice
27. november 2020 - 12:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med HDMI fra PC til Samsung fjernsyn

Hejsa

Jeg har et problem med at koble min gaming pc til fjernsynet i stuen som skærm nr. 2. Der er simpelthen bare sort skærm, uanset hvilken indgang jeg bruger, og uanset hvilke settings jeg bruger på min pc og på fjernsynet.

Pc'en kører til dagligt med monitor på mit kontor, men jeg har trukket et hdmi-kabel gennem væggen, og når jeg tester kablet til fjernsyn med mine anden bærbare pc, vises desktoppen straks på fjernsynet.

Jeg troede, det evt. kunne være mit gamle grafikkort, der var problemet, men efter at have været så heldig at få fingrene i et RTX 3080 (yay!), er nissen desværre flyttet med.

Under skærmindstillinger i Windows 10 vises der to skærme, når jeg kobler hdmi-kablet til, men samtidig står der "Der er ikke registreret en anden skærm" og så begynder min monitor også at flimre uregelmæssigt (måske to-3 gange for hvert 15. sekund)

Grafikkort: MSI rtx 3080 Gaming X Trio (problemet var der også med andet kort)
TV: Samsung KS8005

Er der nogen, der har indspark til måder at komme videre med problemet på?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
27. november 2020 - 13:10 #1
Det kunne godt lyde som om det er Nvidia driveren, der laver ged i det.

Prøv at hente den nyeste nvidia driver.
https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Afinstallér den driver har installeret før du installerer den nyeste.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. november 2020 - 13:37 #2
Har du tjek på hvilken version af hdmi kabel du bruger til tv'et?

Har du tjek på om den hz (opdateringsfrekvens) du sender med fra computeren til tv understøttes af såvel hdmi kabel som tv'et?
Avatar billede JustSomeGuy Novice
27. november 2020 - 13:39 #3
Tak for hurtige svar :)

Opdatering af Geforce-driver hjalp desværre ikke, heller ikke selvom jeg afinstallerede de gamle først.

Hvad angår hz og tv: Det kan vel nærmest ikke være her, hunden ligger begravet, når nu min bærbare pc kan kobles til tv'et med samme kabel uden problemer?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. november 2020 - 13:50 #4
jeg vil ikke afvise at det kan være årsagen.

Såfremt du sender med 144 hz, eksempelvis, til din computermonitor er det muligt at windows vil gøre det samme til din sekundære skærm (tv'et). Og 144 hz tvivler jeg på at dit tv kan klare og muligvis heller ikke hdmi kablet pga version/længde.

så jeg synes overvej det som årsagen.
Avatar billede JustSomeGuy Novice
27. november 2020 - 15:14 #5
Det er en rigtig god pointe. Jeg havde slet ikke overvejet at Windows eller grafikkortet ikke skelner mellem forskellige hz for de to skærme. Men da min monitor er 100 hz og tv’et 60 hz kunne det jo sagtens være problemet. Jeg glæder mig allerede til at se, om det løser problemet, når jeg kommer hjem. Tak for godt bud :-)
Avatar billede JustSomeGuy Novice
28. november 2020 - 09:06 #6
Nå, jeg kunne via Nvidias kontrolpanel specificere forskellige opløsninger og hz til de to skærme, og ved at gå ned i meget lave opløsning poppede der pludselig signal op på fjernsynet. Jeg mener ellers at jeg tidligere har brugt samme kabel til 4K / 30 hz, men det gav ikke signal her. Jeg må vist hellere bare få købt et nyt hdmi kabel, der understøtter 4k / 60 hz. Mon ikke det løser det. Tak for input!