Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 08:53 Der er 25 kommentarer

Outlook kan ikke find datafil

Jeg vil ikke have min pc til at lægge alt muligt i mappen "onedrive".Derfor har jeg flyttet .pst filen til dokumenter\outlookfiler, som den lagde i min gamle pc. I outlook.
Når jeg går til filer/kontoindstillinger/fanen-datafiler, så er stien der korrekt hen til .pst filens placering.
Alligevel får jeg flg. meddelelse:
Opgaven 'c-juhl@turbopost.dk - modtager' rapporterede en fejl (0x8004010F) : 'Der er ikke adgang til Outlook-datafilen'

Hvad er gået galt? og hvordan retter jeg det?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2020 - 09:36 #1
i stifinder, find lige frem til .pst filen, klik på den, og klik så i adresselinjen - kopier denne version, og sæt ind i outlook. Det kan være en 'sprogfejl' når windows oversætter navne på mapper.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 10:43 #2
I stifinder ser det sådan ud: C:\Users\c-juh\Documents\Outlook-filer\c-juhl@turbopost.dk.pst

I outlook ser det sådan ud: C:\Users\c-juh\Documents\Outlook-filer\c-juhl@turbopost.dk.pst

Fuldstændig ens.

Mere hjælp ønskes.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 12:37 #3
Jeg gjorde nok den store fejl at forsøge at slette mappen One-Drive.Ikonet til den er nu bare en mappe, så jeg kan heller ikke få windows til at ændre på hvor den vil gemme diverse filer.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2020 - 12:49 #4
Geninstaller OneDrive, og evt afinstaller den efter en genstart.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 13:19 #5
Jeg finder slet ikke onedrive på min pc tilføj-fjern programmer eller tilføj windows elementer. Kun ligger mappen på c drevet og ser ud som en helt almindelig mappe.
Jeg har nu prøvet at flytte .pst tilbage i den mappe og lade outlook finde den der. Den finder den godt nok, men bliver ved med at sige der ikke er adgang til filen.

Nulstilling af pc'en vil jeg være ked af og nulstilling af office 2019 vil jeg også være ked af, da der er oprettet netværksadgang til mit arbejdsplads med mail og adgang til firmaets server.

Vil jeg miste noget af det ved i tilføj-fjern programmer beder om at reparere outlook?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2020 - 13:37 #6
prøv lige at hente onedrive på https://www.microsoft.com/da-dk/microsoft-365/onedrive/download eller lade windows reparere systemfiler.
Jeg tror ikke, at du får noget ud af at reparere outlook, da fejlen ligger i windows/onedrive, der ikke giver adgang til mapper.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 16:45 #7
Jeg har nu fået installeret onedrive igen. Outlooks datafil peger på onedrive/outlook-filer/ og så postkassen.
alligevel for jeg meddelelsen ingen adgang til datafilen.

Er der nogle indstillinger jeg kan have overset?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2020 - 16:58 #8
pc er genstartet?
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 17:47 #9
Ja pc er genstartet.
er nu i gang med at køre SCANPST.EXE
de skulle ligge i alle outlook programmer, men ikke i min, så jeg har downloadet en der er i fuld gang.

Så må vi se hvad der sker.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 18:52 #10
Desværre hjalp det ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2020 - 19:04 #11
jeg har så office365, og der hedder datafilen .ost - tjek lige, om du har en liggende af den type.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
28. november 2020 - 20:48 #12
Det har jeg ikke. Den hedder .pst
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2020 - 11:03 #13
Prøv i Outlook, at højreklikke på den postkasse som du bruger, og se "egenskaber for datafil", og derefter vælg "avanceret", og der kan du se den nøjagtige placering af den datafil som Outlook bruger.
Og ud fra det, burde du kunne tilrette den korrekte placering.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
29. november 2020 - 12:48 #14
>ebea
Det er forsøgt. Den peger på det rigtige sted.

Uheldigvis prøvede jeg at lade microsoft reparere online.
Her fik jeg fejlen 30088-4 og nu er hele office væk.

Er der en venlig sjæl der kan fortælle hvordan jeg kan restore den?
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
29. november 2020 - 17:38 #16
Jeg har nu installeret en ny office pakke og får en ny fejlmelding:
fejlkode 0x800401F der er ikke adgang til outlook datafilen

Det begynder at blive en smule træls.

