Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2020 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

Gammel PC med 25-pin parallel printer port

Jeg har en ældre/gammel (årg. 1993...) Compac Notepad med 25-pin parallel printer port (Hunstik). Den har intet diskette drev, men et slot for PCMCIA kort. Min også ældre parallel printer har desværre opgivet ævret, så mit spørgsmål er:
Kan man få et kabel eller andet der kan muliggøre at tilslutte Notepad til ny printer?
Subsidiært en PCMCIA kortlæser, med mulighed for USB tilslutning, så man kan læse og flytte data til ny PC. (Jeg har et PCMCIA kort med alle data)
29. november 2020 - 11:09 #1
De findes :)

Her er et eksempel:
https://www.amtron.com/reader/u111m.htm

Hvis du søger på:
usb to pcmcia card reader
får du hits på eBay m.v.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2020 - 12:00 #2
Der er flere overvejelser her - først og fremmest, hvis du finder en printer med en parallelport, kan du så finde en driver til dit OS?

Jeg regner ikke med du kører Windows 10 på sådan en ældre sag, så din opgave bliver at finde ny enheder, der kan køre på det gamle OS (Windows 95?)

Her vil alt der hedder USB blive en udfordring, fordi Windows 95 ikke rigtig understøtter USB før den sidste version, kaldet OCR2 - og selv her er USB-understøttelsen mangelfuld, og vil næppe kunne noget med moderne USB-standarder.

Derfor vil du formentlig også få problemer med et PCMCIA kort til USB - fordi USB delen næppe er understøttet.

Der er mange forbehold i ovenstående - det meste afhænger af hvilket operativsystem du kører. Dernæst af hvilke hardware-muligheder der er.

Men umiddelbart tænker jeg du vil have størst chance for at hive data ud, ved at tage harddisken ud og finde en harddisk-læser den kan sættes til - og på den måde slutte selve harddisken til en nyere PC. Med mindre PC´en er udstyret med en CD-brænder - så er disse også en mulighed.

Så først og fremmest - hvilket operativsystem kører du?
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2020 - 16:55 #3
Her er lidt om USB:

https://www.computerhope.com/history/usb.htm

Jeg tror at det er så godt som umuligt at få til at fungere :-(
Der er sket meget på de cirka 25 år og det går hele tiden hurtigere og hurtigere inden for computer- og IT-verdenen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2020 - 16:59 #4
Det er en:
Amstrad Notepad Computer NC100
Det jeg kan se i vejledning er at den anvender BASIC BBC
Den har en 25-pin parallel port, en 9-pin seriel port, samt PCMCIA memorycard slot
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2020 - 17:17 #5
Jeg må prøve om jeg kan få fat på en brugt printer med parallel port. Jeg kan se der er nogen på Gul & Gratis. Vil lige se tiden an.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. november 2020 - 17:18 #6
Operativsystem må være CP/M som 'tabte' til DOS og windows.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2020 - 17:29 #7
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
29. november 2020 - 18:12 #8
Det er en sjælden gammel sag, Amstrad Notepad Computer NC100, den er faktisk penge værd, de sælges til omkring 4-500 kr. på Ebay.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Amstrad+Notepad+Computer+NC100&_sacat=0&rt=nc&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Du burde kunne finde en brugt parallelport printer, der er solgt et utal af dem, bl.a HP laserjet og inkjet. Fx. https://www.dba.dk/laserprinter-hp-hewlett/id-1072514579/
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2020 - 21:40 #9
Tak for info. De ledte mig alle i rigtig retning.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2020 - 20:50 #10
Bare som Info:
Jeg valgte en løsning med overførsel via Hyperterminal, til en PC med seriel port. Jeg måtte anskaffe et null modem kabel, så det var trods alt en begrænset investering👍