Avatar billede fpen2015 Juniormester
29. november 2020 - 09:41 Der er 2 kommentarer

Tastatur problem

Hej alle,

Jeg har købt dette tastatur til min søn i fødselsdags gave for 1 uge siden
https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-tastatur/200688/razer-huntsman-mini-gaming-tastatur?gclid=EAIaIQobChMIgo6T86yn7QIVRRN7Ch2xlAPBEAYYAiABEgKfB_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Sagen er nu virker hans "W" tast ikke - og nogle andre taster driller også. Og nogle andre taster heller ikke. Inden jeg går tilbage til el-giganten vil jeg hører om der er nogle kloge hoveder der kan hjælp om der er noget jeg kan gøre.

Er ikke så god til hardware - så måske det kunne være noget helt bestemt der drillede.
Avatar billede Peter Guru
29. november 2020 - 13:38 #1
Som det første så prøv at flytte det til en anden usb port. Jeg kunne forestille mig at det var det første du vil blive spurgt om.
29. november 2020 - 17:02 #2
Hej

Hvordan et tastatur (eller en PC eller et TV eller et --- ) fungerer i teknikkek er IKKE din opgave.    Har du købt et apparat (læs: tastatur), skal det fungere ved tilslutning (noget nkræver dog en opsætning inden brug), men hvis det stadig ikke fungerer efter den ønsked hensigt, kan der være flere muligheder:

1:  Du bruger det forkert  (hvilket jeg tror i dette tilfælde kan udelukkes).
2:  Forkert indstillet (hvilket også kan udelukes).
3:  Fejl i udstyret.

Du kan insistere på at få penge tibage hos leverandøren, men det løser ikke dit problem (ved 3).

Windows har software til at finde ud af hvad der sættes på maskinen (noget udstyr kræver dog et stykke software, for at kunne "snakke" ordentligt med dette udstyr (de såkaldte drivere)  ) .  Windows er "lavet" sådan at ved installation af tastaturer, mus (og nogle andre fysiske enheder (men ikke relevante i denne sammenhæng) ) AUTOMATISK "snakker" med ette nyt installerede hardware og lige så automatisk finder det stykke software, som skal "snakke"  med dette hardwre (= Driveren)  og installerer det i WIN-systemet. (Uanset om det er USB eller PS2). Det betyder at dersom dit gamle tatstur fungerede efter den ønskede hensigt (W tryk giver W tegn på skærmen ) må der være en fejl  på enten dit tastatur-indgang (læs: usb-porten du har/havde det gamle tastatur på, hvilket dog er ret usandsynligt da det gamle tastatur  fungerede9 ELLER tastaturet.  Så jeg vil anbefale dig følgende:

1: snak med en af dine venner MED PC:  Prøv det nye tastatur på hans PC . Hvis W ikke giver W på skærmen ved taste tryk da er tasturet DEFEKT og da kan du med SÆRDELES GOD samvittighed tage ned og forlange et andet eller pengene tilbage.

2:  Hvis dår får W ved tastetryk må du undersøge om driver-softwaren på din PC er i overesnstemmelse med tastaturets software krav. SNak evt. med leverandøren (ELGIGANTEN) om en opdateret driver.  Det er dig som har inversteret i et nyt taststur og det er leverandøren, som skal levere så meget, at det kan fungere.

Men tal med leverandøren (ELGIG.) om problemet. De kan med SIKKERHED hjælpe dig videre (de er heller ikke interessert i at miste en eventuel god kunde... !)

Held og lykke ...