Den har selv fundet datafile og der er ikke ændret på noget som helst.
Hvis jeg sletter min mail konto under indstillinger og så opretter en ny magen til, vil jeg så miste alt jeg har liggende, eller finder det hele igen?
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. november 2020 - 17:48 #17
Prøv i egenskaber for filen - sikkerhedsfanen - og sikker dig der er fuld adgang til alle brugere.
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2020 - 18:25 #18
#16 - Hvis du sletter din mail konto, vil du stadig kunne oprette en ny, og have adgang til dine gamle mails, så længe du har adgang til din gamle .pst fil.
Men det er jo det som er dit problem.
Men det er lidt svært, nøjagtig at blive klog på, hvorfor du ikke har adgang til din pst fil. Er det fordi den er beskadiget, eller er du nægtet adgang (rettigheder). Jeg kan læse, at du har lavet en scanning af filen. Men har du prøvet at hente et eksternt scannings program, som kan læse pst filer, og så se om filen er intakt (hvis det er problemet).

Ellers som #17 skriver, tjek dine rettigheder.

Personligt tror jeg mere, at du ikke har fat i den korrekte sti til din Outlook datafil, efter ændringen fra One drive. Derfor mit forslag i #13
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
29. november 2020 - 19:50 #19
Jeg har givet alle rettigheder til filen.
Der sker ikke noget når man højreklikker på mail konto i indstillinger.
Stien er korrekt, men rettighederne er sikkert ikke, da den skriver den ikke kan få adgang til filen.

Det er ved at blive never ending story.
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2020 - 20:30 #20
#19 - Et sidste forslag. Prøv at flytte pst filen, fra dens placering, og f.eks. flyt den til dokument mappen på dit C drev.
Og så i Outlook i din mail konto, ændre placering til hvor den skal kigge efter filen (C:\dokumenter)
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
29. november 2020 - 20:49 #21
Jeg fulgte rådet i dette link: https://docs.microsoft.com/en-us/outlook/troubleshoot/synchronization/error-0x8004010f-when-sending-or-receiving-emails

Nu virker det :-)

Tak for forsøgene til jer alle.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
30. november 2020 - 05:48 #22
Det var vist for tidlig at være så positiv.
Den viser ingen fejl nu, lader som om den henter mails, men der kommer ikke nogle mails på pc'en. Når jeg ved der skal komme mails, er det fordi jeg får dem på telefonen, der er det ofte bare for småt at læse, så jeg foretrækker at få dem på skærmen.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe.
30. november 2020 - 10:00 #23
Hej
Det er ikke til at se i dit spørgsmål om du slet ikke får nogle beskeder ned (altså heller ikke de gamle) eller om det kun er nye beskeder du ikke modtager. Derfor lidt af hver her under.

Når du
1) sletter din profil
2) Åbner outlook
3) Opretter ny profil
(som der står i den vejledning du linker til)

Så henter Outlook automatisk alt den post der ligger i dit "Posthus". Det tager dog ind i mellem lidt tid. Klik på Fanen Send/ modtag --> Send/modtage alle mapper. Flere gange, med lidt mellemrum. Så bliver processen blive speedet op.

I listen over meddelelser kan du også finde et link "hent meddelelser fra serveren" - fordi Outlook kun har hentet de nyeste.

Husk også at tjekke mappen "uønsket post". PC programmet lægger nogle gange flere meddelelser derover end f.eks. telefon-udgaven.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
30. november 2020 - 17:40 #24
Man prøver febrilsk for at få sin outlook til at virke.
Alt gammel post har jeg.
og alle mapper har jeg også.
Ny post får jeg også, men i en anden datafil nu.
I den nye datafil er der ingen af mine mapper.

Ved ikke rigtig om jeg tør slå dem sammen, selvom det egentlig er det jeg ønsker.
Er bare bange for der vil ske et eller andet mærkeligt igen.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
30. november 2020 - 17:45 #25
Nu gik jeg til konto indstillinger for at se om der var oprettet en konto til den nye datafil.
nederst på siden er der et link til datafilen. Den ændrede jeg til min "normale" postkasse.
Vupti, nu kører det.

Kan jeg dele honøren med alle der har hjulpet. Det har i fortjent.