Avatar billede Lene85 Praktikant
01. december 2020 - 13:51 Der er 4 kommentarer

Dropdown kun synlig ved ja i forrige dropdown

Hej

Jeg har opsætning, hvor der stilles en række spørgsmål, som besvares ved dropdown (rulleliste).

Udfordringen er, at nogle af spørgsmålene kun skal være synlig hvis forrige dropdown svar er ja.

Eks. i D7 kan man vælge mellem ja eller nej til et spørgsmål fra C7. Hvis man vælger Ja, skal der i D8 fremkomme en rulleliste med nye svarmuligheder til et nyt spørgsmål der er stillet i C8. Giver det mening? I dette eksempel er spørgsmålet i C7 om man er omfattet af funktionærloven. Hvorefter spørgsmålet om man har været ansat i mindst 12 måneder skal fremkomme hvis man har svaret ja. Svarer man nej skal række 8 skjules.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
01. december 2020 - 14:00 #1
Er dette i en 'formular' i excel?
Eller enkelt stående formular objecter du gør brug af?
Avatar billede Lene85 Praktikant
01. december 2020 - 14:05 #2
Det er ikke formular.

Det er blot en række spørgsmål hvor der er valgmuligheder i en rulleliste ud for hvert spørgsmål. Nogle af spørgsmålene skal således skjules ved bestemte svar.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
01. december 2020 - 14:12 #3
Der er noget inspiration her
https://chandoo.org/wp/show-hide-list-boxes-using-vba/

Umiddelbart vil jeg  foreslå at finde et andet værktøj end excel til det du er igang med.
Eksempelvis Microsoft Forms online eller andre nemmere værktøjer til dette formål.
Avatar billede Sølberg Praktikant
03. december 2020 - 10:11 #4
Følg dette link omkring anvendelse af funktionen Indirekte i Datavalidering

https://buchwald.nu/excel-betingede-drop-down-lister-og-funktionen-indirekte/